Nekromanti Hur får man spelare att vilja spelleda?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Som bekant arrangerar jag Grottröj. Vanligen är vi 20-30 personer varje gång, varav nästan alla har varit med förut. Trist nog är det i princip alltid samma personer som spelleder. Hur får vi fler deltagare intresserade av att sitta i den stolen?

Det ska sägas att Grottröj introducerade mig till old-school-spelledande, och det var kanske den skönaste miljön ever att vara nybörjare i :)

Jag vet att jag har pratat om det här förut, men det är värt att pejla efter nya tankar och förslag ibland. Vi har vid ett tillfälle bjudit in till en träff för intresserade, men ingen kom.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Kortsiktigt kan man värva folk med spel som typ descent & sen trappa upp lite.
Eller värva i gamla grupper genom att tilltala den "gamla goda" speliga sidan.
Eller uppmuntra ungtuppar..
Men långsiktigt så krävs det en blandning av masochism, envishet, kreativitet & övermod som är svår att hitta..

En gång i tiden så samlade vi alla i traktens rollspelskretsar på en plats, men bara ett fåtal vågade spelleda för de mer vana spelledarna.
Men ett fåtal är mer än inga, så vafan.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
I vår nuvarande spelgrupp har vi spelledaröverskott. Tre av fem vill spelleda, en fjärde är småsugen. Vi misstänker att den femte kommer trilla dit snart.

Nu har ju både jag och en till redan spellett tidigare, så vi räknas ju inte. Den tredje är helt enkelt ett väldigt stort Star Wars-fan, och har helt enkelt miljöer och stories han vill dela med sig av, tror jag. Nr 4 vet jag inte riktigt. Nr 5 får jag återkomma till om/när vederbörande trillar dit.

Men iaf. Kanske är ett trick att ha settings eller stories som entusiasmerar SL-in-spe? Kolla var deras entusiasm ligger och låt dem köra det stenhårt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Försök att skapa en trygg och tillåtande miljö där inte spelarna slår ner på misstag och det är okej att pröva sig fram.

Utbyt tips med varandra och ha inslag av medskapande även i vanliga kampanjer.

Testa att spela rollspel som tillåter kortare kampanjer och som inte kräver så mycket förberedelser och låt nya spelledare spelleda dem.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Tänker du att få folk som inte spelleder i huvudet taget i vanliga fall att börja spelleda på grottröj eller de som brukar ibland vara spelledare hemma i sin trygga vrå att spelleda på grottröj.
Om det är det första så tror jag det är kört, den andra borde ju gå lättare.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Tror att det är ett osr konvent gör saken svårare att få nya att spelleda, då känner man att man dels måste ha koll på spelstilen + den nya rollen att spelleda.
Och att man bör ha lite koll på spelstilen är ju viktigt, dom gånger det kommit folk och försök att spelleda annat då har dom i princip inte fått några spelare alls.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ibland så säger man helt enkelt åt folk att "Nu är det din tur och testa spelleda."

Ibland behövs bara den knuffen. Delvis som ett alibi som gör att man vågar.

Kör ett grottröj när ni förbjuder alla som spelett förut på grottröj att spelleda. Och säg till folk att den här kvällen är det "grotröj för nya spelledare" och var lite lagomt på de som dykt upp och spelat många gånger men som inte ännu spellett.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det här är ett ämne som är nästan lika gammalt som rollspelen självt. Några klassiska tekniker är:
- Bestäm med spelaren på en stökig pub, se till att någon ur personalen serverar hen en öl med repliken "från den mystiska personen i kåpa vid baren, som säger sig ha ett erbjudande om ett farligt uppdrag..."
- Kidnappa spelarens familj, lämna ett utpressningsbrev som säger att familjen tvingas slava i adamantinggruvan i Åmål tills spelaren accepterar att spelleda.
- Kidnappa spelaren och låt denne vakna upp i en cell på polisstationen i Veiliye Luki utan pengar, pass eller utrustning. (Detta kostar en del, räkna med ca $250-300 i mutor, $700 för resor.)
- Ta dig in i kommunens system av fjärrvärmekulvertar. Konvertera dem till en dungeon (ritningar på lämpliga fällor, hemliga dörrar mm finns på nätet). Stjäl vilda djur att "befolka" med. Skatten efter bossfighten - en spelledarbok. (Räkna med att hen fattar hinten!)
- Kontakta en utomjordisk civilisation. Lär dem att frasen "Lower your shields and surrender. Resistance is futile." uttalas "Vi kräver att NN blir spelledare. Annars invaderar vi jorden."
- Begå grova brott, utklädd till personen som du vill ha som spelledare. Riktigt grova. Se till att plantera ledtrådar. När personen dömts till livstids fängelse, dyker du upp på besökstiden och har spelreglerna med dig. Vad ska hen göra annars alla år?

