Hur blir jag lycklig med 600 000?

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Som doktorand i historia finns det onekligen en del unika och extremt häftiga jobb man kan söka, det minns jag från arbetsmarknads-dagar när jag pluggade historia, och vi fick se exempel på jobbannonser. Jag minns inte exakt vad det rörde sig om men det var högstatusjobb inom musee- och kulturprojekt, folkminnesprojekt och dylikt.
Tillgången på sådana jobb är tyvärr extremt mycket lägre än efterfrågan. Har en kompis som disputerade i historia för snart ett år sedan, han har sökt allt ens lite historierelevant utöver gymnasielärare och inte kommit på en enda intervju. Anekdot såklart, men jag har aldrig hört motsatsen berättas.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om du kan tänka dig att flytta utomlands så kan jag hjälpa dig ordna jobb inom IT-support. Inga direkta förkunskaper krävs. 2 platser är öppna just nu.
Åh! Tack för erbjudandet! En del av mig hade gärna jobbat utomlands (jag har en gång påbörjat en master i Asian Studies trots allt, är mycket bitter över att jag inte gick klart den), och en del av mig hade gärna bara lagt ned allt här och stuckit - men jag tror inte jag är riktigt redo för det just nu.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Tillgången på sådana jobb är tyvärr extremt mycket lägre än efterfrågan. Har en kompis som disputerade i historia för snart ett år sedan, han har sökt allt ens lite historierelevant utöver gymnasielärare och inte kommit på en enda intervju. Anekdot såklart, men jag har aldrig hört motsatsen berättas.
Jag tror alla historiker i min doktorandgeneration har hamnat på bra ställen yrkesmässigt. Vägen har dock inte alltid varit rak. Man kommer inte till dukat bord efter disputation; man får slå sig fram. Tur hjälper.

De jag antogs tillsammans med har gått följande öden till mötes: två gör lysande akademisk karriär, två hankar sig fram i akademin (här är jag, also frilansskribent), en jobbar med museum, en på myndighet. Fyra av sex har välbetalda fasta jobb, och fick det inom några år från disp.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag tror alla historiker i min doktorandgeneration har hamnat på bra ställen yrkesmässigt. Vägen har dock inte alltid varit rak. Man kommer inte till dukat bord efter disputation; man får slå sig fram. Tur hjälper.

De jag antogs tillsammans med har gått följande öden till mötes: två gör lysande akademisk karriär, två hankar sig fram i akademin (här är jag, also frilansskribent), en jobbar med museum, en på myndighet. Fyra av sex har välbetalda fasta jobb, och fick det inom några år från disp.
Jo det löser sig säkert tillslut men det är ju knappst så att arbetsgivarna står och väntar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det kan dock nämnas att jag påbörjat masters i både historia och Asian studies. Skulle jag försöka fullfölja en av dem hade jag kanske hellre valt Asian studies. Känns som att det ger mer möjligheter, även om det är en abstrakt, tvärvetenskaplig utbildning utan en klar väg till arbetsmarknaden det med.
Hur är det med kinesiskan? Jag har fått för mig att du kan det? Det är ju en tillgång i både historia och asian studies om du kan det.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det kan dock nämnas att jag påbörjat masters i både historia och Asian studies. Skulle jag försöka fullfölja en av dem hade jag kanske hellre valt Asian studies. Känns som att det ger mer möjligheter, även om det är en abstrakt, tvärvetenskaplig utbildning utan en klar väg till arbetsmarknaden det med.
Pengarna kan kanske möjliggöra att avsluta den utbildningen i en takt som funkar under dina förutsättningar?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Hoppas verkligen det blir bättre med depressionen framöver. Har inte så mycket direkta tips i den typen av jobb du söker mer än att även söka till jobb du skulle kunna tänka dig men som inte har några jobbannonser ute om du inte redan gjort det. Mitt nuvarande och ett tidigare jobb har jag fått genom att skicka iväg CV trots att företagen ej haft några jobbannonser ute eller att jag haft någon info om att de behöver arbetskraft.

Behöver du pengarna nu så är det klart att en försäljning av lägenheten är en lösning. Om du tänkt spara eller investera pengarna så blir det nästan lurigare då det inte är säkert att aktier/fonder mm stiger mer än vad värdet i bostadsrätten gör. Känns som det nästan är säkrare att behålla bostadsrätten isf. Får du ut en klumpsumma så ta det lite försiktigt med pengarna iaf. Man har ju hört om många som vunnit på lotterier och spel som nästan mått sämre när de satt sprätt på pengarna lite för fort.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur är det med kinesiskan? Jag har fått för mig att du kan det? Det är ju en tillgång i både historia och asian studies om du kan det.
Den är typ på nivån att jag kan beställa mat, åka taxi, föra surrealistiska konversationer med femåringar, och känna igen namnen på alla buddhor och bodhisattvor i Mayahana. Det senare är en ganska imponerande färdighet förvisso, men inget att skryta om på CV:et... Så generellt är min kinesiska inte en särskild värdefull tillgång i nuläget.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hoppas verkligen det blir bättre med depressionen framöver. Har inte så mycket direkta tips i den typen av jobb du söker mer än att även söka till jobb du skulle kunna tänka dig men som inte har några jobbannonser ute om du inte redan gjort det. Mitt nuvarande och ett tidigare jobb har jag fått genom att skicka iväg CV trots att företagen ej haft några jobbannonser ute eller att jag haft någon info om att de behöver arbetskraft.

