Hur blir jag lycklig med 600 000?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Liten uppdatering: Jag har bjudits in att göra ett arbetsprov för en mycket tillfällig anställning som game writer åt de kawaii mobilspelen CastleCats och DungeonDogs. Det är inte riktigt min typ av författande, men jag kommer göra mitt bästa ofc, och har jag tur och får det jobbet hade det varit en fin merit på mitt CV! Innan fredag måste jag ha mitt arbetsprov klart, så det är vad jag kommer fokusera på den här veckan. Wish me luck!
Lycka till! Det fixar du galant :D
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,870
Location
Örebro
Liten uppdatering: Jag har bjudits in att göra ett arbetsprov för en mycket tillfällig anställning som game writer åt de kawaii mobilspelen CastleCats och DungeonDogs. Det är inte riktigt min typ av författande, men jag kommer göra mitt bästa ofc, och har jag tur och får det jobbet hade det varit en fin merit på mitt CV! Innan fredag måste jag ha mitt arbetsprov klart, så det är vad jag kommer fokusera på den här veckan. Wish me luck!
Här har du en pepp-video!

Übereil, som aldrig varit särskilt bra på pep talks
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur går det @Ymir?
Det såg mörkt ut ett tag, jag tappade taget om allt helt och i februari och mars var jag super-duper-deprimerad, utan någon lösning i sikte. Att bara komma upp ur sängen kändes som att klättra upp på Gasherbrum, och skedde i regel inte före klockan 15. Från januari och framåt slutade jag bry mig om mina aktivitetsrapporter till Arbetsförmedlingen, och programmeringskursen rann ut i sanden.

Men i början av April bestämde sig A-kassan, efter 6+ månader av tystnad, att skicka mig pengar för mina aktivitetsrapporter i oktober-december, och plötsligt trillade 14000 kr in på kontot. Det kan verka lite, men för mig var det helt enormt, och gav mitt humör en oväntad boost. Plötsligt behövde jag inte oroa mig för pengar var eviga dag.

Sedan kom påskmas, utan Gothcon (。ノω\。). Jag åkte med syrran upp på landet och satt runt en eldkorg i vårmörkret, utan LSD men med stora, välfyllda påskägg. Vi kände båda att vi var på en väldigt low point och behövde mer glädjeämnen, och kom fram till att vad vi verkligen önskade oss i livet var mer äventyr. Vi bestämde oss för en utmaning till varandra, att vi skulle göra en liten äventyrlig grej varje dag - uppleva något nytt, laga en ny maträtt, se en spännande film från ett nytt land, vad som helst. Syrran började med att beställa en spännande påsktårta från ett lokalt bageri, och jag med att skapa en profil på match.com för att försöka internetdejta. Senare samma vecka gick vi och klättrade på klättercentret tillsammans, vilket äntligen var möjligt tack vare min A-kassa, och jag skaffade ett prova-på-konto på Draken film för att bli inspirerad att se lite mer kulturfilm (det började starkt med tunisiska "Skönheten och odjuren").

Ganska fort bestämde vi att det var lite för svårt att hitta på ett äventyr precis varenda dag, och utökade utmaningen, som ska pågå till nästa påskmas, till att också omfatta att få tråkiga, jobbiga men viktiga saker gjorda. Jag tog tag i detta genom att börja messa mäklare för att få min bostad såld, och spela ut dem mot varandra för att få en bra offert.

På något märkligt vis har nu många positiva saker hänt sedan den här utmaningen började. Det är för tidigt att säga om de alla kommer bära frukt, och samtidigt som jag mår mycket bättre än tidigare i år känner jag mig orolig och stressad av all osäkerhet, men:

- Jag vaknar i hyfsat kristlig tid, runt 12, och det känns jättebra.

- Jag föll till föga och betalade för match.com, och det var kanske, kanske värt det. Jag har matchat med en intressant tjej och vi ska ha en videochatt snart. Känns läskigt...

