Hur bra är hästar på att ramma folk?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag vet inget om hästar. De är de där grejerna de har istället för bilar i fantasy. Jag är allergisk och en gång bet en häst mig så jag vill inte gå nära en.

I alla fall! Jag ska skriva om hästar så jag behöver hjälp.

Hästar springer ju ner folk och man behöver pikar för att stoppa dem? Tror jag? Men hur farligt är det för hästen? Är inte deras ben ömtåliga? Bryter de inte nacken/ryggen när de rammar folk? Hur mycket rustning kan jag spänna på en häst? Är det inte farligt för deras ben?
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Tänk såhär. En häst av det slag du tänker dig väger någonstans kring 7-800kg. Majoriteten av den massan är muskler. Det är djurens Schwarzenegger, fast med mentaliteten av en hamster. OMG! EN PLASTPÅSE SPRING!!!

En människa är kortare och har lägre tyngdpunkt än en häst, och väger kanske i snitt en tiondel så mycket. Du står helt enkelt inte i vägen för en häst. Störst kör först. Det är exakt varför polisen använder hästar i kravaller: för att skingra grupper.

Hästar kan bära extremt mycket last, uppåt 20% av sin vikt i lastvikt, eller uppemot 1,5 gånger sin vikt i dragvikt för en släde eller vagn. Som sagt; framförallt muskler.

Så hur bra är de på att ramma folk? Orimligt bra, men du måste vänja dem vid att göra det.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Jag vet inget om hästar. De är de där grejerna de har istället för bilar i fantasy. Jag är allergisk och en gång bet en häst mig så jag vill inte gå nära en.

I alla fall! Jag ska skriva om hästar så jag behöver hjälp.

Hästar springer ju ner folk och man behöver pikar för att stoppa dem? Tror jag? Men hur farligt är det för hästen? Är inte deras ben ömtåliga? Bryter de inte nacken/ryggen när de rammar folk? Hur mycket rustning kan jag spänna på en häst? Är det inte farligt för deras ben?
Det finns en hel del om ämnet på YouTube. Och det här är bara ett axplock.

Bland annat: (130) Medieval horses: How do you train a medieval warhorse? - YouTube




 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag har ridit en del när jag var yngre, har tyvärr inga erfarenheter av strid till häst, men jag tänker inte att de i allmänhet är så pass ömtåliga att de bryter nacken eller ben om de springer in i folk. Det kan säkert hända, men vet inte om det händer oftare än för människor. Sen som sagt finns det den psykologiska aspekten att de flesta aktar sig om de kan från att bli påsprungen av en galloperande häst.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Tänk såhär. En häst av det slag du tänker dig väger någonstans kring 7-800kg. Majoriteten av den massan är muskler. Det är djurens Schwarzenegger, fast med mentaliteten av en hamster. OMG! EN PLASTPÅSE SPRING!!!

En människa är kortare och har lägre tyngdpunkt än en häst, och väger kanske i snitt en tiondel så mycket. Du står helt enkelt inte i vägen för en häst. Störst kör först. Det är exakt varför polisen använder hästar i kravaller: för att skingra grupper.

Hästar kan bära extremt mycket last, uppåt 20% av sin vikt i lastvikt, eller uppemot 1,5 gånger sin vikt i dragvikt för en släde eller vagn. Som sagt; framförallt muskler.

Så hur bra är de på att ramma folk? Orimligt bra, men du måste vänja dem vid att göra det.
Sjukt bra svar! Jämförelser jag hänger med i.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Från den tiden jag höll mig inom hästvärlden så uppfattade jag följande. Hästars ben är väl ömtåliga i förhållande till andra kroppsdelar på hästen. Med tanke på dess vikt och fart de kan uppnå så händer det att de bryter ben. Troligen främst att de vrids i felaktiga vinklar och inte pga belastning normalt.
Sen vad de tål i övrigt så kan man ju tänka på att de hemskingarna sparkar ju på varandra när de är osams. Och de klarar det ganska bra. Människor de sparkar på har mer tur om de minns händelsen.
Ponnys och islandshästar kommer i överkomlig storlek. Andra hästar kommer i respektingivande till skräckinjagande storlekar.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Min enda erfarenhet är från Medeltidsdagarna på Torpa Stenhus. Där vi som var svenska sidan skulle försvara oss mot invaderade danskar. Man är inte så kaxig när det kommer 10-15 ryttare på hästar och de rider så nära att de kunde slå på våra svärd som vi höll upp, när fotfolket klumpade ihop sig runt oss bågskyttar för att skydda oss :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
En rätt intressant iakttagelse är att kravallpoliser är de som än idag slåss på samma vis som man i princip alltid gjort, bortsett från när de kommer dragandes med vattenkanoner och gummikulor.

Men det finns en anledning till att de fortfarande använder sköldmur och kavallerichocker; det funkar.

Det stora problemet med hästar är att de är dyra att föda upp och dyra att underhålla. De äter kopiösa mängder foder. Men ja, de är sjukt bra på att ramma folk. Om de blivit blivit tränade att göra det. Ren fysik. 500kg i full fart med en bepansrad ryttare och 40 likadana kompisar. Men som sagt, det kräver en organisation med medel och makt.
 
Last edited:

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Min och många andras favoritbloggare Bret Devereaux har skrivit en del om ämnet, t ex här:
Du var snabbare, jag hör ju alltid mantrat "hästar är inte murbräckor" i huvudet
 
Top