Det sista förslaget var tydligen hur Monte Cook värvades en gång i tiden...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Vad sägs om en workshop för befintliga och potentiella spelledare? Man kan diskutera spelstilar och spelledartips av olika slag över en kopp te. Om de egna tipsen tryter kan man luta sig mot t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=IJCRDcsdhdA. Kör workshopen på Klossen två helger innan ett Grottröj så hinner intrycken sjunka in. Dessutom kan nykomlingar bekanta sig med lokalerna.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
luddwig;n187184 said:
Vad sägs om en workshop för befintliga och potentiella spelledare? Man kan diskutera spelstilar och spelledartips av olika slag över en kopp te. Om de egna tipsen tryter kan man luta sig mot t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=IJCRDcsdhdA. Kör workshopen på Klossen två helger innan ett Grottröj så hinner intrycken sjunka in. Dessutom kan nykomlingar bekanta sig med lokalerna.
Vi bjöd som sagt in till workshop en gång, men ingen kom :p
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Björn Wärmedal;n187192 said:
Vi bjöd som sagt in till workshop en gång, men ingen kom :p
Ah, det hade jag missat. Skulle själv gärna ha varit med på något sådant. Upplever att det är sällan som spelledande diskuteras. Klart vanligare att det pratas om regelsystem och äventyr. Jag brukar försöka komma ihåg att be om synpunkter från spelarna när jag själv spellett men det är sällan jag får någon feedback ändå.

Ett annat angreppssätt: Skulle det kunna gå att locka nya spelledare med en muta? T.ex. skulle Arfert - i utbyte mot lite marknadsföring på Grottröj - kanske kunna tänka sig att skänka några Fantasy!-pocketar. Eventuella nya spelledare på Grottröj får då en pocket.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
luddwig;n187193 said:
Ett annat angreppssätt: Skulle det kunna gå att locka nya spelledare med en muta? T.ex. skulle Arfert - i utbyte mot lite marknadsföring på Grottröj - kanske kunna tänka sig att skänka några Fantasy!-pocketar. Eventuella nya spelledare på Grottröj får då en pocket.
Dude, Grottröj har 1500kr i kassan (eller kommer ha, när STHLM KARTELL betalat sina ex av senaste GrottZine ;) ). Ska det mutas kan vi pröjsa för mutorna, nemas problemas.

Däremot är jag lite rädd för att börja muta vissa spelledare. Kommer de vilja SLa gratis senare? Hur uppfattas det bland andra SL?

