Hur blir jag lycklig med 600 000?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Jag tror visserligen "bli en framgångsrik skribent" faller inom ramarna för saker som skulle göra Ymir lycklig(are), men det är möjligt.
Ok! :)

Jag har aldrig jobbat som frilansare, annat än något enstaka knäck. Däremot har jag ofta varit i position att anlita frilansare, och har ofta blivit kontaktad av frilansare som vill sälja in sina knäck.

Här är några tips

- Visa att du har läst publikationen du hör av dig till. Väldigt ofta hör det av sig folk som helt uppenbarligen inte ens besökt hemsidan.
- Visa att du fattar publikationens målgrupp. Deras intressen och utmaningar.
- Formulera dina ideer på publikationens ”språk”. Alltså, är det en tidning som har vinjetten ”Månadens kreatör”, säg då att du har en intervju du tror skulle passa som ”Månadens kreatör”.
- Är du helt grön, räkna med att få publikationens standardarvode (som är lågt).

HÅLL DEADLINE. viktigast av allt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ok! :)

Jag har aldrig jobbat som frilansare, annat än något enstaka knäck. Däremot har jag ofta varit i position att anlita frilansare, och har ofta blivit kontaktad av frilansare som vill sälja in sina knäck.

Här är några tips

- Visa att du har läst publikationen du hör av dig till. Väldigt ofta hör det av sig folk som helt uppenbarligen inte ens besökt hemsidan.
- Visa att du fattar publikationens målgrupp. Deras intressen och utmaningar.
- Formulera dina ideer på publikationens ”språk”. Alltså, är det en tidning som har vinjetten ”Månadens kreatör”, säg då att du har en intervju du tror skulle passa som ”Månadens kreatör”.
- Är du helt grön, räkna med att få publikationens standardarvode (som är lågt).

HÅLL DEADLINE. viktigast av allt.

Hur gör man om artiklarna kräver bildmaterial? Jag har åtskilliga idéer på artiklar jag hade velat skriva, tex "Derelict Caravans in the Scanian Forests", men de kräver fotografier, och jag är verkligen ingen kompetent fotograf. Bör jag hitta en fotograf att samarbeta med redan innan jag pitchar idén till en redaktör?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Hur gör man om artiklarna kräver bildmaterial? Jag har åtskilliga idéer på artiklar jag hade velat skriva, tex "Derelict Caravans in the Scanian Forests", men de kräver fotografier, och jag är verkligen ingen kompetent fotograf. Bör jag hitta en fotograf att samarbeta med redan innan jag pitchar idén till en redaktör?
Diskutera det med redaktören så tidigt som möjligt - och se till att du har en egen lösning om det skulle behövas. Vissa redaktioner har egna fotografer de kommer vilja använda. Många har nätverk av frilansare. Men det uppskattas alltid om du föreslår en egen lösning.

Ju enklare allt är för köparen desto bättre.

Obs: se till att fotografens arvode inte kommer som någon överraskning. Inga kostnader bör komma som en överraskning för den som köper dina grejer - så om du behöver göra utlägg för resor eller whatever, se till att du diskuterar det direkt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu menade jag specifikt för spelbranschen. I övrigt har jag inge vidare koll.

Men väldigt många som går en spelutbildning på högskolan får inga jobb och blir tvungna att gå en yh spelutbildning efteråt i varje fall. Hade flera i min årskurs som redan hade 2-3 års utbildning men som inte fick nåt jobb
Så du menar att för att ha en chans att komma in i spelbranschen måste man ha en utbildning specifikt inriktat mot just spel? Att tex gå en YH i programmering rent generellt är ingen idé?

Jag känner mig lite för gammal för en YH i spel. Det känns som att alla andra som går sådana utbildningar kommer vara purfärska 20-åringar uppfödda på Twitch, och att behöva praktisera som en 38-åring med en befintlig examen i bagaget, det känns lite weird. Men det kanske bara är min åldersnojja? Men så fort jag tänker på att behöva gå en YH i spel som 38-åring med 20 års erfarenhet av speldesign i rollspelsbranschen, då börjar jag somehow direkt fundera på andra karriärvägar istället, som inte är lika...uhm...förödmjukande. Det känns som att, typ, desperat är jag inte att få jobba med just datorspel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det känns som att alla andra som går sådana utbildningar kommer vara purfärska 20-åringar uppfödda på Twitch, och att behöva praktisera som en 38-åring med en befintlig examen i bagaget, det känns lite weird.
De kurser jag hållit i har haft allt från nyexade gymnasieelever till folk som gjort annat i årtionden, har familj och barn, och bestämt sig för att sadla om till barndomens drömjobb istället.

Och bäst av allt: alla i samma klass!

Du kan absolut gå en Yh-utbildning inriktad på ren programmering (så länge det är relevant fôr spelutveckling), men de skolorna kommer sakna kontaktnätverket och industrielationerna som leder till spelutbildningarnas praktikplatser.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
De kurser jag hållit i har haft allt från nyexade gymnasieelever till folk som gjort annat i årtionden, har familj och barn, och bestämt sig för att sadla om till barndomens drömjobb istället.

Och bäst av allt: alla i samma klass!

