Hur blir jag lycklig med 600 000?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sant. Vissa saker är dock ganska säkra tips. Ha inte dyra lån, tex. Är man benägen att gå in i depressioner eller dylikt är det också ett svinbra råd att inte ha lån. Då lån nästan utan undantag är ett mentalt orosmoment, och något som kan ge riktigt dåliga konsekvenser om de missköts.
Jag har bara CSN-lån och inget annat, och tänker se till att det förblir så.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag skulle säga att "Köp inga enskilda aktier och ingen aktiefond som inte är en indexfond med 0,5% eller mindre i avgift" också är ett oproblematiskt och uppenbart råd, även om "köp aktier" i sig kanske är problematiskt eftersom man kan förlora pengar på kort sikt.
det är lätt gjort med även indexfonder på kort sikt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mitt drömjobb har alltid varit något där jag får skriva eller skapa, men narrative designer på mina nuvarande meriter verkar hopplöst, och även om jag verkligen tror att jag kunnat bli en fantastisk journalist är mitt intryck att det vore idiotiskt att lägga pengar på fortbildning för att försöka ge sig in i den branschen.

Jag har nu sökt en komvux-utbildning i Programmering 1 i februari, för att se om det är något för mig eller inte. Jag är ändå arbetslös och uttråkad på dagarna, kan väl inte skada att testa? Men högskoleutbildningar i programmering verkar kräva Matte C också, och isåfall är det nog hopplöst, för jag hatar matte av hela mitt hjärta.

Jag överväger också starkt att återanmäla mig till mastern i Asian studies, som jag så bittert ångrat att jag hoppade av, men brottas med det beslutet - det hade krävt 1,5 år av att leva på mina besparingar, och eftersom det är en tvärvetenskaplig utbildning finns ingen solklar väg till jobb sedan.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Mitt drömjobb har alltid varit något där jag får skriva eller skapa, men narrative designer på mina nuvarande meriter verkar hopplöst, och även om jag verkligen tror att jag kunnat bli en fantastisk journalist är mitt intryck att det vore idiotiskt att lägga pengar på fortbildning för att försöka ge sig in i den branschen.
Har du funderat på att söka till någon lämplig utbildning på tex Berghs, eller Skurup eller liknande? Med pengarna har du ju råd med terminsavgifterna utan problem.

De som jobbar med det du drömmer om - vad har de pluggat? Vilka meriter har de? Borde gå att kolla på linkedin. Är det något du kan efterapa?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
det är lätt gjort med även indexfonder på kort sikt.
Javisst, det var det jag menade. Att köpa aktier är inte ett självklart råd, men om man ska köpa aktier är det ett självklart råd att köpa indexfonder och inte aktivt förvaltade fonder eller enskilda aktier. Oavsett vilket så kan du förlora pengar på kort tid, som du säger. Sorry för all OT, ville bara förtydliga vad jag menade. Nu ska jag sluta att skräpa ned den här tråden.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Hur mycket av vinsten får jag?
Ingen alls. Men ger man löst bekanta eller främligar investeringstips på nätet så tycker jag det jag skrev är en bra riktlinje. Inte för att folk ska komma och kräva pengar av någon, utan för att folk ska tänka till några extra varv innan de kommer med massa Heta Tips(tm). Proffsen kan åka på att betala skadestånd för felaktig rådgivning, men idag kryllar nätet av amatör-rådgivare som inte vet vad de pratar om och marknadsmanipulatörer som hoppas kunna tjäna en hacka på din bekostnad. De är oftast svårare att komma åt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag skulle säga att "Köp inga enskilda aktier och ingen aktiefond som inte är en indexfond med 0,5% eller mindre i avgift" också är ett oproblematiskt och uppenbart råd, även om "köp aktier" i sig kanske är problematiskt eftersom man kan förlora pengar på kort sikt.
Det här är bara oproblematiskt om den du ger råd till vet vad en indexfond är, vet hur skatteformerna ser ut, vet hur mycket pengar den har råd att förlora, förstår hur mycket pengar personen riskerar att förlora...
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det här är bara oproblematiskt om den du ger råd till vet vad en indexfond är, vet hur skatteformerna ser ut, vet hur mycket pengar den har råd att förlora, förstår hur mycket pengar personen riskerar att förlora...
...och inte minst hur snart de behöver pengarna...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
...och inte minst hur snart de behöver pengarna...
Ja!

