Nekromanti Hur började ni spela rollspel?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Lite av en trasig skiva här efter podcast efter podcastsamtal på det här ämnet, men...

Jag fick DoD 3.0 i födelsedagspresent 198... 8 tror jag det var. Förstod inte ett dyft hur man använde sig av det här, så det förpassades till hyllan.

Sen kom sommaren 1990 då vi var uppe i Norrland och hälsade på släktingar. Min kusin hade samma box och jag, min bror och min andra kusin tjatade till oss att vi skulle spela och vi fick spela Skönheten och odjuret, där vi dog hååårt. Sen spelade vi Svart duell + ett eget påhittade äventyr och sen Skönheten och odjuret igen. Jag var en hjärntvättad spelare därefter. :gremsmile:
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Skulle nog säga att jag började med rollspel i flera steg, om det nu finns något sådant.

Steg 1: Vid 15-16 års ålder hittade jag rollspelsbokshyllan på stadsbiblioteket och var jättenyfiken. Läste igenom hela Dungeons & Dragons (tror jag) regelboken + ytterligare böcker och var fascinerad av tanken att kunna spela rollspel! Tyvärr blev det inget av saken, då jag var mer introvert och för mig själv, dvs. ingen att spela med. Läsningen sådde dock ett frö...

Steg 2: Ungefär 6 år senare hittade jag någon letade efter folk som ville rollspela på reddit. Nu är det dags, tänkte jag! Det blev en gång för att skapa karaktär, men tyvärr fick vi inte ihop några andra för att faktiskt spela. :-(

Steg 3: Ett halvår senare var jag tillbakaflyttad i Stockholm. Googlade på rollspel och hittade Repetikon. Gick dit och spelade, bl.a. med Anarchclown och Ubbe. Fick tips om forumet och registerade mig.

Så började det!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
När jag var åtta skröt några äldre kompisar om hur kul de hade haft när de spelade Drakar och Demoner. Jag lyckades leta upp min brors egenhändigt träslöjdssnickrade låda innehållandes allt nödvändigt för att sätta igång. I lådan fanns MUTANT, M2089 och Chock. Det fanns uppkopierade formulär, originalformulär, coola tärningar och vanliga Yatzytärningar huller om buller. Jag och en kompis bestämde oss för att pröva M2089 eftersom det hade det coolaste omslaget på boxen. Jag läste reglerna och vi lajvlekte utomhus i flera timmar. Varje gång vi behövde använda regelverket sprang vi till farstutrappen och slog tärning och avläste tabeller för att ta reda på vad som hände och om våra fiender dog.

Det tog ytterligare något år, tror jag var nio, innan en av mina äldre kompisar var med och förklarade hur det funkade, så jag skrev ett eget äventyr till mitt favoritspel M2089 som gick ut på att få ett uppdrag från polischefen att ta sig in i ett hus och stoppa maffian. Jag hade ritat en karta över huset och markerat med symboler vart spelarna kunde hitta nycklar till olika rum osv. Efter det fick mitt legolekande stor konkurrens om fritiden.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag citerar mig själv, det blir enklast så:
på den tid det begav sig hittade någon i klassen ett brädspel/rollspel -- ingen aning vad det hette, men nåt i stil med Descent fast svenskt? -- och tog med sig det och sen spelade vi på rasterna i sexan. I sjuan hittade någon warhammer och i samma veva upptäcktes rollspel; sen hittade vi till en riktig spelbutik och massor med spännande titlar fanns plötsligt tillgängliga.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Nån gång 2004 var jag på ett LAN på Mittuniversitetet i Härnösand.
Mina kompisar skulle spela DnD3 och jag satt och lyssnade. Efteråt så vad jag så sugen på att vara med att jag fick göra en karaktär och vara med, då var jag fast.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
En kusin spelade rollspel, hans mamma tipsade min mamma (sin syster) om att DoD91 skulle vara en passande julklapp till mig. Det bör ha varit julen 1991.

