Hur bra håller ni tiderna?

Rickard

Urverk speldesign
Jag har haft spelledare som sagt "5 spelmöten" och så har vi kört 20 spelmöten.

Jag har haft spelledare som velat köra två scenarion på en heldag och bara hunnit ett halvt.

Jag brukar kunna hålla mina satta tider någorlunda, även när jag kör fisktankar som i sin struktur verkligen är oberäkneliga i längd eftersom det inte finns något klart slut. Några gånger har jag motsatta problemet att jag får slut på material och avslutar tidigare.

Hur är ni på att hålla tiderna ... och möjligtvis förklara varför det är så....

Jag håller alltid tidsramen. Folk som inte kan göra det är vilda djur och bestar. Jag antar att de också äter blodigt zebra kött från golvet på sina inhägnader medan de spelleder.

Jag är rätt bra på det tror jag. Märker jag att tidsramen inte kommer att hållas så diskuterar jag det med spelarna. Ska vi försöka avrunda berättelsen nästa session som planerat, eller ska vi köra två sessioner extra så att vi hinner utforska foo och bar lite mer i lugn och ro?

Den enda tidsramen vi har är att en sittning är max 4 tim. Hur många sittningar en kampanj kommer att ta vet ingen i förväg.

Enstaka gånger har vi kört två sittningar samma dag med en ordentlig promenad emellan.

När jag spelleder enstaka pass, till exempel på konvent, är jag rätt bra på att hålla tiderna. Jag brukar försöka skriva eller välja äventyr som är klart avgränsade och rimligt omfattande. Sedan brukar jag anpassa tidsåtgången under spel vid behov. Kanske bara summera ett möte med en SLP för att spara tid, eller lägga in ett extra slumpmöte om det finns tid över.

I kampanjer bryr jag mig inte lika mycket om tider. Det enda jag brukar tänka på är att det jag förberett inför ett spelmöte ska räcka för speltiden med viss marginal. Det lyckas inte alltid, men för det mesta.

Last edited:
Jag är överlag vädligt dålig på att hålla tidsramar, men i sanningens namn så har jag typ aldrig försökt. Jag är generellt väldigt nöjd om mitt enkvällsscenario räcker i två eller tre kvällar eftersom det inne bär att jag inte behöver göra någon mer prepp på flera spelmöten. Så om något uppmuntrar jag det, så länge folk verkar ha kul.

Skulle förvisso vilja börja testa att köra bestämda tidsramar för ett scenario för jag skulle vilja börja köra enkvälls-oneshots med öppna grupper för att testa olika spel.

På Nördhängen brukar jag vara rätt bra på att disponera tiden. När vi kör hemma så räknar jag med att allt alltid tar 3 gånger så lång tid som det står i äventyret, och då landar jag oftast också rätt.

Jag har blivit hyfsat bra på det givet en stabil spelgrupp. Det bygger ju dock mest på övning och att veta hur just de spelarna kommer att spela. Roas de av att improva en massa back story och sitta och spela fram sina rollisar relation I många timmar så är ju det cool men då lägger jag på ett par möten på uppskattad sluttid :)

Det var länge sen jag spelledde regelbundet på konvent, så jag är inte så bra kalibrerad inom one-shot-kategorin, alltså vilka spel som tar tre respektive fem respektive åtta timmar.

När jag spelleder hemma så har jag två kategorier: sånt som tar en–två spelmöten, och sånt som pågår tills vidare. Det finns inget däremellan.

Exempel: jag avslutade en av mina Blades in the Dark-grupper i våras, och alla är sugna på att starta en ny kampanj med samma grupp. Men jag tar examen i januari och ska börja jobba efter det, och då vågar jag inte lova att jag har lika mycket fritid. Så det optimala hade varit att köra en kampanj som pågår i ungefär en termin, vilket väl blir ungefär 4–6 spelmöten i vår takt. Och det kändes helt omöjligt! Hur lägger man upp det? Jag har ingen aning. Eller alltså, jag kan ju försöka, men jag har verkligen noll förtroende för att jag skulle träffa målet. Om jag skulle anstränga mig för att göra ett begränsat scenario, "det tar slut när ni hittat mördaren" eller nåt, så finns väl en liten risk att det blir för kort. Men ffa känns det som att vad jag än gör så kommer det alltid pågå längre än jag hade tänkt mig.

Min lösning är alltså att helt kapitulera inför omöjligheten att tidsbestämma rollspel i förväg. Vi ska ses på söndag och spela Utpost (vi har bokat in ~5h och nu oroar jag mig över om det kommer att räcka), och så kanske det blir ett par one-shots till under hösten. Men jag vågar helt enkelt inte starta något längre, eftersom jag vet att jag "bara" har en termin på mig. Ibland känns det löjligt, men jag har lärt mig hur fruktansvärt mycket man kan underskatta rollspel (och mycket annat som är roligt).

Back