Behöver du pengarna nu så är det klart att en försäljning av lägenheten är en lösning. Om du tänkt spara eller investera pengarna så blir det nästan lurigare då det inte är säkert att aktier/fonder mm stiger mer än vad värdet i bostadsrätten gör. Känns som det nästan är säkrare att behålla bostadsrätten isf. Får du ut en klumpsumma så ta det lite försiktigt med pengarna iaf. Man har ju hört om många som vunnit på lotterier och spel som nästan mått sämre när de satt sprätt på pengarna lite för fort.
Jag har inget annat val än att sälja lägenheten. Jag har i flera år gjort en mild förtjänst på att hyra ut den, men nu går föreningen inte med på det längre. Och det är jag okej med, jag trivs inte med att vara en lowkey rentier-kapitalist egentligen.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Pengarna kan kanske möjliggöra att avsluta den utbildningen i en takt som funkar under dina förutsättningar?
Ja, det är en frestande tanke. Jag har alltid velat ha en master, och är egentligen väldigt bra på att studera. Det är bara att ta tag i att skriva papers och uppsatser som jag verkligen strugglar med pga mitt uppskjutarbeteende. Att jag aldrig tog min master är något som grämer mig väldigt mycket. Jag har även ett halvår CSN kvar.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Ja, det är en frestande tanke. Jag har alltid velat ha en master, och är egentligen väldigt bra på att studera. Det är bara att ta tag i att skriva papers och uppsatser som jag verkligen strugglar med pga mitt uppskjutarbeteende. Att jag aldrig tog min master är något som grämer mig väldigt mycket. Jag har även ett halvår CSN kvar.
Om du vill stärka kinesiskan ytterligare, och din hälsa tillåter det, skulle pengarna även kunna finansiera att spendera en tid i Kina också tänker jag. Jag vet inte om det är värt besväret att läsa kinesiska i Kina, men det kanske kan finnas andra sätt att öva kinesiska på, t.ex. hitta kineser som vill öva engelska och växelvis prata engelska och kinesiska med dem (givet att din engelska är hyfsad då). Kanske kan det även skapa ett kontaktnät som kan va av värde i kombination med en master i Asian studies. Kanske kan det även medge lite mer solljus än Sverige under vintermånaderna, vilket väl ev kan mildra depressivitet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om du vill stärka kinesiskan ytterligare, och din hälsa tillåter det, skulle pengarna även kunna finansiera att spendera en tid i Kina också tänker jag. Jag vet inte om det är värt besväret att läsa kinesiska i Kina, men det kanske kan finnas andra sätt att öva kinesiska på, t.ex. hitta kineser som vill öva engelska och växelvis prata engelska och kinesiska med dem (givet att din engelska är hyfsad då). Kanske kan det även skapa ett kontaktnät som kan va av värde i kombination med en master i Asian studies. Kanske kan det även medge lite mer solljus än Sverige under vintermånaderna, vilket väl ev kan mildra depressivitet.
jag har tänkt mycket på att åka tillbaka till Kina, men är inte så sugen längre eftersom Kina sedan jag lämnade det förra gången har tagit en rejäl vändning mot 1984. Men det lär hända förr eller senare oavsett eftersom syrran står i begrepp att gifta sig med en kines. Att stärka min kinesiska är verkligen inte orealistiskt, men det är begränsat vilken nivå jag kommer kunna nå. Fluency kommer aldrig att hända, det kräver ofattbara mängder målmedvetenhet och självdisciplin, och de två grejerna är typ mina dumpstats.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
jag har tänkt mycket på att åka tillbaka till Kina, men är inte så sugen längre eftersom Kina sedan jag lämnade det förra gången har tagit en rejäl vändning mot 1984. Men det lär hända förr eller senare oavsett eftersom syrran står i begrepp att gifta sig med en kines.
Är Taiwan eller Singapore möjliga alternativ?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
jag har tänkt mycket på att åka tillbaka till Kina, men är inte så sugen längre eftersom Kina sedan jag lämnade det förra gången har tagit en rejäl vändning mot 1984. Men det lär hända förr eller senare oavsett eftersom syrran står i begrepp att gifta sig med en kines.
Hoppas du än en gång följer det du vill, lär dig mer mandarin! Det finns massor av saker i livet jag ångrar att jag inte gjort men väldigt få saker jag ångrar att jag faktiskt har gjort! Min enormt kostsamma första resa till Japan när jag var 22 och de påföljande ännu dyrare studierna är något som i slutändan verkligen visade sig vara värt det, utan dem Hade jag inte träffat min fru och våra barn inte existerat. Att jag pluggade till lärare när min bror bad mig hänga på honom och bli jurist och slutligen advokat är min största ånger, men det tar jag igen nu genom att plugga juridik och arbeta samtidigt för att slutligen kunna jobba tillsammans med brorsan. Bättre sent än aldrig då jag snart fyller 39 och kommer vara klar jurist när jag är 43... Men livet är som det är och vad som gör dig lycklig vet bara du och jag önskar dig verkligen all lycka i världen!
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Har du någon av dina funktionsnedsättningar dokumenterade? Din depression till exempel? I så fall kan du ha rätt till stöd för att komma in i ett arbete via övergångsarbeten eller liknande där du "skyndar långsamt" och det offentliga står för en del av din lön. Då måste man bli anvisad via arbetsförmedlingen dock. Tror det skulle vara något för dig som verkar vara högpresterande men i behov av stöd!