Jag läste allt och var allmänt fascinerad, men förstod inte hur man spelade i praktiken. Ovan nämnda kusin kunde dock demonstrera det hela något halvår senare (vi bodde på olika orter allihop) med mig och en annan kusin som spelare. När hela konceptet med SL+spelare, hitta på vad en rollperson gjorde, etc, var tydliggjort så drog jag ihop tre klasskompisar att vara SL för hemma i Kalmar.

Fast ingen fick vara magiker för dom reglerna verkade så krångliga. :gremsmile:
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
På höstterminen 81 (jag gick i sexan, var tolv) berättade två i klassen hur de hängt den tredje. Jag fattade inget först, men så berättade de om kompisarna Martin och Petter som spelade och spelledde en hybrid av OD&D, 1ed, samt fotostatkopierade sidor ur "MD&D" ("Mygels D&D", Oldtimers legendariska spelpärm som cirkulerade bland folk i Göteborg, inte minst folket runt spelföreningen Yggdrasil).

Nästa spelmöte var jag med. Och var fast.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Så här minns jag det:

1. Jag en sida rollspel i Stor & Liten julkatalogen.
2. Jag var hemma hon en av min fars arbetskamrater där den äldre sonen visade mig ett D&D formulär och Grymmkäfts fällor
3. Jag såg till att jag fick ett D&D 91 i julklapp.
4. jag förstod inte hur det funkade fram till och med ungefär hösten 93 (samma sommar hade jag fyllt 11 år, rekommenderad minimiålder enligt lådans utsida).
5. En kompis sov över hos mig och vi gjorde ett gäng rollpersoner samt skapade en egen fantasyras: Nixxer(det var som en alv, fast kortare och mer manga).
6. Jag tog hem alla mina kompisar och tvingade dem att spela jaktslottet.

KLART!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Sen finns det en helt annan, mycket tristare historia om hur jag hittade min nuvarande spelgrupp Bedlam. Det var på högstadiet. Vi var löst bekanta. Jag fick vara med och spela. Vi slutade inte, utan har kört på mer eller mindre en gång i veckan sen dess.

Det är 15 år sen i år.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
1986, jag var 7 år och bodde på landet, fanns inte så många ungar så jag och en kille i min klass brukade hänga med en som var 3-4 år äldre än oss han fick oss till att spela Drakar & Demoner, sen rullade det på :gremsmile:
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
Ojdå det var ju länge sen. Vete tusan hur jag ska börja.

Någon gång under mellanstadiet (kan ha varit i fjärde klass) läste jag en tidningsartikel (Expressen eller Aftonbladet) om ett nytt hemskt spel från USA där man spelade olika sorters sagofigurer. Spelet ansågs som tämligen kontroversiellt och jag minns hur jag hajade till när jag läste något i stil med "för att ta livet av figuren/karaktären måste man bränna honom eller sänka honom i syra, annars kan han återvända från de döda". Mina föräldrar blev väldigt upprörda och sa att det lät helt sjukt. Vad fan är det där för jävla spel? Det kommer inte innanför de här dörrarna. Det ska jag se till, sa morsan som är av det minst sagt hysteriska slaget.

Jag som hade väldigt livlig fantasi och gillade att leka "pretend-lekar" tyckte det lät hur häftigt som helst. Bilden till artikeln var avgörande för att väcka nyfikenheten - den föreställde ingenting mindre än Citadel Imperial Dragon, även kallad "chicken dragon" pga dess enorma storlek. Figuren fanns f.ö. att beskåda längst ned i figurmontern på Tradition som på den tiden låg på Storgatan på Östermalm. Den följde även med till Humlegårdsgatan samt till Sturegallerian där någon erbjöd sig att restaurera den. I den vevan ska tydligen den dyra rariteten ha försvunnit.

Den enorma draken, de små tennfigurerna och texten om en fantasivärld där allt är möjligt, fick mig att vilja skaffa spelet direkt men såvitt jag minns dröjde det något år eller två innan drömmen gick i uppfyllelse.