- Jag committade till en mäklare, städade lägenheten, fick den fotograferad... och fick ett bra bud från en snubbe som ville renovera den -innan vi ens hunnit lägga ut den på Hemnet-. Vi lyckades trissa upp budet från 700 000 till 750 000, och jag sålde med andra ord lägenheten direkt. Nu är kontrakt skrivet och snart kommer jag plötsligt vara rik. Har på råd från min rumskamrat öppnat ett investeringssparkonto för att förvalta pengarna.

- Jag blev antagen till en master i Asian studies, om jag vill gå den... En del av mig är väldigt, väldigt sugen på det, för en del av mig alltid velat vara akademiker och bo utomlands.

- Jag fick en invit till ett potentiell jobb med start i vinter, som författare, jag vet inte hur mycket jag bör säga om det, men det är i...Boden. Just nu skrämmer tanken på att flytta dit inte så jättemycket.

- Berättade jag att jag pratat med bossen på Paradox i Malmö, och att han var intresserad av mitt CV, mycket eftersom jag jobbat med ett Paradox-projekt tidigare? De har utlyst en ny tjänst, jag har fått skicka in ett arbetsprov, och gillar de vad de ser kanske jag får jobbet... Får jag det -inte- tror jag dock att jag ger upp på datorspelsbranschen, för det här är den bästa möjlighet jag nånsin kommer få där. Men det är okej isåfall, för jag ser plötsligt andra möjligheter nu...

Jag hade velat körträna mycket oftare än min lärare har tid. Funderar på om det är något jag skulle slänga pengar på.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,298
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det såg mörkt ut ett tag, jag tappade taget om allt helt och i februari och mars var jag super-duper-deprimerad, utan någon lösning i sikte. Att bara komma upp ur sängen kändes som att klättra upp på Gasherbrum, och skedde i regel inte före klockan 15. Från januari och framåt slutade jag bry mig om mina aktivitetsrapporter till Arbetsförmedlingen, och programmeringskursen rann ut i sanden.

Men i början av April bestämde sig A-kassan, efter 6+ månader av tystnad, att skicka mig pengar för mina aktivitetsrapporter i oktober-december, och plötsligt trillade 14000 kr in på kontot. Det kan verka lite, men för mig var det helt enormt, och gav mitt humör en oväntad boost. Plötsligt behövde jag inte oroa mig för pengar var eviga dag.

Sedan kom påskmas, utan Gothcon (。ノω\。). Jag åkte med syrran upp på landet och satt runt en eldkorg i vårmörkret, utan LSD men med stora, välfyllda påskägg. Vi kände båda att vi var på en väldigt low point och behövde mer glädjeämnen, och kom fram till att vad vi verkligen önskade oss i livet var mer äventyr. Vi bestämde oss för en utmaning till varandra, att vi skulle göra en liten äventyrlig grej varje dag - uppleva något nytt, laga en ny maträtt, se en spännande film från ett nytt land, vad som helst. Syrran började med att beställa en spännande påsktårta från ett lokalt bageri, och jag med att skapa en profil på match.com för att försöka internetdejta. Senare samma vecka gick vi och klättrade på klättercentret tillsammans, vilket äntligen var möjligt tack vare min A-kassa, och jag skaffade ett prova-på-konto på Draken film för att bli inspirerad att se lite mer kulturfilm (det började starkt med tunisiska "Skönheten och odjuren").

Ganska fort bestämde vi att det var lite för svårt att hitta på ett äventyr precis varenda dag, och utökade utmaningen, som ska pågå till nästa påskmas, till att också omfatta att få tråkiga, jobbiga men viktiga saker gjorda. Jag tog tag i detta genom att börja messa mäklare för att få min bostad såld, och spela ut dem mot varandra för att få en bra offert.

På något märkligt vis har nu många positiva saker hänt sedan den här utmaningen började. Det är för tidigt att säga om de alla kommer bära frukt, och samtidigt som jag mår mycket bättre än tidigare i år känner jag mig orolig och stressad av all osäkerhet, men:

- Jag vaknar i hyfsat kristlig tid, runt 12, och det känns jättebra.

