Nekromanti Hur får man spelarna mer motiverade att agera?

Tage

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
34
Ok.. Hur får man sina spelare mer motiverade att agera ut sina karaktärers personlighet och sådant, vi har litet problem med det i vår spelgrupp...


Böj knä för hans nåd Draken, eller era knän skall böjas åt er
- Taim
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Detta inlägg hör nog hemma under "Rollspel" [NT]

.

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Morot

Ett knep kan vara att ge extra erfarenhets poöng i slutet för den som agerar ut sin karaktär bäst. Ett annat knep kan vara att börja spelat ut din karaktär mycket först. Snart märker förhoppningsvis de andra att spelet blir roligare då. Är du SL då kan du låta SLP:sarna har olika mystiska drag som du kan spela ut när de pratar med dem.

Shadar Fal som tror det kommer med åldern /images/icons/smile.gif

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Man kan som SL "tvinga" spelarna att skriva bakrundshistorier till sina karaktärer. Det kanske låter lite hemskt att behöva skriva dem, det var det också i vår grupp. Men efter någon månad så är det nästan så att man skriver en extra lång bakrundshistoria för att det är så kul.

För oss brukar de vara 1-2 A 4:or med 12:ans times. Där skall det finnas själva bakrunden, varför personen i fråga är bra på olika saker, varför han valde just det yrket o.s.v. Dessutom skall det också finnas nedskrivet lite om personligheten och karaktärens livsmål.

Jag har bifogat en av mina gamla som exempel, men jag ber att alla andra i min spelgrupp inte skall läsa den, för det finns saker där som de andra spelarna i gruppen inte behöver veta.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag kan bara tänka mig alla standardbekgrundshistorier det bli;
1)Halvorch(eller halvtroll): Utstött sedan tidig ålder. Bitter på allt och allting.
2)Alv: Föräldrarnas alvby brändes till grunden av orcher.(Ok då, troll.) Blev därför orchdräpare....
3)Magiker:Ärkemagiker upptäckte hans potential när han gick förbi byn. Tog honom till hans torn där han undervisade honom i magins mysterier.
4).....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Nja, inte bara, för det är upp till SL att bestämma. Men är det inte så att många halvorcher är utstötta??? De flesta magiker upptäcks av en ärkemagiker på genomvandring.

Idén med bakrundshistorierna är inte bara det att det skall vara en bakrundshistoria. Dels så tvingas spelaren fundera på karaktärens liv och personlighet, så att han får en klarare bild av den. Och då kan SL också fråga varför personen gjorde så och så, när det står det och det på pappret.

Vi har inte använt systemet så riktigt länge, men jag har inte upptäckt några "standardsvar" ännu. Dessutom så skriver vi inte ner allt genast, först spelar man några spelmöten, och sedan, då man har en ganska klar bild av hur personen utvecklas, då skriver man ner det.
 

john

Veteran
Joined
8 Aug 2001
Messages
5
Detta problem är nog så vanligt. Särskilt om spelarna är nybörjare. Visst kan det vara lite svårt att spela sin figur. Vi brukar alltid skriva en bra och djup bakgrund för att man på så vis ska "känna" mer för sin rollfigur. Det finns några nyckelfrågor som jag brukar använda. Kan man svara på desa har man lättare att spela sin figur.
1 Varför lämnar jag den trygga vardagen och väljer att äventyra?

2 Hur behandlar jag mina vänner och hur behandlar jag mina fiender.

3 Vilka är mina fiender och vilka är mina vänner.

4 Vad har jag för mål i livet?

Dessa frågor är lätta att svar på och ger ändå liet mer substans åt figuren. Visst kan man ge morötter åt bra rollspel. Det ska man alltid göra. Men det gäller att få spelarna att börja säga "jag öppnar dörren, jag försöker svinga mig i takkronan" istället för "min rollfigur gör" eller vad han nu heter.

gör man fel gör det ont

Gör man fel gör det ont!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Om någon spelar ut sin karaktär och verkligen anstränger sig för att agera som sin rollperson i kommunikationen med de andra spelarna så blir det ofta så att de andra dras in i det också och på så sätt blir det som en positiv sprial.

Är man SL får man se till att spela ut SLP ordentligt mot rollpersonerna så att det blir en liknande effekt. Dessutom kan man låta någon SLP vara med i rollpersonernas sällskap hela tiden och på så sätt skapa en sorts extra spelare i sällskapet; en spelare om alltid agerar som sin rollperson. /images/icons/smile.gif
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
... eller så hittar man verkligen på nåt som inte är en kliché... tyvärr är det oftast ödet som får agera livsmål.
Men min magiker upptäcktes inte av en ärkemagiker iaf.. *menar stolt*...

/Black Dwarf som ändå förstår precis hur Caen menar

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Tage

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
34
Bra smart ide..

Jag är juh som det kanske märks inte en speciellt vältränad SL, men på senaste tiden har jag ändå lyckats komma igång lite bättre... Nu har jag juh dessutom lagt ner pengar på DoD 6 så att jag kan kolla igenom reglerna för mig själv.. Det har verkligen hjälpt... Så nu ska jag spelleda på freda (rimmar juh tillomed *lol*), har värste uppdraget också...
See yah!

Böj knä för hans nåd Draken, eller era knän skall böjas åt er
- Taim
 

Tage

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
34
Mmm...