Skulle man tex gått in med säg 600k kr i en indexfond (säg Avanza Global, eftersom den kommit upp) på ett ISK-konto på nyårsafton, ändra sig idag och sälja allt.
Hur mycket pengar hade man tappat då? Pga av kursnedgången? På grund av avgift? På grund av skatt?

Om man inte också redan har förklarat allt det här så tycker jag att man ska hålla sig borta från att ge investeringstips.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
@Ymir, jag vill bara tillägga att det är en enorm styrka att du vet vad du vill bli. Att du har ett drömjobb. Det är något du kan sträva mot. Och jag gissar att det är fullt möjligt att nå dit. Lägg upp en plan. Baby steps.

Jag har exempelvis aldrig vetat vad jag vill jobba med i större detalj. Mest någon form av allmän riktning. Jag har bara hamnat på ställen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Har du funderat på att söka till någon lämplig utbildning på tex Berghs, eller Skurup eller liknande? Med pengarna har du ju råd med terminsavgifterna utan problem.
ja, lite. Spelutbildningen på Skurups verkar inte erbjuda mycket jag inte redan lärt mig som rollspelsfrilansare, journalistutbildningen däremot har jag varit väldigt frestad av. Men jag vet ju hur dåliga möjligheterna för journalister är, det har hållit mig tillbaka. Berghs verkar, vid en snabbkoll, ge många möjligheter till snabb fortbildning, men generellt i saker jag inte riktigt vet hur de för mig närmare en karriär - vad -är- ens UX Writing, tex?

De som jobbar med det du drömmer om - vad har de pluggat? Vilka meriter har de? Borde gå att kolla på linkedin. Är det något du kan efterapa?
Kanske ja. Det är definitivt något jag borde kolla upp. Men jag vet ju inte ens vad jag drömmer om. Jag vill jobba med text och skapande, så mycket vet jag - men hur? det är 10 000-kronorsfrågan. Jag kan definitivt tänka mig att jobba med kreativt skapande media, tex i datorspelsbranschen, men det är minst lika lockande att jobba med saker som relaterat till skrivande runt vår värld, där min utbildning, observationsförmåga, och mitt enorma omvärldsintresse kommer till sin rätt - tex som journalist, artikelskribent, omvärldsanalytiker, recensent eller något. Men bägge dessa alternativ känns i nuläget ganska orealistiska för mig.

Och detta är problemet i ett nötskal. Jag måste välja väg mellan att aktivt jaga någon av ovanstående två drömmar, eller att fortbilda mig till något jag önskar mig mindre, men som är mer realistiskt att få jobb på. Och det dilemmat plågar mig just nu. Sedan måste jag också välja vilken av de två drömmarna jag ska jaga. Men kanske finns det ett sätt att jaga någon av de drömmarna och samtidigt utveckla skills som ger andra möjligheter, eller relevanta erfarenheter eller kontakter? Ska jag lägga ett år eller mer på att vidareutbilda mig på det här stadiet i livet måste jag vara ganska säker på att det kommer ge payoff.

Jag önskar mig så desperat att ha ett -mål- i sikte, att ha något konkret att eftersträva som inte samtidigt känns totalt orealistiskt. Helst hade jag velat jaga mina drömmar, hellre än att för alltid nöja mig med ett brödjobb. Men jag hämmas av att jag misslyckats så mycket i livet, och är så rädd att misslyckas igen och bli oanställningsbar för alltid. Jag är trots allt 38 om några veckor.

