Nekromanti Hur får man spelarna att känna till världen?

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag skall snart starta en ny kampanj i en kampanjvärld som vi inte har testat förut. Men jag har ett litet problem:
Hur ska jag få spelarna att känna till det som deras karaktärer vet om själva världen? Förut har vi alltid spelat så att de får fråga mig om det är något deras karaktärer borde veta, och det funkar väl sådär. Men jag skulle gärna vilja att de hade hyffsad kunskap själva, och fick fråga mig om de mer perifera detaljerna.

Är det någon som har några tips på hur jag kan genomföra detta? Ska jag skriva ner lite baskunskap på ett papper och dela ut det till alla, eller finns det något bättre sätt?
Ni som har testat detta får gärna kommentera hur det gick.

( Det är alltså en fantasyvärld det rör sig om, ifall det spelar någon roll)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Det skadar ju aldrig att dela ut en lapp med baskunskaper, men jag tycker det är sällan spelarna kommer ihåg vad man skrivit så jag vet inte om det är så effektivt...

Funkar kanske bäst som en grund med allmän, generell info där man inte håller på att babblar så mycket om namn och årtal. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Hur gör fantasyfilmer (bl.a. Conan och SoR) när de ska presentera en värld?
De kör en prolog... Berätta några prologer själv under de första speltillfällena.. Du kan antingen upprepa en gammal (i resumé-form) eller ha en ny..

Du kan även lägga dit saker när ni spelar som egentligen inte har med äventyret att göra och förklara hur de funkar.. Men istället för "Bonnlurken manar på dronten och far iväg." så säger du "Bonnlurken manar på dronten och den spjärnar med sina två ben, klorna på den tretåiga foten sätts i marken och de två beger sig iväg. Bondens piskar på fågeln och några av de smaragdgröna fjädrarna far dän från fågelns kropp. Dess kraftiga, kroknäbb släpper iväg ett skri som svar på piskans träff"
Svårt, men stämningshöjande...

Visserligen.. Du kan lika gärna säga.. "Bonnlurken manar på dronten och far iväg. En dront är en smaragdgrön fågel som inte kan flyga. Den har kraftig näbb...." et c.

/[color:448800]Han</font color=448800> som försökte skriva en berättelse på en sida om hur en lägenhet i framtiden är men hade svårt att få spelarna att läsa det
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tja, antingen kan du låna ut världsboken med en lapp om vad de får och inte får läsa, eller så skriver du ihop ett referat med viktiga saker. Det finns två varianter på detta, ett är ett häfte med alla baskunskaper som de helst får ett tag innan och som du påminner dem om att läsa så att de verkligen gjort det innan spelet börjar. Det andra är att ge dem en kort lapp innan, kanske en A4 inför varje spelkväll så att de lär sig lite i taget.

Du kan även berätta sakerpå ett sätt som göra tt de inte behöver fråga så ofta.

Istället för "krisofen säger..." (med följdfrågan vad en krisof är) så säger man "krisofen, kungens spåman, säger..."
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Det här kanske inte är riktigt det svaret du var ute efter, men ändå... I ett sådant läge, skulle det inte kunna vara en bra spelidé att utgå ifrån att spelarna inte kommer ifrån det område där spelet utspelar sig och att de därigenom inget vet, och alltså blir tvungna att "spela" sig till sina kunskaper. Hur det nu än är (om jag fattade ditt inlägg rätt) så har de ju inte dina spelare spelat i den här världen förut, så de måste ju ändå på nått sätt lära känna världen. På detta vis lär de känna världen samtidigt som de själva är aktiva och spelar.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Lösningen på detta är alltid att köra i en värld där det finns en världsbok som man kan köpa och alla har läst, exempelvis ereb altor eller ännu bättre Forgotten Realms..........

Caen/för slöa lösningar!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Lösningen på detta är alltid att köra i en värld där det finns en världsbok som man kan köpa och alla har läst, exempelvis ereb altor eller ännu bättre Forgotten Realms..........

Rubriken "Hur får man spelarna att känna till världen?" och din kommentar om "...en världsbok som man kan köpa och alla har läst, exempelvis ereb altor..." fick mig att tänka på en grej.

Min "gamla" spelgrupp som jag fortfarande spelar med sisådär 4 gånger om året (de går under benämningen kusingänget, vi träffas typ vid jul och midsommar å sånt /images/icons/smile.gif) har kastat sig över varje bok/modul/box/whatever som haft rollspelanknytning och läst det. Speciellt jag och en annan är riktigt extrema och kan sitta och sträckläsa moduler och diskutera (snackar DoD4 nu...som vanligt alltså). Min "nya" spelgrupp (klasskompisar på universitetet) vet inte ens vart Entika ligger!!!

