Nekromanti Hur betalar man för ett stridssvärd?

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Hur fungerar det egentligen om jag vill köpa ett stridssvärd hos en svärdsfejare?

Hur betalar man 1000 silver? Om jag inte har fel motsvarar det 1,9 kilo silver, alltså behövs en slitstark väska för att ta med alla mynten om inte till och med en skottkärra.

Iof om man kollar i boken så skulle man betala:

I Jargien:
4 Guldibra och 2 solida.

I Asharien:
6 Guldmark, 6 Gulden, 4 silver.

I Thalamur:
66 Khali och 13 Sekha.

I Consaber:
3 Remerier och 63 Nakon.

Hos alverna
500 sunuvai (5 kg siluna)


Ok det fungerar förutom med alverna (?)...


Har jag svarat på min egen fråga?

Hur som helst, är inte stridssvärdet lite för dyrt tro?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, det är för dyrt. Priser på dylika standardvaror torde nästan aldrig kunna bli så höga i en förindustriell värld; annat hos vettiga högkulturer som har uppfunnit sedlarna (i.e., Kina, inga i Mundana vad jag vet), eftersom metallvärdet i regel alltid motsvarar myntets värde. Ett stridssvärd i Eon kostar ungefär en sjundedel av vad en bra alvslavinna kostar i Mûhad. (Dvs en "vara" som är epitomet av lyx, där tillgången inte ens remotely motsvarar efterfrågan). Om vapenpriserna verkligen var sådana, skulle ingen armé i Mundana ha råd att utrusta sina soldater, typ.

Så, jag rekommenderar att åtminstone alla vapenpriset sänks med 90% eller något. Men sök på forumet vettja; den här diskussionen har varit uppe mååånga gånger förr.

- Ymir, hänvisar
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Förutom att priserna som redan nämnts är typ 50 - 90 % (alla säger olika) för höga för vapnen (det varierar nog dessutom mellan olika vapen, och jag själv har ingen kunskap på området), så köper man nog inte svärd om man inte har någorlunda gott om pengar, och då har man troligen guldmynt, som väger lite mindre, eller kanske till och med banksedlar (vilka vad jag förstår kan fungera ungefär som checkar).

Är man bonde och av någon anledning köper ett vapen kan man ju också betala i kor eller annat, men det kanske inte svärdsfejaren uppskattar lika mycket...

Vad gäller alverna kanske vi får veta det i den kommande modulen (även om det blir svårt att förklara det hos Léaram... järnstänger, någon?), annars får man väl anta att alver mest betalar antingen med banksedlar eller i natura...
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Det som redan sagts är väll rätt så bra svar igentligen. Priset på vapen är för dyrt och borde sänkas. Även ifall som jag fattar det så är svärd lite utav en lyxvara som kostar så pass mycket att ingen bonde familj skulle få för sig att införskaffa ett. Men det leder till ett annat problem som jag har grubblat på:
Hur mycket tjänar en bonde och vad kostar en öl. Jag har alltid haft för mig att en dagslön är 5silver för en bonde men när man läser riddren står det att en bondes lön är en bas per år, dvs 360; 1silver per dag. Så om han sliter måndag till lördag så kan han köpa sig två utspädda öl för 3silver styck? stämmer detta eller är nått fel? Andra förållanden som är skumma är att ett lass timmer i runda slängar är värda 3 stop öl. 3*5=15s resp. 17s.

För att återkomma lite till det du sa så vill jag också gärna ha en förklaring till alvernas vardags handel med mynt. Kan det vara så att de använder endast de till mindre handel med vardagliga föremål och ting. Och till de "riktiga" alviska grejorna, konstnärliga mästerverk med 150år produktionstid som tex serinébågar, så antar jag att de kör med nån får av byteshandel med sådanaföremål eller andra attraktiva magiska/mästertillverkade grunkor.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Hur mycket tjänar en bonde och vad kostar en öl. Jag har alltid haft för mig att en dagslön är 5silver för en bonde men när man läser riddren står det att en bondes lön är en bas per år, dvs 360; 1silver per dag. Så om han sliter måndag till lördag så kan han köpa sig två utspädda öl för 3silver styck? stämmer detta eller är nått fel? Andra förållanden som är skumma är att ett lass timmer i runda slängar är värda 3 stop öl. 3*5=15s resp. 17s.
En del av problemet tror jag beror på att Eons grundläggande valutaenhet, silvret, är aningen för stor för att vara praktisk när vi börjar röra oss ned mot sådant som enskilda måltider och öl. Egentligen borde de ibland förekommande "tiondels silver"-mynten vara mer praktiska som grundenhet här, men eftersom finns i en minoritet av kulturerna blir det väl svårt att räkna på...

Sedan odlar väl bonden i exemplet eget eller så, eftersom det känns lite konstigt om han bara få behålla en bas per år om man betänker att det innebär typ existensminimum eller så i en pengakultur i Mundana. (t.ex. är det om jag inte minns fel är vad det kostar att hålla sig med en slav under ett år...).

Det alviska mysteriet löses förhoppningsvis av Ljusetsriddare i den kommande alvboken, annars får du väl fråga honom :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: I natura?

Med att betala i natura menas att du betalar i varor (eller möjligen tjänster) istället för med pengar. Detta var t.ex. vanlig bland bönder på medeltiden, då bönder kunde betala sitt tionde och andra skatter i spannmål, djur, hudar, honung etc., eftersom det hade varit ganska jobbigt att släpa iväg allt till närmaste marknad och försöka få ut pengar för det istället.

I Mundana är det troligen det vanligaste sättet att betala skatt bland bönder, och alltså det vanligaste sättet att betala skatt.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Re: I natura?

Man kan också betala med sex, fast det kanske inte en alv skulle göra.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: I natura?

Inräknas under "tjänster" av den som har inklinationen, men är nog inte den primära betydelsen av uttrycket i det här sammanhanget :gremwink:

(dvs. "jag vet" ^^)
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
In natura (OT)

"Man kan också betala med sex, fast det kanske inte en alv skulle göra."

Nog för att vi vandrar vidare mot det förbjudna OT-landet, men varför inte? Alver är ju knappast mer kyska än något annat folkslag bara för att de har svårt att skaffa barn, speciellt yngre alver.
Nu skulle ju jag personligen om jag var alvisk vapensmed inte godkänna en dylik betalning av en helvetes massa arbete på ett bra Carwelansvärd (det är helt enkelt inte en rättvist om man tänker på utgifterna), men det lär ju förekomma i vilket fall. I Mitt Mundana om inget annat.

/Marukusu, förbjudna zonen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Re: In natura (OT)

Rimligtvis borde väl den alviska kulturen ha färre tabun mot casual sex -- de som hos människor är den stora "faran", oönskade graviditeter, är inte lika påtagligt hos dem. Detta reflekteras ju också i deras samhälle, som saknar äktenskap som juridisk konstruktion.

Dessutom är klichéalven snygg, så det blir roligare i Mundana om de knullar runt lite.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Re: In natura (OT)

Det beror väl på vilken stam de tillhör. Kiriya och henea skulle jag kunna tänka mig håller på som kaniner, men sanari å andra sidan verkar lite prydare. Learam har nog inga speciella hämmningar, titta bara på Kiyona och Dunbaton. Thism är nog sadomasoschister... tror jag... :gremcrazy:
 
Top