(Tack och lov har jag åtmistone ett litet mål 2021 - ta körkort. Jag körtränar aktivt med en kompis. Det känns super. Jag behöver verkligen fler mål, men behöver också kunna se en väg till dem).

Det kan nämnas att innan corona hade jag en idé på ett projekt, som jag hoppades skulle kunna bli en språngbräda in till framtida skrivarjobb. Jag hade en idé att åka till Asien, hitta en fotograf att samarbeta med (det är nog inte svårt, jag har stora backpacker-nätverk), göra postironiska recensioner av skruttiga men fantastiska restauranger, och försöka sälja dem till någon tidning eller hemsida. Gick inte det kunde jag försöka ge ut det som en bok. Men den idén vore givetvis ett vågspel, och gick totalt i stöpet pga corona. Jag är inte säker på att jag gett upp den dock.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
för alltid nöja mig med ett brödjobb. Men jag hämmas av att jag misslyckats så mycket i livet, och är så rädd att misslyckas igen och bli oanställningsbar för alltid. Jag är trots allt 38 om några veckor.
Eftersom vi båda är här så ska jag ändå försöka mig på att svara uppriktigt och hjälpsamt.

När det känns tungt, så är det lätt hänt att tänka i väldigt svart-vita och negativa termer. "för alltid" är väldigt... dömande... tunga ord. För alltid är inget fungerande perspektiv för att skapa sig en bättre tillvaro.

Jordan Peterson #4: Compare yourself to who you were yesterday, not who someone else is today. Detta är jätteviktigt av två skäl:

1) Du kan inte jämföra dig med alla andra människor (som ser framgångrika ut på ytan, men har sina smärtor och mörka sidor som du inte känner till)
2) Du kan inte vakna upp som en ny bättre människa imorgon. Plötsligt. Bara så. Vi människor fungerar inte så.

Nu går jag snabbt på lösningen (för jag kan inte skriva ett helt kapitel): du måste sätta låga mål. Riktig låga mål. Som du lyckas med, vecka efter vecka. Och så höjer du, långsamt långsamt, så att du fortsätter att lyckas. Det som är bra är att du har 600kkr + A-kassa + ett ställe att bo på. Så du kommer inte svälta andra veckan. Du har möjlighet att bli bättre långsamt.

När du tänker orden "för alltid" så dömer du dig själv väldigt hårt. Och nu när jag har sagt det, så kanske du kommer döma dig själv varje gång du tänker "för alltid" också. Du behöver för din egen skull - och för att kunna hamna i ett läge där du sätter bra mål för dig själv som du lyckas uppnå - inte tänka så svart-vita hemskt negativa tankar som "för alltid". Men det är j****t lätt för mig att sitta här och skriva. Du kanske behöver hjälp. Jag vet inte.

Jag vet att jag redan har skrivit att det kanske är bättre att du kombinerar ett enkelt jobb (det handlar ändå bara om pengar), men att ha tid för vad du gillar att göra på din fritid. Det är j****t lätt för mig att sitta här och skriva det. Du skriver "brödjobb" ovan. Det är också en dömande term. En av spelarna i min rollspelsgrupp städar återvinningsstationer. Det är ett viktigt och meningsfullt jobb, han har en bra omtänksam chef, ganska stor frihet på jobbet, han får vara ute och han får motion på jobbet, och han har en del roliga berättelser när vi ses. Jag säger inte att just det är något för dig. Men jättemånga människor har sådana jobb, och de är hela människor, och de har fritid och vänner och hobbies och passioner. De förtjänar alla respekt för det de gör - eller hur? Du också! Tänk inte dömande på brödjobb. Och överväg att inte nödvändigtvis försörja dig på din passion (jag har sett människor bli olyckliga av det, och hata sin passion, även om de lyckades på jobbet - även jag själv, fast det är mycket bättre just nu). Så nu kanske du dömer dig själv när du tänker "brödjobb" också.