Jag kan inte säga "ni reser till Entika" utan att de frågar "vart ligger det?". Då kommer jag av mig lite. Sånt VET man bara!/images/icons/smile.gif De har inte ens bett att få lära sig ErebAltorboken utantill..../images/icons/crazy.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
"Lösningen på detta är alltid att köra i en värld där det finns en världsbok som man kan köpa och alla har läst,"
Två risker med detta:
1. Spelarna kan världen för bra så att SL inte kan ändra på den.
2. Spelarna vill inte läsa om världen för att de är för slöa.

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte orka skriva alla olika sätt som de två punkerna ovan kan te sig på
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Chronopia har svaret!

"skulle det inte kunna vara en bra spelidé att utgå ifrån att spelarna inte kommer ifrån det område där spelet utspelar sig "

Det här gillade jag med Chronopia. Staden är helkonstig och mycket svår för en spelare att få något grepp om, fördelen är att man enkelt kan låta en spelare gestalta en "lantis" som inte kan någonting om staden och låta honom få lära sig allteftersom, eller låta dem spela med rollpersoner födda inanför murarna om spelarna hunnit lära sig en del om staden.

Att Chronopias "omvärld" från början kunde vara vilken sorts fantasyvärld som helst, så funkade det särskilt bra för vana rollspelare som lärt sig en del om hur det är i andra fantasyvärldar. Liksom; "I de där tornen bor alver. Va? De bor i trädbyar hos er? Jaha, ni tänker på ljusalver. Nä, i de där tornen bor alltså stadsalver."

Spelarna blir automatiskt trovärdiga lantisar.

/Rising
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Spelarinflytande

<blockquote><hr>... kanske en A4 inför varje spelkväll så att de lär sig lite i taget.<hr></blockquote>Om man inte kör ett helt fritt scenario, dvs spelledaren har i alla fall till viss del bestämd vad spelarna råkar ut för, är just "dagens fakta"-varianten mycket användbar. SL kan då förbereda ett blad med generell information om området spelarna rör sig i, om de viktigaste personerna (speciellt sådana som spelarna kan få nytta av) i området, om det geografiska läget, och så vidare. Jag menar inte att man ska ge uppenbara hintar - det ska inte stå på pappret att "vill ni ha reda på lösenordet till den hemliga grottan skall ni prata med Hemlige Gustaf", utan snarare konstatera att "Hertigens rådgivare i de arkana mysterierna är Hemlige Gustaf, och nåde den som stör honom..." (det är inte ens säkert att HG ens vet att det finns en hemlig grotta, och skulle spelarna komma och fråga om sådana trivialiteter förvandlar han dem omedelbart till paddor).

Dessutom har det i min(a) grupp(er) ofta varit populärt att inleda varje möte med att SL presenterar veckans rykten (eller nyhetsinslag om det är en modern miljö), för något måste ju spelarna ha snappat upp under alla sina kvällar på värdshuset. Blandat med dessa rykten kan ju SL då stoppa in förklarande bakgrundsfakta som gör att spelarna förstår vad ryktena handlar om, lika väl som deras RP.
Är spelarna av det mer sansade slaget, kan det till och med vara en bra idé att låta DEM hitta på varsina två-tre rykten, dels för att få utlopp för eventuell uppdämd ehm... "kreativitet" (jag ville inte skriva flamsighet) som de inte kan få utlopp för i sitt rollspelande, dels för att de på så sätt kan tipsa SL om saker de skulle vilja se införda i kampanjen, och även hjälpa till att expandera spelvärden med nya personer, platser och intrikger.

Jag menar naturligtvis inte att spelarna ska kunna komma med vilka vilda rykten som helst (ingen kommer ändå tro på att en drake har bränt ner slottet och rövat bort prinsessan.... den här veckan också), och i slutändan är det ju SL som bestämmer sanningshalt och trovärdighet hos dessa rykten.
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Re: Chronopia har svaret!

Ja, och dessutom får man ju en himla massa uppslag till äventyr på köpet så att säga. Det ska inte va så enkelt och serverat för spelarna. Då hamnar man ju lätt i den situationen att äventyren bara går ut på att knacka monster. Det är ju mycket trovärdigare att faktiskt låta spelarna skaffa sig sin kunskap själva. För min egen del räcker det ju med att åka till nästa stad för att bli förvirrad och bortkommen. Ska man då göra saker i den stan får man ta reda på en hel del innan man kan sätta igång. Man måste lära känna en massa folk, man behöver info om olika grupperingar osv, osv...
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Om du orkar kan du ju skriva ihop baskunskaperna på ett paper och dessutom "special-kunskaper" beronde på var spelarna kommer ifrån och vad dom har studerat/lärt sig eller rest runt eller ej. I det fantasy spel som jag pillar med ibland, lär nog dock aldrig bli någe vettigt ;(, hade jag tänkt att skriva upp "färdiga" templates som sl sedan fick modda lite med för att passa in till varje rp.
 
Top