Om man vill spelleda ett äventyr som finns i köpe-pdf kan jag självkart betala det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jo, jag vet att Grottröj gjort dig till en riktig Krösus Sork. :wink: Samtidigt behöver lite tjänster och gentjänster inte vara fel. Om mutor sedan skulle ha några negativa effekter törs jag inte sia om. På något vis vill vi ju i alla fall att nytt folk ska testa att spelleda och inse att det är roligt det med.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Björn Wärmedal;n187063 said:
Det ska sägas att Grottröj introducerade mig till old-school-spelledande, och det var kanske den skönaste miljön ever att vara nybörjare i :)
Det där må stämma på dig, men alla kommer inte känna så. Vissa har inget intresse allt att spelleda grottkräl även om de vill vara SL och andra kommer inte vilja spelleda med många personer omkring sig första gången. Oavsett hur skön miljön än må tyckas vara.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det är naturligtvis mycket möjligt att frågeställningen även behöver inkludera "hur hittar man old-school-spelledare som vill och kan komma på Grottröj?"
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Att få någon som aldrig spellett förr att spelleda för en grupp mer eller mindre obekanta människor på ett konvent tror jag är grymt svårt. Jag tyckte själv att det var smått nervöst att spelleda på Grottröj första gången och då har jag ändå spellett lääänge, jag körde ett spel som jag spellett många gånger förr och ett äventyr som jag också spellett en gång tidigare. Att många av de som brukar besöka Grottröj själva är spelledare - duktiga sådana dessutom - bidrog till min nervositet och är gissningsvis riktigt skrämmande för en nybörjare.

Vi får också ta med i beräkningarna att vissa helt enkelt inte är intresserade av att spelleda överhuvudtaget eller av att spelleda på just Grottröj. Jag har t.ex. en kompis som troligen kommer att följa med på nästa Grottröj just för att få en chans att spela. Det är nämligen alltid han som spelleder i hans ordinarie spelgrupp.

Med det sagt, jag tycker att du är inne på ett intressant spår Björn. Hur får vi fler intresserade av att sitta i spelledarstolen? Skulle ett första steg kunna vara att ni arrangörer kommunicerade er syn på spelledarfrågan tydligare i Facebook-evenemanget och i introsnacket på Grottröj?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Gör spelledare till något coolt
När brorsan satt och funderade på hur han kunde få folk till piazzava (folk som städar på konvent) så knäckte han och en kompis en idé om att ha en viss klädstil, ett visst namn, walkietalkies med mera. Det här blev ett gäng som åkte runt på konvent och städade. Tjugo år senare och vi ser fortfarande folk som är piazzava. Skapa en (rätt) identitet kring den rollen.

Gör spelledare till en del av spelet
När en grupp spelar brädspel måste det finnas en som läser och förklarar reglerna. Låt gruppen få spela, men låt en person vara spelledare och låt arrangören vara bisittare som förklarar hur gruppen ska agera, däribland spelledaren, under spelets gång. Skriv ned lite principer som spelledaren ska följa och assistera genom att ge förslag när personen tycker att det är svårt. Värva sedan potentiella spelledare utifrån detta.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Det som jag tror gör att folk inte vill spelledare är att man tror det är ett stort antagande. Man ska ha kolla på alla reglerna, det är mycket som ska förberedas, man kanske inte anser att man har tillräckligt med fantasi för att komma på saker, man är en sådan person som inte tar plats.

Så för att få flera att testa på så tror jag det är bra med ett rollspel som har enklare regler och som den nye spelledaren redan har spelat och kan rätt bra. Alternativt att det är ett nytt rollspel som ingen har spelat förut.

Tror det är bra att spelarna har nya rollpersoner och att man helst skapar dessa tillsammans.

Jag tror även det är viktigt att hålla det enkelt, ett kort äventyr, behöver inte vara något nytänkande. Det ska inte kräva mycket förberedelser. På samma sätt som att man börjar med "Hello World!" när man lär sig programmera så "Ni sitter på ett värdshus och en maskerad främling sätter sig vid ert bord..." följt av något enkelt och kort. Som med allt annat så gäller det bara att komma igång sedan brukar det gå av sig själv.

Att ha rätt spelare är nog också viktigt så att de vet vad de kan förvänta sig. Kanske till och med att sätta ihop en grupp med spelledare vars syfte är att låta nya spelledare testa på lite. Lite som en mentor grupp där spelledaren vet att denna kan vara trygg, folk som har varit i samma sits, gjort misstagen och stöttar.

Funderar även om man skulle kunna anordna så att alla kommer turas om att vara spelledare under en kväll. Kanske ett äventyr som är anpassat att ha säg 4-5 scener. Efter varje scen så växlar man spelledare.
 
Top