- Jag föll till föga och betalade för match.com, och det var kanske, kanske värt det. Jag har matchat med en intressant tjej och vi ska ha en videochatt snart. Känns läskigt...

- Jag committade till en mäklare, städade lägenheten, fick den fotograferad... och fick ett bra bud från en snubbe som ville renovera den -innan vi ens hunnit lägga ut den på Hemnet-. Vi lyckades trissa upp budet från 700 000 till 750 000, och jag sålde med andra ord lägenheten direkt. Nu är kontrakt skrivet och snart kommer jag plötsligt vara rik. Har på råd från min rumskamrat öppnat ett investeringssparkonto för att förvalta pengarna.

- Jag blev antagen till en master i Asian studies, om jag vill gå den... En del av mig är väldigt, väldigt sugen på det, för en del av mig alltid velat vara akademiker och bo utomlands.

- Jag fick en invit till ett potentiell jobb med start i vinter, som författare, jag vet inte hur mycket jag bör säga om det, men det är i...Boden. Just nu skrämmer tanken på att flytta dit inte så jättemycket.

- Berättade jag att jag pratat med bossen på Paradox i Malmö, och att han var intresserad av mitt CV, mycket eftersom jag jobbat med ett Paradox-projekt tidigare? De har utlyst en ny tjänst, jag har fått skicka in ett arbetsprov, och gillar de vad de ser kanske jag får jobbet... Får jag det -inte- tror jag dock att jag ger upp på datorspelsbranschen, för det här är den bästa möjlighet jag nånsin kommer få där. Men det är okej isåfall, för jag ser plötsligt andra möjligheter nu...

Jag hade velat körträna mycket oftare än min lärare har tid. Funderar på om det är något jag skulle slänga pengar på.
Bra att allt tycks bättre än när du kände dig som mest deprimerad! Jag kan som jag sagt innan, verkligen känna stark empati med dig då jag personligen brottats med ångest och depressioner i över 20 år på ett eller annat sätt. Jag mår som mest dålig nu på grund av att jag och min familj inte kan åka till Japan och besöka min frus del av familjen, något vi annars gör varje år. Jag saknar mina svärföräldrar, min fru sina föräldrar och syskon och mina barn saknar allt från sina kusiner till sin mormor och morfar.

Min ljuspunkt i den här jävla pandemin och det som gjort att jag inte gått rakt in i en depression med sjukskrivning etc, är att jag och min fru varit så grymma på att spara pengar till resan när den nu blir av. Hittills har vi lagt undan i snitt 10k i månaden utan att snåla på vardagslyx och därmed sitter jag och min familj på en liten drakskatt då vi sparat i över ett år.

Nu blev det OT men jag ville bara berätta att jag tror mig förstå hur du känner och samtidigt visa att svåra tider inte bara tar fram de sämre sidorna hos oss människor. Utan att de kan också driva oss till att bli mer kreativa så länge det individuella fokuset på sin egen ångest eller nedstämdhet inte tar överhand. Så att sätta upp mål så som du har gjort tror jag är helt rätt väg att gå. Mitt första mål var att familjen skulle spara 100k innan vi kunde få möjlighet att resa till Japan igen, nu är vi inte långt från 200k och eftersom jag och min fru firar 15 år som gifta till sommaren så kommer pengarna väl till pass!
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
- Jag fick en invit till ett potentiell jobb med start i vinter, som författare, jag vet inte hur mycket jag bör säga om det, men det är i...Boden. Just nu skrämmer tanken på att flytta dit inte så jättemycket.
Det är bra här uppe i norr. :) Mycket på gång, med nya stora industriprojekt, satsning på spelutveckling + lugnet och närheten till naturen. Kolla in jobbet, kanske är det just det som löser upp andra knutar. Du kan ju alltid tacka nej senare. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Boden låter lockande. Vore grymt att kunna bo så naturnära!

