Nekromanti Hur bra måste man vara? *litta gnälltråd*

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Får man fråga?

Får man fråga just vilken av aspekterna inom spelledarskap är det du tror att du suger på?

Att "spelleda" är ju egentligen en summering av flertalet olika uppgifter, och jag har aldrig pratat med någon som suger åsnepurjo på exakt allihop.

Jag skulle vilja sammanfatta spelledande såhär.

Spelledaren förväntas:

*Att sköta om spelvärldens regeltekniska detaljer

*Att styra spelledarpesoners beslut och gestalta dessa personer.

*Att hitta på ett upplägg/äventyr till spelmötet.

*Att vara hård men rättvis.

*Att försöka förhindra att sessionen blir tråkig.

*Att försöka improvisera då något oförutsett händer.

*Att i bästa mån försöka förmedla stämning på ett bra sätt.

Sen så är ju detta en smaksak, vissa tycker att en del av dessa aspekter ska ignoreras eller placeras på någon annan, men detta brukar vara normen.

Jag kan peka ut vilka av dessa punkter som jag inte är bra på, och de som jag (enligt mitt tycke) behärskar. Vilka är det du anser att du inte klarar?

Men för att visa hur man kan komma på lösningar till problemen. Säg te.x att du har svårt att sköta om de regeltekniska bitarna på ett smidigt och snabbt sätt. Be då de som brukar spelleda om hjälp med detta under spelets gång. Har du svårt att hålla huvudet kallt när du tvingas bläddra i regelboken fram och tillbaka under en hektiskt strid, be någon annan att ta hand om de mundana uppgifterna (som att kolla skador och träfftabeller och sånt), så att du får mer utrymme att beskriva det som sker på ett cineastiskt sätt.

Nu är ju detta bara förslag på en av punkterna men försöka att peka ut de du tror att du inte är bra på så ska jag göra mitt bästa med att kräkas ur mig konstruktiva lösningar.

För övrigt så minns jag en anekdot där du lyckades få någon att må dåligt IRL över en händelse under en rollspelssession, detta säger mig att det här med stämningsförmedlande har du redan totalkoll på och lär inte få problem med...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,692
Location
Värnhem, Malmö
Om du spelar med en grupp du känner och är van att spela med är det väldigt svårt att få det totaldåligt. Till och med när du känner att det inte går så bra kan du i efterhand upptäcka att spelarna gillade det -- de har inte spelledarens utifrånperspektiv, utan kan vara fullkomligt upptagna med en liten detalj av helheten.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Oskuldfullt inlägg

Mitt tips: Va dig själv och se det som en ny erfarenhet.

Vad spelar det för roll om det går åt helsike? Nej för sjutton gasa bara på!!

Att spelleda är som sex, i början är det skitläskigt och känns som om man gör allt fel och är totalt värdelös. Sen efter lite övning..... Ja du förstår säkert själv :gremgrin:

//Flurtis
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag tycker du är typiskt kvinnlig

Jo, jag reflekterade över att hela den här tråden kändes som en bekräftelse av Dr Gray. Mängden manlig problemlösning exploderar över alla vidder.
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Som spelledare anser jag att du behöver ha förmågan att få människor att känna sig trygga, koppla av och ha kul. Sen är det bra om du har någon form av organisatoriskt sinne och berättarförmåga. Klart du ska spelleda. Punkt.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Fan Rising...

...måste du trycka på min ömmaste punkt? Jag saknar "manligt" självförtroende i min i övrigt smågrabbiga tillvaro. Nån som kan dela med sig?

Jag har ju spellett men det var för det första väldigt länge sedan och för det andra med spelare som var vana vid betydligt sämre spelledare än den grupp jag spelar med nu och (ursäkta uttrycket) nöjde sig med vad skit som helst. Haken är kanske inte att jag suger så mycket som att Eleas, Pendragon och Ymir är för bra? :/

Allt jag skriver är väldigt öppet. Jag hatar rälsade scenarion där tåget går från punkt A till punkt B och vidare mellan stationerna.

Marco: Dr Gray? Jag är totalt populärkulturellt obevandrad på vissa fronter...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Fan Rising...