Bakgrunden är nog en viktig faktor för hur man ser på sin karaktär... Jag ska se till att dem skriver sin bakgrundshistoria både utfylligt och med känsla =)... Tyvärr kommer de inte att hinna göra det till detta tillfälle.. Men till nästa...!


Böj knä för hans nåd Draken, eller era knän skall böjas åt er
- Taim
 

Tage

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
34
Bra bakgrund [NT]

...

Böj knä för hans nåd Draken, eller era knän skall böjas åt er
- Taim
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Ett sätt som fungerade för mig

Jag spellede för en tid sedan ett par äventyr åt en spelargrupp som inte hade spelat så mycket tidigare. Dom tyckte det mest var kul att strida, och hade inte hört talas om "karaktär" eller "personlighet".

Men jag gjorde slag i saken och spellede äventyret efter bästa förmåga trots detta. Jag spellede SLP med olika röstlägen, gester och karaktär ... det dröjde faktiskt inte länge för än spelarna började att prova sina vingar.

Efter äventyret fick alla spelare berätta vilken uppfattning dom som spelare (inte RP) fått av varandras agerande. Efter detta bad jag dem skriva ned fem personlighetsdrag till nästa möte.

Nästföljande möte blev ännu bättre (spelarna hade jättekul = VIKTIGT) och efter det spelmötet gjorde vi som efter det första. Dvs alla spelare fick bedömma varandras rollpersoner och deras karaktär. De spelare som hade lyckats bra fick mer poäng, och de som inte hade hittat rätt fick uppmuntrande ord. Jag som SL gjorde givetvis även min bedömmning och gav dem råd. Det är viktigt att lyfta fram det som varit possitivt istället för det som varit negativt, det stärker spelarnas självförtroende och gjorde i mitt fall att det vågade ytterligare lite till nästa gång.

Hoppas detta tips kan hjälpa dig att få fram mer agerande hos dina spelare i framtiden. Återkom gärna med frågor om du (eller någon annan) har fler frågor om tips eller idéer!!

MVH

Ryng Silverkorp
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Belöna gott rollspelande

Jag har inte läst de andra inslagen eftersom jag har rätt bråttom, så jag kanske upprepar vad nån redan sagt.

Belöna alltid gott rollspelande. Jag brukar göra så att ca hälften av alla äp man kan tjäna på ett äventyr är för gott rollspelande. När kobolder inser att spelare som spelar ut sina RP:s karaktärer blir mycket bättre än deras egna karaktärer så kommer de kanske att ta sitt förnuft till fånga

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Tage

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
34
Smart..

Johh, jag ska göra så med mina äventyranden från och med nu... Men jag tror att alla kommer att ta det mer seriöst om jag börjar spela ut mina slp's lite mer också...

Böj knä för hans nåd Draken, eller era knän skall böjas åt er
- Taim
 

Tage

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
34
Det där ska jag fanimej prova.!!!

Det lät juh faktiskt ganska intressant...
Du menar alltså att alla fick bedömma hur var och en hade agerat plus att du sa vad du tyckte om deras ageranden och förehavanden.. Om de passade deras personlighet eller inte?
*Peace*

Böj knä för hans nåd Draken, eller era knän skall böjas åt er
- Taim
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Japp, samt fler tips

Alltså spellarna fick bedömma varandras karaktärsspel. Sedan bedömde jag som SL deras prestationer. Efter det tredje spelmötet fick så spelarna även själva bedömma sitt eget spelande och hur de hade lyckats gestalta sina egna karaktärer och hur vida de var nöjda eller inte. Dessutom tilldelades spelmötets "skådisinsats" ut, till den spelare som de flesta tyckt spelat bäst. Detta som en sorts morot, och jag kan säga att när den spelare som var mest oerfaren och yngst sen fick "pris" för bästa "skådisinsats" så blev killen så glad och stolt att han nästan blev tårögd ... sånt är alltid kul att uppleva.

Efter det tredje äventyr fick dessutom alla spelare skriva varsin krönika. Och vid de följande spelmötena så fick var och en av spelarna återberätta vad som skett under det tidigare spelmötet, detta är ett bra sätt för att alla att komma ihåg vad som hänt. Notera att om ni vill tillämpa denna metod så ska ni säga åt spelarna att lämna ute såna saker som dennes RP gjort och dom övriga RPna inte känner till. Det ska alltså vara ett mer generellt återberättande.

Det kan faktiskt vara jättekul att spara gamla krönikor om en tidigare RPs äventyr. Jag kan tillägga att jag som SL också skriver krönikor om de äventyr som jag leder. Detta är ett bra sätt att undvika upprepningar, samt ett bra sätt att kunna leda kampanjer på. Då kan man enklare komma ihåg gamla konflikter och intriger och sådant som kan komma igen.

Ibland låter jag även en spelare vars RP inte följde med ut på torget för att fynda bland torgstånden få överta en SLP, exempelvis den fattige tiggaren. Jag har dock endast låtit spelare ta över SLP av statist karaktär. Detta är dock något som man kan vänta med tills spelarna blivit mer erfarna om man vill använda detta sätt.

Om någon vill ha mer tips på detaljer som kan förbättra sitt spelledarskap är det bara att tjoa till. Även andra spelledarfrågor är välkommna.

MVH

Ryng Silverkorp
 
Top