Hur bor man egentligen på värdshus?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Är inte helt nöjd med svaren här.

Vad gör man av sina saker när man ska ut på stan? Att få nycklar till privata rum känns lite anakronistiskt?

Blir det snorkallt i rum och sovsalar på vintern om man inte har egen eldstad? Hur sköts isåfall den under nätterna?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Saker kan lämnas till värden för en avgift, en tjänare eller någon annan i gruppen stannar på rummet med utrusningen. Ja det bli snorkallt i rum utan eldstad. Men ju fler man knör ner under samma täcke desto mer kan man värma varandra
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vad gör man av sina saker när man ska ut på stan? Att få nycklar till privata rum känns lite anakronistiskt?
Man tar dem med sig. Eller ber värdshusvärden hålla ett öga på dem (som att lämna in saker till hotellets kassaskåp)

Blir det snorkallt i rum och sovsalar på vintern om man inte har egen eldstad? Hur sköts isåfall den under nätterna?
En av anledningarna till att inte ha många individuella rum utan en gemensam sovsal. Och ja, temperaturen sjunker under natten, så bäst att ha en ordentlig filt. Försten upp får starta en ny eld för att få upp värmen igen. Är det riktigt kallt får man kanske ha eldvakt och elda kontiuerligt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Är inte helt nöjd med svaren här.

Vad gör man av sina saker när man ska ut på stan? Att få nycklar till privata rum känns lite anakronistiskt?

Blir det snorkallt i rum och sovsalar på vintern om man inte har egen eldstad? Hur sköts isåfall den under nätterna?
Den snikne värdshusvärden förvarar ju värdesakerna i sin låsbara kista mot en smärre (gedigen) avgift förstås .

Angående ingen eldstad ja man får ju helt enkelt alla hoppa ned i samma säng och köra böghög för att hålla värmen
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Den här videon tar upp medeltida värdshus.
(spoiler: det fanns inga medeltida värdshus... alls)

 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Yes, nu har vi kommit in på the good stuff: att de flesta kommer dela säng med nån, inte nödvändigtvis nån de känner.

Ian Mortimer nämner i den förtjusande boken The Time Traveller’s Guide to Medieval England att det förekommit bestämmelser om att värdar måste erbjuda säng både åt resande till fots och resande till häst (då de till fots annars skulle kunna anklagas vara lösdrivare för att man skulle slippa ta in dem).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
I en värld med behov av värdshus kommer det att uppstå värdshus. Om de enda som har det behovet är rollpersonerna så kommer det inte att finnas några värdshus.

Jag tänker att man måste börja med att fråga sig varför behovet uppstår i området. Vilka reser, varför gör de det och vad har de för medel att uppbåda sovplats? Det är roligare att hitta på andra lösningar i fantasyvärldar än sådana som direkt avspeglar historien eller nutid.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Eller finns det bord överhuvudtaget? Varför inte sittmattor och så ställer man faten på golvet mellan sig?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
En sak som jag fastnade för var när jag läste episoden i Bree i sagan om ringen för ett tag sedan, där det första som hände var att hoberna visades in i en privat liten matsal för att äta middag medan deras rum gjordes i ordning.

Där hade de ju förvisso då faktiska sovrum också, men det jag gillade var tanken att värdshuset har en bunt olika rum, men de är "multipurpose". Dvs som privat sälskap kan man få sig en egen matsal, där man också kan sova och ha sina grejer. I så fall sover man ju troligen på bänkarna som finns där, eller så kan bänkarna ställas undan och man får madrasser på golvet. Och det samma gäller så klart stora salen, där gästerna helt enkelt kan bädda ner sig på bänkarna allt eftersom de somnar (Troligtvis kommer värden vid någon tidpunkt sluta sälja öl och släcka alla lampor).

En grej jag tänker också (jag tror jag fått den från svavelvinteräventyret) är sovkistor. Alltså en kista man lägger sina grejer i, sen lägger man en madrass på locket och sover där. Inga lås behövs eftersom man bokstavligt talat ligger på locket och tynger ner det. Funkar ju utmärkt att ha i stora salen också, då man när man kommer bara stuvar ner alla prylar i en kista och ser till att det alltid är någon som sitter på den.

Det är troligen vägfasta historier, eller i alla fall något som står längst med väggarna. Så bord och stolar som kan staplas undan när folk går och lägger sig.
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
En fråga Någonstans såg jag att uppkomsten till det engelska ordet "Hangover" från början kom sig att att man spände upp rep tvärs över en sal som folk sen fick betala en extrem billig penning för att få sova hängandes över. Är det någon som vet ifall detta faktiskt är sant?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
En fråga Någonstans såg jag att uppkomsten till det engelska ordet "Hangover" från början kom sig att att man spände upp rep tvärs över en sal som folk sen fick betala en extrem billig penning för att få sova hängandes över. Är det någon som vet ifall detta faktiskt är sant?
Om det är därifrån termen kommer, eller hur det kom att betyda det vi idag kallar baksmälle har jag ingen aning om. Men fenomenet att sova hängandes över ett rep verkar kunna vara sant: länk.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En fråga Någonstans såg jag att uppkomsten till det engelska ordet "Hangover" från början kom sig att att man spände upp rep tvärs över en sal som folk sen fick betala en extrem billig penning för att få sova hängandes över. Är det någon som vet ifall detta faktiskt är sant?
Nej, det är fel.
Det är "folketymologi" - folk tycker att det låter vettigt alltså måste det vara sant (vilket det inte är).

Det är lite som det svenska ordet kärring, som många tror kommer från ordet "kär", d.v.s. den man älskar.
Den ursprungliga stavningen av kärring var dock karling, d.v.s. den feminina formen av karl, på samma sätt som att drottning är den feminina formen av drott.

Tillbaks till hangover.
Den äldsta användningen av ordet är från 1902, d.v.s. det är ett nytt ord.
Ja, det är faktiskt sant att man hängde fulla över rep förr i världen, men det är betydligt längre sen än 1902, d.v.s. de kommer från två olika tidsepoker.
Hangover betyder kort och gott något som hänger kvar sedan gårdagen.
 
Top