Och grymt skönt att höra att det ser ljusare ut! Med lite tålamod kommer någon av de där grejerna trilla rätt! Ta hand om dig!
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Alla dina alternativ verkar feta och jag är glad att det ljusnar för dig. Själv blir jag ju superglad av att läsa att du funderar på Boden. Fan vad kul vi ska ha, om det blir att du kommer norröver. Det finns ett sammanhang för dig här uppe (Tova bor ju i Boden nuförtiden) och vi kan sätta ihop en spelgrupp, laga palt, hänga och peppa varandra att göra feta grejer.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Finns naturligtvis inga rätt och fel, men de tips som jag mest skulle akta mig för -såvida inte du i hemlighet har en passion för det - är att ta jobb inom vården. Läkare tjänar förvisso ok men det är en mycket lång banan som jag inte tror du vill påbörja nu. Övriga yrkeskategorier (sköterskor, undersköterskor, terapeuter, fysioterapueter etc) är relativt lågbetalda, har noll (alltså verkligen 0) karriärsmöjligheter, och strävar ofta i hög utsträckning att lämna yrket vid första bästa tillfälle. Dessutom är arbetet det ABSOLUT mest okreativ man kan göra (det är ett empati, logistik och ev logikarbete) och det känns som att du är en kreativ människa.

Så om du inte råkar brinna för vård, undvik det som pesten.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
Va glad jag blir.

(Boden är bara en förort till Luleå, och man pendlar till det snabbare än man pendlar inom Malmö. Så hamnar du där uppe bo i Luleå, häng med vettigt folk, och bo i nån av stadsdelarna runt universiteted med en nice blanding av akademiker och invandrare)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
När jag var en lowly frilansare på Paradox Arctic fick jag vad som i branschen ansågs vara, tydligen, en låg lön. Jag minns inte exakt vad den var men det var runt 200 kronor i timmen. Jag uppfattar det som en ganska hög lön. Däremot rök jag mycket i avgifter och liknande eftersom jag fakturerade som frilansare.
Det här är lite väl sent, men 200 som frilans är inte någon summa, du kan börja med att räkna bort hälften i ”blandade skatter och andra kostnader” och därefter beräkna att det går minst en kvart obetalt jobb som i vilket fall äter upp tid per timme. och sen är det ändå inte säkert att det gåt att ta ut lön för det som är kvar. Du måste nästan fyr eller femdubbla en ”vanlig” timlön före skatt för att få fram en rimlig frilans timme. Jag tog 1000 normalt, men om det var motsvarande heltid i minst en månad kunde jag gå ner till 500 kr timmen när jag frilansade. Jobbade rätt mycket. Kunde ta ut ca 20 - 24 före skatt i lön för det mesta. Vilket ju är okej, men inget att skriva hem om.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Lägesuppdatering:

De senaste två veckorna har jag ägnat åt att tömma vinden i den gamla lägenheten och flyttstäda den, hälsa på mamma på hemmet där vi satt henne (det är givetvis en lite dyster miljö, men personalen är supertrevlig, kan inte fatta att de orkar vara så glada och snälla...), Marie Kondo:a allt från vinden, och en del från kollektivet, och gå med stora papperskassar fulla med stuff till Myrorna. Har inte fått många rader rollspelsbös skrivna, men det är okej.

Idag vaknade jag sjukt nedstämd och kände lite what's the fucking point, sådär som jag gjort innan... men jag bet ihop och dteg upp efter en timme av misströstan, tog tag i saker, började spackla min vägg (se renoveringstråden), gå med saker till myrorna, ställa ned stuff i källaren...sen ringde Paradox, och tjejen jag matchat med hörde av sig...

- Lägenheten överlämnad. Köparen har inte klagat på något än...

- Jobbintervju på tisdag.

- Dejt på fredag. Hjälp! ●﹏●
 
Top