Hur får jag ut det mesta av min Kobo-läsplatta?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag gav mig själv en kobo nia i julklapp, och nu vill jag verkligen göra det mesta möjliga av den. Vad kan en göra? Går det att installera något coolt på den? Går det att programmera grejer till den själv?

Det var något av en besvikelse att jag är tvungen att vara inloggad med användare hos kobo för att ens kunna använda den. Jag hade hellre använt den oinloggad och bara loggat in för att nå butiken. Går det att göra något åt det?

Berätta om era erfarenheter och experiment!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Inloggad?

Jag installerade någon ebook-hanteringsmjukvara på min laptop och använde den för att slanga över böcker från Gutenberg och andra ställen på nätet. Kan inte minnas att jag behövde logga in i något, men det var ju några år sen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Jag valde själv att undvika Kobo just för att den är så starkt kopplad till Kobo butiken. Undvek Kindle (Amazons läsplatta) av samma anledning.

<- Ägen en Pocketbook Touch Lux 5. Den är inte superfancy, men det är också absolut 0% irritation då den inte kräver någon speciell mjukvara eller uppkopplingar till servrar eller något.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag kan alltså med enkelhet föra över böcker från datorn till plattan och läsa dem på plattan, men jag måste vara inloggad för att kunna använda plattan alls.

Även om det är en irritation så är det inte hela världen. Jag är intresserad av vad som helst som är värt eller kul att veta kring koboplattor, och vilka roliga saker som går att göra med dem 🙂
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har haft en Kobo ett gäng år, men vet inte om jag gjort något mer spännande än att testa dess "experimental features" som t.ex. webbläsare. Jag vet dock att det ska gå att slanga in en bättre PDF-läsare. Jag ids inte försöka läsa tunga PDF:er på läsplatta, framför allt inte med så liten skärm som min har, så jag har inte testat själv.

Jag har nog knappt reflekterat över inloggningsgrejen, jag är nog helt enkelt sådan att jag inte bryr mig så mycket om sådant. Förutom den där första inloggningen är ju Kobo dessutom extremt fria – visst kan man använda Kobo-butiken och vissa specialfunktioner funkar bara via den (t.ex. synk av hur långt man läst i en bok), men till skillnad från Kindle kan man ju skippa deras ekosystem helt. Bara lägga in egna eböcker via USB-sladd liksom. Så jag skulle säga att kopplingen mellan en Koboplatta och Kobobutiken är mycket svagare än kopplingen mellan en Kindle och Amazonbutiken.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag har en äldre Kobo (Aura HD), och där behöver jag inte vara inloggad. Osäker på om jag ens har en användare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
till skillnad från Kindle kan man ju skippa deras ekosystem helt. Bara lägga in egna eböcker via USB-sladd liksom.
Detta går att göra utan problem med en Kindle (men du kan behöva konvertera formatet). Du kan också mejla filen till din Kindle och få den konverterad och inlagd automatiskt. Supersmidigt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Med risk för att missa målet här: läsplattans usp, för mig, är att den *bara* går att använda till att läsa böcker. Jag brukar i nio fall av tio se till att mina nya prylar (oavsett vilka) kan spela smb3 eller något, men min läsplatta (kobo libra h2o) är helt omodifierad.

Det sagt, här är några tips:
  • om du kan leva med att ha en app på mobilen så kan du synka böcker mellan plattan och mobilen. Bra om du någon gång vill läsa men inte har tillgång till plattan
  • Lägg till genvägar till ställen som har gratis eböcker i plattans webläsare, som https://www.gutenberg.org/ eller https://litteraturbanken.se/epub
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Åh, glömde ju super-uspen för Kobo: pocket!

Spara lite längre och intressanta artiklar du springer på när du slösurfar på mobil eller dator till pocket, så kan du läsa dem senare på plattan - formaterade och tusen gånger snabbare än att använda den inbyggda webläsaren!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Vad är ditt intryck nu efter att ha använt läsplattan någon månad?
Jag är väldigt nöjd! Det sagt så har jag i princip bara använt själva eboksläsaren. Jag har bara läst gratis böcker hittills, som jag laddat ned till datorn och sen fört över med usb-kabeln. Jag gillar verkligen att den sorterar hela mitt bibliotek efter författare, bokserie och liknande metadata.

Jag har läst fler böcker sen jul än vad jag läst sammanlagt de senaste tre-fyra åren innan. En del av det handlar naturligtvis om ”sunk investment” men en stor del är också känslan i plattan (den känns stabil och inte alls så plastig som den egentligen är, och inga knappar att trycka på som kan ge ett billigt intryck om de inte har rätt känsla). Att den är nätt och lätt att hålla upp hjälper.

Pocket har jag inte använt alls. Kanske ska testa det faktiskt.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Åh, glömde ju super-uspen för Kobo: pocket!

Spara lite längre och intressanta artiklar du springer på när du slösurfar på mobil eller dator till pocket, så kan du läsa dem senare på plattan - formaterade och tusen gånger snabbare än att använda den inbyggda webläsaren!
Pocket under blogg-eran kopplat till en RSS-läsare hade ju varit guld. Går det göra något liknande idag om man följer någon sida som regelbundet publicerar artiklar?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Pocket under blogg-eran kopplat till en RSS-läsare hade ju varit guld. Går det göra något liknande idag om man följer någon sida som regelbundet publicerar artiklar?
Jag antar att du kan ha en feedläsare och manuellt lägga in artiklar i din pocket. Jag kör feedly och läser knappast allt jag får från mina källor :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Beroende på hur din läsare är så skulle jag rekommendera KO Reader. Använt den på min H2O och upplevt speciellt PDF och cbr som mycket smidigare att läsa. Det finns en del features som inte finns till mitt vanliga OS och installation är smidig.
 
Top