...måste du trycka på min ömmaste punkt?
Du skulle bara veta hur mycket jag skulle vilja klämma på dina ömma punkter... ;^)

Haken är kanske inte att jag suger så mycket som att Eleas, Pendragon och Ymir är för bra?
Av vad jag läst om dem så är de inte bara bra spelledare utan också väldigt bra spelare och (kanske ännu viktigare) - schyssta människor. Så om det är något du gör dåligt så kommer de ju att ge konstruktiv kritik, och när du gör något som är bra så kommer de direkt att spinna vidare på det och se till att utmana och stimulera dig som spelledare; helt enkelt se till att du får det roligt.

Jag menar; liksom, ser du inte vilket lyxproblem du har? - Att behöva spelleda med bra spelare. Det finns många som skulle vilja ha sådana problem!

Allt jag skriver är väldigt öppet. Jag hatar rälsade scenarion där tåget går från punkt A till punkt B och vidare mellan stationerna.
Ja, där ser du. Du vet redan en av de viktigaste sakerna en spelledare behöver veta. Låt bli att oroa dig, och se till att ha kul istället. Jag säger inte att du skall ta lätt på ditt spelledande - vi skulle kunna ha en lång diskussion om på vilka sätt jag tycker att man bäst genomför meningsfulla karaktärsexpositioner med teman som speglar, ger ekon, och löper som röda trådar genom hela äventyret... men jag tror att du kan allt sånt, och att du bara behöver tänka "spelledande! woohoo!"

Jag ska själv spelleda nu på Tisdag, och jag finner mig själv stå och öva spelledarpersoner framför badrumsspegeln varje gång jag går på toaletten. Visst är det nervöst, men det skall det ju vara.

/Rising
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Re: Fan Rising...

Marco: Dr Gray? Jag är totalt populärkulturellt obevandrad på vissa fronter...
"Män är från Mars, kvinnor är från Venus". En totalvidrig skitmänniska vid namn John Grey som gör sitt bästa för att sprida sin dynga över världen. Typ, "såhär funkar kvinnor" (de tänker på sitt utseende, säger inte vad de menar, och vill ha blommor) och "såhär funkar män (gillar sport och motorer, tänker "fyrkantigt", etc).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Fan Rising...

Marco: Dr Gray? Jag är totalt populärkulturellt obevandrad på vissa fronter...

"Dr" John Gray skrev Män/Mars & Kvinnor/Venus-böckerna. Man kan tycka vad man vill om honom och hans kraftigt generaliserande och psykologiskt lättvindiga skrifter, men på ett övergripande plan har han ofta rätt (som en sådan enkel sak som att kommunikation är A och O samt att förväntningshantering är bland det viktigaste för stabilitet och goda relationer). Läser man böckerna med rätt glasögon så är de en hjälp för många vilsna personer, speciellt sådana som inte är så naturligt intresserade av sociala relationer. Men de är absolut inget för de som redan har koll eller som vill ha djupare psykologisk förståelse för mänskliga relationer. Den största kontroversen är väl att det finns manligt och kvinnligt. Nu var det länge sedan jag läste den, men Gray menar att det är mer arv och lite miljö som styr det hela - och det kan man ju diskutera (fn verkar skolan med mycket miljö dominerar) - men hur som helst så visar boken på de generella skillnader som finns mella könen.

Men det är popcorn-böcker.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Hur bra? Beror på vilka du spelar med. Spelar du med dina värsta fiender så måsste du vara fruktansvärt bra, men gör du som de flessta och spelar med vänner och bekanta så kan du inte göra bort dig. Jag har spelat med alla möjliga spelledare, dåliga och bra, med alla möjliga underliga stilar, men det viktigaste har alltid varit att jag har fått spela, träffat kompisar, och hafft kul.

Kör hårt säger jag. Practice makes perfect.

Vill du sen verkligen utvecklas som spelledare så kan du läsa fler olika regelsystem (alla rollspel har en sektion om hur man spelleder), och Dungeon Masters Guide II till D&D har facktiskt ett riktigt schysst kapitell om spelledande.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Gör bort dig totalt

Om du vill komma bort från prestationsångesten kanske du skall börja med att köra något pinsamt oseriös engångsgrej en kväll.