Vi var ett par som pratade om spelet i skolan och en kompis storebrorsa snackade om nånting som måste ha varit AD&D. "Man har såhäääär tjocka böcker till spelet och det är på engelska" (måttade mellan tummen och pekfingret och fick det att se ut som en bok i storleken telefonkatalog).

Hur som helst gick det en tid och nyfikenheten kring spelet fanns kvar men något spelinköp var det inte tal om. Däremot besökte jag både Åhléns och Stor & Liten och på den tiden såldes det en hel del gjutformar från Prince August, föreställande orcher, dvärgar, skelett, riddare, trollkarlar osv. Jag lyckades samla på mig en hel del formar och gjöt för glatta livet. Målade gjorde jag också så gott det gick och till en början fick jag nöja mig med att leka krig med figurerna. I samma veva hittade jag även färdiggjutna figurer från Citadel. Mörka figurer till stor del beståendes av bly och de fick fantasin att skena iväg ordentligt. En ny värld öppnades och jag dagdrömde om olika äventyr i sagans värld men fortfarande kände jag ingen som ägde något rollspel.

En tid senare var jag iväg på ett barnläger med Unga Örnar där två av de äldre killarna pratade om drakar och demoner. Jag lyssnade uppmärksamt och frågade om olika detaljer och de pratade om att kanske spela nåt improviserat äventyr under lägret. Men de saknade t4:or, t8:or, t10:or osv. Jag begrep ingenting till en början men blev mer och mer intresserad. De berättade väldigt kortfattat om att man har en domare av något slag som berättar en historia och att man ställs inför olika val som avgörs med tärningsslag. Det lät makalöst häftigt och jag var hur ivrig som helst till att få börja spela.

Under hösten (-84 eller -85?) dök leksakskatalogerna upp och där hittade jag äntligen Drakar och demoner i den svarta lådan med Elric på omslaget. Jag hade dessförinnan läst lite om det och om D&D i Prince Augusts tidning som behandlade tennfigurer, tenngjutning, konfliktspel, karoliner, dioramabyggen etc.

Självklart hamnade Drakar och demoner överst på önskelistan (tidningsartikeln om det hemska amerikanska spelet hade mina föräldrar glömt bort vid det här laget) och jag väntade spänt på att det skulle bli jul. Självklart fick jag spelet och blev överlycklig. Jag fick även ett par soloäventyr om Ensamma Vargen vilka såklart spelades med enorm glädje och inlevelse.

Det var f.ö. Ensamma Vargens äventyr i Magnamund som gav mig inspiration till mina egna äventyr. Efter nyår träffade jag en av klasskompisarna och han berättade om att han spelat Drakar och demoner med sin kusin och det var hur häftigt som helst. Det tog väl bara ett par dagar innan vi satte igång och spela, jag som spelledare med mina tennfigurer och Prince Augusts grottsystem i gips, en karta föreställande spelvärlden (uppritad på baksidan av spelplanen till något gammal Algaspel) och de märkliga tärningarna.

Känslan var helt magisk och resten är som man säger, historia.....
=)

Jo just det..bilden på "the chicken dragon"
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
1999. En dryg klasskamrat hävdade att Warhammer var rollspel. Jag kände mig dryg själv, och kände mig tvungen att motbevisa honom; så jag drog igång en pseudokampanj med halva klassen. Jag tyckte uppnebarligen att det var roligare än de gjorde, för så vitt jag vet är jag den ende som har fortsatt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,117
Location
Göteborg
1980.

Jag hade spelat pluppspel från SPI i ett par år. Jag hade några med mig hem från USA (där min familj och jag bodde några år på 70-talet) och beställde några till på postorder innan jag upptäckte en affär i Göteborg som sålde dem. Den hette Wizard och låg på Järntorget. Om mitt lokalsinne inte sviker mig så var det lokalen där det idag är ett pizza/kebabställe. Där fanns också en annan typ av spel, visade det sig...

Mitt första egna ägandes rollspel var Traveller. Sedan blev det RuneQuest (2ed) och Basic Dungeons & Dragons (Moldvay), i exakt vilken ordning minns jag inte längre.
 
Top