Nekromanti Hur dödar man en lichs?

Jabub

Veteran
Joined
12 Apr 2005
Messages
47
Re: Skriv gärna NT i rubriken också. ;)

jaja men jag mennar dom får inga extra skador eller smärta, blodförlust och trauma

Nu kom jag på en till fråga som lyder varför är en lie så jävla kass den skadar H+3 borde inte den ha minst 1T6 dom är ju jäkligt vassa (åtminstone är den på landet det :p)
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Lie

Nu kom jag på en till fråga som lyder varför är en lie så jävla kass den skadar H+3 borde inte den ha minst 1T6 dom är ju jäkligt vassa (åtminstone är den på landet det :p)
Och hur lätt är det att träffa någon med det vassa bladet i en strid?

Och jag förstod frågan, jag bara upplyste dig om att du gjort fel.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag vet inte hur det är i V&N, även om jag tror det är lika; men hos mig tar iallafall lischer trauma. Vid varje attack får de Skada/10 Trauma.

Om inte annat, om man spränger lischen i luften så är han nog fucking jävla död; explosionen struntar liksom blankt i att den jäveln inte tar skada. Och bränner man upp honom så är han nog ganska körd också, att vara aska är inte det lischoida idealtillståndet skulle jag tro.

Alltså, även om lischen inte tar skada (även om jag tror att den tar trauma), så är det inte helt kört. Skär man honom i två delar så lär han juh faktiskt må rätt dåligt.

-Hjalle, konstaterar.
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Det står bara att de inte får smärta, utmattning eller blodförlust. De tar inte heller några extraskador.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Nej, men jag tror att det lite är det som är poängen med tråden.
Nu verkar GoblinGurra ha avslutat denna tråd genom ett kort och koncist svar, men jag vet ju inte om han har rätt.
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
GoblinGurra ha avslutat denna tråd genom ett kort och koncist svar, men jag vet ju inte om han har rätt.
Jag har alltid rätt...

Och mitt svar var nästan direkt taget ur Vandöda och Nekromanti.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Om man ska tolka reaktionerna här och lite bok titt så tror jag att det är lite av en bugg.

V&N bygger ju på det tidigare skadesystemet. Där tog man mer skada även av bara skadan. Medan i Eon3 så tar man en fast summa i skada och mer skada av extra skadan.

Vet inte om det är jag som läser in mer i vad folk skriver eller inte men jag uppfattade det som om det här var en del av problemet. Att oavsett hur hårt man slår så tar han max 3 trauma. Tja detta kanske stämmer, till viss del men om man använder sig av de skade tabeller i V&N så borde det funka. Man får i alla fall ut mer trauma för hårda slag i den än i Eon3... :gremwink:

/Hartland - teoretiserar och hoppas han inte skriver oförsåligt.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Lie

Men skada ska int epåverkas av hur svårt det är, det är ju svårigheten isånnafall. Men lischer får trauma.. och att kasta biotropiska spells (helande magi) på den, då dör den fort hehe, ganska då..
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Lie

Om man är flera kanske, annars blir det rätt svårt. Med två filament biotropi får han Ob1T6 Trauma. En skicklig biotropiker kanske vågar sig på fyra eller fem filament, det blir Ob2T6 eller Ob2T6+2 Trauma. Inte särskilt farligt för lischen, med sitt höga chockvärde, särskilt som att läkande magi är ganska tidsbegränsad. Nåja, hursomhelst, låt oss inte gå in på vem-är-bäst igen... :gremsmirk:

-Hjalle, avråder.
 

Jabub

Veteran
Joined
12 Apr 2005
Messages
47
kan hända att jag missa den detaljen med trauma (kollade bara ganska fort. har inte boken själv)
men det verkar ganska vetigt det med trauma
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Lie

en skada ska int epåverkas av hur svårt det är, det är ju svårigheten isånnafall.
Vad jag menar är följande;
En lie har alldeles för ogynnsamma handtag, samt en klinga som är böjd utåt,
detta gör det mycket dåligt och opraktiskt att använda i strid, att träffa någon med klingan så att man hugger, är nästintill omöjligt, en lie är till för att skära av högt gräs eller liknande, inte att hugga ner det,
därför är det någonting bara en desperat bonde som blir attackerad mitt under skördetiden,
skulle kunna tänkas använda som vapen.
Jag ser även gärna att en svårighetökning tillkommer, man får hoppas att SL tar åt sig av mitt inlägg. :gremlaugh:

Nu bortser jag ifrån det faktum att det är väldigt häftigt att använda en lie som vapen, även om det inte förbättrar någonting. :gremtongue:
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: Lie

Och sen är ju inte stickskadan att helt föringa. Om man struntar i handtagen och bara håller i "pinnen" så borde lien i princip funka som en stor stridshacka.

/Hartland - ger gärna grundskada efter rörelse inte sättet skadan blir.
 
Top