Du kan absolut gå en Yh-utbildning inriktad på ren programmering (så länge det är relevant fôr spelutveckling), men de skolorna kommer sakna kontaktnätverket och industrielationerna som leder till spelutbildningarnas praktikplatser.
Japp det är svaret jag hade gett också.
Programmering är ju bra om det är just programmering du vill hålla på med. Men det finns på det flesta spelskolor en spelprogrammeringslinje så den hade jag gått om jag vill göra det. Jag gick dock design
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
De flesta av Yh-utbildningarna i spelutveckling—om inte alla—har öppet hus-dagar för de som vill ställa frågor etc. Gissar att sånt dessutom sker online i dessa dagar.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
men de skolorna kommer sakna kontaktnätverket och industrielationerna som leder till spelutbildningarnas praktikplatser.
Extremt viktig poäng. I alla ”attraktiva” branscher är praktik a och o.

När jag läste journalistik kom en undersökning som visade att om du som journaliststudent inte fick sommarjobb på din praktikplats så var du i princip rökt. Muntert.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
När jag läste journalistik kom en undersökning som visade att om du som journaliststudent inte fick sommarjobb på din praktikplats så var du i princip rökt.
Exakt vad som hände mig, eftersom tjänsten tillföll någon som helt enkelt kunde närområdet bättre. Went to school, and all I got was sommarjobb as lokalreporter!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om jag måste försöka säga vad min ultimata dröm är så vore det kanske att jobba på Vice. Då vet man liksom äntligen att man hamnat i de riktigt koola kidsens klubb. Det kanske är enfaldigt, men om jag till äventyrs skulle jaga den drömmen, har ni några tips på hur jag borde gå till väga?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
en annan fråga: är det något som har erfarenhet av frilansar-webbsidor som Upwork och Freelancer.com, där man kan göra ett brett spektrum av skrivarjobb mot betalning? Det kanske vore något för mig, även om jag misstänker att det kommer vara extremt mycket jobb för väldigt lite lön?
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Om jag måste försöka säga vad min ultimata dröm är så vore det kanske att jobba på Vice. Då vet man liksom äntligen att man hamnat i de riktigt koola kidsens klubb. Det kanske är enfaldigt, men om jag till äventyrs skulle jaga den drömmen, har ni några tips på hur jag borde gå till väga?
Jag tror du ska bygga upp en edgy sociala-mediernärvaro
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag researchade spelrelaterade yrkeshögskole- utbildningar lite, och jag vet inte... De tar två år eller mer, och kräver CSN, vilket jag bara har ett halvår kvar av. Måste jag plugga så länge utan studiemedel för att få jobb i dataspelsbranschen kan jag lika gärna försöka ta min master i Asian studies och bli forskare eller något, frågan är om jag inte varit mer lämpad för det. Men usch vad trevligt det vore att jobba på ett kontor med riktiga kollegor och kollaborativa projekt. Usch vilka tvivel jag brottas med.

Jag har hursomhelst sökt till mastern i Asian studies nu, inte tvunget för att jag tänker gå den, det finns starka argument mot det, men deadlinen var den 15e och det kan ju inte skada att hålla det alternativet öppet.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Nu känns det lite som att du sitter och hittar på problem.

Om du lever på studiemedelsnivå kostar det typ 220 000 att plugga i två år. Med den summa du får från din lägenhet skulle du alltså kunna plugga spel i två år och, om det skiter sig, plugga klart asian studies sen.

Då skulle du även ha sådär 150k som buffert, om det skulle behövas medan du söker jobb. Eller om du får oavlönad praktik nånstans. Eller för oförutsedda utgifter.

Allt du skriver ger mig intrycket att du vill jobba med dataspel. Ge det en ärlig chans nu när du faktiskt har möjlighet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Allt du skriver ger mig intrycket att du vill jobba med dataspel. Ge det en ärlig chans nu när du faktiskt har möjlighet.
På myndigheternas sida inför de kommande åren finns det en idé om att det behövs 1 000 personer per år till spelbranschen, för att den växer löjligt bisarrfort i Sverige. Den siffran är en smula uppblåst tycker jag, men kort och gott: är det ett tillfälle som det passar sig att plugga spelutveckling för att få jobb så är det nu. Och som sagt, Yh-utbildningarna är mer eller mindre slussar rakt in i branschen.

Mitt tips till dig @Ymir är att bestämma dig för vad du vill och sluta uppfinna hinder för dig själv. Spelbranschen är utmanande på många sätt, men du får göra spel i den! Om det är något du vill, do it!
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det går säkert att kombinera en YH-utbildning med ett brödjobb också, några timmar i veckan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nu känns det lite som att du sitter och hittar på problem.
... och sluta uppfinna hinder för dig själv.
Alltså, Ymir är deprimerad. Det enda som är svårare än att fatta stora existentiella beslut är att fatta stora stora existentiella beslut när man är sjukt nere.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Och Ymir, du har något ingen av ungtupparna på utbildningen har: kontakter.

Typ hela paradox ledning är ju rollspelare. Och fria ligan har starka band till Cabinet - som också är ganska tungt investerade i datorspel.

Så snacka lite med Marco och Tomas H och folk. Se vad de säger.
 
Top