Tror inte 600 k kommer att göra till eller från. Som du är inne på är det ju bra - om inte annat för det mentala välmåendet - att ha en ekonomisk buffert.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min bror gick nyligen en boot camp för programmering, en termin. Nu jobbar han som junior programmerare. Om du har IT-intresse kan det vara en väg att gå. Hans utbildning kostade typ 100.000 tror jag.

Edit: han är också 37 och har typ aldrig haft ett jobb tidigare.
Oh, nåt sånt kunde kanske vara intressant faktiskt. Vad var det för boot camp?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Oh, nåt sånt kunde kanske vara intressant faktiskt. Vad var det för boot camp?
Det var i Stockholm och var inriktat på web. Vet inte om jag rekommenderar just den eftersom den fokuserade på Ruby som är ganska nischat. Jag hade satsat på JavaScript, Python eller C# istället som är bredare och där det finns mer jobb.
Men googlar du boot camp programming så får du massor med träffar. Tror även att det finns många 1 åriga KY-program som är bra.

Jag själv jobbade i en kreativ bransch men sadlade om till programmerare och är sjukt nöjd med det. Nu njuter jag av att vara kreativ på min fritid istället, vilket jag aldrig gjorde innan.
Programmering är soft tycker jag, jämfört med reklambranschen är det typ som betald semester.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Låter som de kan vara av intresse att hitta en utbildning och sen fullfölja den alternativt göra klart de man har påbörjat. Stundtals är känslan av att slutföra det vi påbörjat det vi behöver för att känna oss lite bättre.
Antar att du som många tragglat med arbetsförmedlingen. Försök hitta någon som kan hjälpa dig luska i arbetsmarknaden och hur den kommer se ut framåt. Corona kan nog till viss del göra de osäkert men några hintar borde gå att få. De kan i viss mån hjälpa till med studiebesök på arbetsplatser samt hjälpa till med att få kontakt med arbetsgivare som kan berätta hur marknaden ser ut.
studievägledare brukar även vara bra på att hjälpa en komma framåt samt hjälpa en hitta vidare utifrån ens förutsättningar och önskningar.

Många har ju självklara svar ”så här är de i min bransch” ta in flera olika svar så kanske man kan få en bredare bild. Funkar man inte med sin kontakt på arbetsförmedlingen byt tills man hittar rätt. Jobbigt men ofta värt de.

Låter som att skjuts upp saker ställer till de. Hopas du hittar en lösning på även de. En första del är ju att veta om de nästa att anpassas de efter livet alternativt få hjälp med de.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har sett det hända i min bekantskapskrets (och nästan mig själv) att man har ett intresse, ett geniuint intresse och att man satsar på det som karriär (alltså, man gillar blommor så man blir florist). Det går ofta bra i början för man satsar mycket av sig själv i sitt arbete. Men när man stöter på motgångar - typiskt att man behöver inordna sig i stela strukturer som inte uppmuntrar utan kväver den passion man har - så blir det jobbigt.

Det finns mängder av roliga saker som kanske är bättre att ha som roliga hobbies än som försörjning.
Och - påstår jag - det finns jobb man kan försörja sig på utan att man behöver slita ut sig mentalt, så man har energi över att ägna sig åt sin passion på fritiden.

Så, med den begränsade information jag har och eftersom du frågar...

a) Överväg en KY-utbildning. Kanske inom IT (som någon ovan föreslagit) eftersom arbetsmarknaden är bra.
b) Sök enklare jobb (som inte är superstressande).

Proffs : någon som gör något för pengarna.
Amatör : någon som gör något för skojs skull.

När det gäller de viktigaste sakerna i livet tror jag man ska se sig själv som amatör.
 
Top