Kör ett zombisplatter äventyr på en kväll, som skall vara ganska kast och kliché, slapstick humor och billiga inälvor. Det kommer säkert vara ganska kul, och det kommer framgå att det faktiskt är ganska lätt att se till att hålla igång något som spelledare.

Och gör du något som är rätt dåligt kommer du inse att du lätt kan göra något som är bra mycket bättre.

Och har du låtit alla se exakt hur kass du kan vara redan i förhand behöver du inte känna dig trängd att verka perfekt när du väl spelar på riktigt
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Kör korta spelpass. Då får du tid att tänka efter och ta in feedback från spelarna mellan gångerna. Och så kanske det inte känns lika stort att veta att man skall spelleda en eller två timmar istället för att köra en helkvällsunderhållning på sex-sju timmar.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Ajdå, jag tänkte fel

Jase DEN Gray! Jag tänkte på Grey's Anatomy och undrade vad jag egentlifen missat i TV-serieväg... *slår sig lite på pannan*
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Tack igen!

Jag hoppas på att den här tråden brutit ner folks förväntningar till ett absolut minimum. :gremwink:
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Tack alla!

Jag har bestämt mig för att försöka. Jag har nu redan kört ett solopass och det gick över förväntan. Jag fick lite kritik för att jag lät saker ta för lång tid och lätt fastnade i vardagssituationer/samrtal för länge, men fick å andra sidan en hel del beröm för stämning och beskrivningar samt för spelandet av SLP:er (vilket ju var en av mina ångestprylar).

Vi spelar alltså en Vampirevariant (jag har alltså snott det jag gillar och skrivit en massa eget) i London 1886 och karaktären är en idealistisk överklasspojke som blivit utkastad hemifrån med viss pension på grund av sina bohemiska och "frisinnade" ideal (som familjen fruktar kan smitta av sig på hans kära lillasyster). Det är kolonialism, korsetter och sexualskräck. Regniga bakgator, farliga radikaler och en anständig medelklass. När den stackars, ganska oskyldiga, karaktären hamnade i en opiumhåla och där upplevde sin första egentligt sexuella encounter med sin bästa kompis syster under det loja opiumruset fick jag faktiskt spelaren i fråga att spela ut ohämmat på både chocken och förlägenheten efteråt när de unga tu kom överens om att det här aldrig hade hänt.

Spelaren var nöjd, och då får väl jag också vara nöjd antar jag.

Tjoho! Här ska samlas en grupp och spelledas! *kramar hela forumet*
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Tack alla!

Det låter ju som att det blev en helt sanslöst bra session. Rakt upp i min gränd.

---

Jag ger mig själv tusen minuspoäng för att jag inte trodde på solovarianten. Jag förstår inte vad jag ska ge råd för - det är ju du som borde dela med dig tips och förslag!

Med andra ord: Jättekul att det gick så bra, och jag önskar dig fortsatt lycka till i den stora sessionen. Samt förstås att du slutar vara så här flickaktigt självutplånande i fortsättningen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Grattis. :) [NT]

/Han som tycker att det viktigaste är att i alla fall spelarna är nöjda
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Man måste göra bort sig totallt först för att kunna gå vidare!

Enkelt, be dina spelare att säga fullt ärligt hur du är som SL.
Det har jag alltid gjort genom alla de år vid spelat, under en tid då jag var väldigt het på utvecklingen frågade efter varje spelkväll...
Det är enda vägen till att utvecklas och att bli bättre - vad är det för fel, först då kan man ju åtgärda bristerna och bli bättre. :gremlaugh:

Det är en sak jag lärt mig, att älska kritik istället för att ledsna av den.
Jag skriver mycket, och jag älskar att bli sågad bara man kan säga varför, jag peppas att bli sågad på vissa punkter som SL, för då kan jag bättra mig!
Viktigast av allt vill jag säga - kritik och att kunna ta kritik på rätt sätt!
 
Top