Om du tycker att det ovanstående av Jordan Peterson var intressant så finns det massor på Internet, men det kan vara svårt att hitta det som är bra och relevant för dig i allt brus. Om du vill så postar jag mitt exemplar av hans bok till dig. Jag har läst den och du har kanske mer nytta av den.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Finns det något jobb jag kan söka i en bransch där det öht går att få jobb
Jag sadlade om vid 35 års ålder och blev automationsingenjör. Det tog fem år men är värt varenda timma som jag spenderade.
Anledningen till mitt val var att det fanns ett stort behov av detta yrke runt 2018 och jag måste säga att än så länge så har arbetsgivare tävlat lite om att få anställa mig, trots att jag är gammal och grön. Vilket varit en skön omväxling.
Vet inte om du kan hitta en liknande lösning? Sök på vilka yrken som har anställningsbehov om några år, ta en utbildning inom något som du kan tänka dig göra (behöver ju inte vara den livslånga drömmen som går i uppfyllelse, bara något man kan tänka sig arbeta med så utvecklas man vidare vid ett senare tillfälle).
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Min egen livserfarenhet säger mig att man får jobba med det man trivs med och jaga det man drömmer om. Om inte annat så får man ha sin dröm som ett extraknäck vid sidan av.
Svårt att hitta sitt drömjobb. Kanske inte ens realistiskt att jaga det. (Ja jag vet att alla Disneyfilmer hävdar motsatsen).
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Spelutbildningen på Skurups verkar inte erbjuda mycket jag inte redan lärt mig som rollspelsfrilansare
Ibland är huvudsaken med en utbildning inte att lära sig nytt, utan att få papper på vad man redan kan.

En snabb koll på linkedin visar att så gott som alla som jobbar med narrative design har en spelrelaterad utbildning i bagaget. Så om du vill jobba med det kan det vara en poäng att skaffa en sån.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
men det är minst lika lockande att jobba med saker som relaterat till skrivande runt vår värld, där min utbildning, observationsförmåga, och mitt enorma omvärldsintresse kommer till sin rätt - tex som journalist, artikelskribent, omvärldsanalytiker, recensent eller något
Journalist, artikelskribent och recensent kan du börja med idag.

- Steg 1 är att göra en lista över vilka publikationer som skriver om sånt du är intresserad av.
- Steg 2 är att skriva ner 1-5 genomförbara idéer per publikation, som du tror passar deras stil och målgrupp
- Steg 3 är att ringa/mejla chefredaktörer eller redaktionschefer och försöka sälja in idéerna.

Det kommer inte nödvändigtvis vara enkelt, men det är lååångt ifrån omöjligt. Det är faktiskt extremt möjligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Journalist, artikelskribent och recensent kan du börja med idag.

- Steg 1 är att göra en lista över vilka publikationer som skriver om sånt du är intresserad av.
- Steg 2 är att skriva ner 1-5 genomförbara idéer per publikation, som du tror passar deras stil och målgrupp
- Steg 3 är att ringa/mejla chefredaktörer eller redaktionschefer och försöka sälja in idéerna.

Det kommer inte nödvändigtvis vara enkelt, men det är lååångt ifrån omöjligt. Det är faktiskt extremt möjligt.
Det här är en grej jag också har undrat över, då skribentvärlden för mig känts lockande men ogenomskinlig. Hur gör man för att etablera sig? Hur klargör man att man faktiskt är en person som har en vettig grej att skriva, och inte bara är någon crank som borde skicka in en insändare istället? Hur ska man, om man är ny på det hela, tänka kring arvode och liknande?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Det här är en grej jag också har undrat över, då skribentvärlden för mig känts lockande men ogenomskinlig. Hur gör man för att etablera sig? Hur klargör man att man faktiskt är en person som har en vettig grej att skriva, och inte bara är någon crank som borde skicka in en insändare istället? Hur ska man, om man är ny på det hela, tänka kring arvode och liknande?
Det känns som en helt egen tråd! :)
 
Top