Hur borstar man tänderna efter ha druckit cola zero?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Direkt efter, en stund efter etc? Om man vill vara snäll mot tänderna
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Allmänna rådet är väl att aldrig borsta tänderna direkt efter att man ätit eller druckit något, utan vänta en halvtimme eller så?

Mitt tips är att skölja ur munnen med lite vanligt vatten efter att ha ätit/druckit annat - det får bort en hel del rester på ett väldigt enkelt sätt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Coca-cola zero sänker ph-värdet i munnen, vilket skapar syraangrepp.

Rekommendationen från min tandläkare är att försöka dricka colan i samband med måltider, alternativt all cola på en gång - att sitta och smådricka cola utdraget under flera timmar ger mycket värre syreangrepp, då ph-värdet i munnen inte hinner återhämta sig. Vad tandhälsan anbelangar är det basically bättre att dricka 2 liter cola på en halvtimme, än 0,5 liter utdraget över en hel kväll. Enligt tandläkarsajter jag läst hjälper ost och mjölk till att återställa ph-balansen, så det kan vara bra att ha en ostskiva eller ett glas mjölk redo efter att ha druckit colan. Min tandläkare hade inte koll på detta, men rekommenderade att jag sköljde munnen med vatten efter colaintag.

Kliniska studier tycks påvisa, men har ännu inte kunnat belägga, att syraangreppen från cola blir mycket värre om man dricker den på ett sådant vis att man håller kvar den i munnen, snarare än att svälja direkt. Att använda sugrör kan vara en idé, det gör alltid jag.

Tandborstning bör aldrig ske direkt efter coladrickande, enligt min tandläkare, utan man ska vänta minst en timme.

Notera att allt detta även gäller för intag av tex sura frukter, såsom äpplen. Att gå runt med ett äpple i munnen konstant är en mycket dålig idé. Även smaksatt vatten är dåligt för tänderna, men inte lika dåligt som cola.


Allt detta är saker jag önskar att jag kände till för 20 år sedan, innan mina tänder blev totalt fucked. Kanske det vore läge för nån slags konsumentupplysningskampanj, givet hur sjukt mycket cola och energidryck som dricks på nördscenen?
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kanske det vore läge för nån slags konsumentupplysningskampanj, givet hur sjukt mycket cola och energidryck som dricks på nördscenen?
Det skulle vara intressant ur en vinkel av ren nyfikenhet att få reda på hur stor del av konsumtionen av cola och energidryck som nördar och gamers står för procentuellt sett i Sverige.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En sak till: tänk på att inte borsta tänderna för hårt. Det gjorde jag i många år, och nu har mitt tandkött dragit sig tillbaka alldeles för mycket på två tänder, vilket ger risk för tandlossning om jag inte ser efter det väldigt noga. Jag läste en tråd av någon på Flashback som hade mycket värre problem med detta än jag. Man ska borsta tänderna mjukt och försiktigt. Tandkött som dragit sig tillbaka återbildas inte.
 
Top