Nekromanti Hur började du spela rollspel?

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Inspirerad av den här tråden undrar jag alltså hur du lärde dig spela rollspel.

Min egen bana började julen 1989 (då jag gick i 6:an) då jag fick Stjärnornas Krig rollspelet. Jag kände ingen som höll på med sånt här så det var bara trial and error som gällde. Efter att ha läst reglerna samlade jag mina två småbröder och några kompisar och tillsammans tog vi oss genom ett mycket förvirrat spelpass. Tydligen hade vi så kul att vi fortsatte att spela. Jag hade också några soloäventyr (bla falken) och mina två första egenhändigt konstruerade äventyr var rälsningsmonster strukturerade efter den mallen ("vill ni gå åt höger eller vänster?", "ska ni slåss med stormtrupperna eller smyga genom skogen?"). Fast detta slutade jag med då det dels blev rätt uppenbart begränsat och dels var för tidsödande att förbereda.

Vi experimenterade en hel del med att bygga egna små enkla system, ofta muterade versioner av T6-reglerna, främst för att spela äventyr i en efterkatastrofenvärld baserat på Mad Max, serien Axa och diverse actionfigurer (GI Joe och Battlebeasts). Det hände också att vi spelade med regler från soloäventyr, bla körde vi en liten skräckkampanj baserad på Äventyr i det okända kombinerat med grejjer stulna från Lovecraft.

Nått som slår mig så här i efterhand är hur lekfullt mycket av spelandet var. Vi satt och fantiserade tillsammans och hittade på sånt vi tyckte var coolt. Det tog ett tag innan vi lärde oss hur det "var meningen" att man skulle spela - med arbetsdelning mellan sl och spelare osv.

Med tiden började vi köra Drakar o Demoner (3.1), Dungeons and Dragons (röda lådan), Mutant (2090), Khelataar, Wastelands, Kult, mm. På gymnasiet blev det Call of Cthulhu, Over the Edge, Vampire och en massa friformande. Sen spelade jag bara väldigt sporadiskt under några år då jag flyttade till Umeå för att plugga, för att sedan börja på nytt med CoC, D&D 3.5, Tribe 8, DoD Trudvang och Mutant:UA. Nu senast har jag hittat en massa spännande indiespel jag försöker pracka på mina kompisar (vissa mer villiga än andra).

Hur ser er historia ut?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Jag var kring -97 eller så redan bekant med Kampen om Citadellet, och övertalades av en flyktig kamrat att testa Mutant Chronicles.

Att jag överhuvudtaget sitter här idag är ett rent mirakel - de där åren med MC var en övning i mobbing, pennalism och jävligheter. Jag var utmobbad och tacksam att någon öht ville göra något med mig, men jag rullade alltid fram sämsta möjliga rollpersoner och flera av övriga spelare var rätt tossiga militärrunkare som bara gjorde militäruppdrag och vars rollpersoner konstant jävlades med mina. Ofta var det inte det minsta roligt, jag minns flera gånger då mina rolleprsoner dött och jag fick finna mig i att sitta utanför rummet medan övriga spelade klart... Jag var helt i avsaknad av de färdigheter övriga spelare efterfrågade - strategiskt tänkande och social kompetens och annat sånt. Jag var dessutom kommunist vid den här tiden, och övriga var mera militär/liberalkillar.

Jag har ingen som helst anledning att skönmåla det här. I efterhand har jag fått ursäkter från de ledande mobbarna och spelar ett par gånger per år med ett par av övriga. Jag har ingen glorifierad bild av min första spelledar- eller spelartid, är mycket emdveten om att mi8na äventyr och kampanjer sög hästballe. Däremot har jag i efterhand fårr beröm av en av killarna för att jag ju faktiskt var typ först i vår krets med att faktiskt ha bakgrund och riktiga personligheter till mina karaktärer...

Jag inköpte RIFTS efter att ha lockats av de coola bilderna, men insåg att regelsystemet var för tyngt och dessutom kasst, och det spelades aldrig. Sedan hittade jag In Nomine genom en slump och började spela med annat folk i samband med att jag började i teaterförening. Resten är, som de säger, historia.

Sensmoralen: Alla rollspelare är inte snälla innerst inne, nördar är inte bättre än andra människor, och skönmåleri tjänar ingenting till.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag gick väl i trean när jag och en polare började sitta hemma hos honom och läsa igenom hans storebröders Drakar och Demoner-böcker (framför allt Monsterböckerna, vilka ju hade bäst illustrationer). Efter hand föll det sig naturligt att vi började spela en del. Eftersom jag hade lite egna idéer skaffade jag egenhändigt ett exemplar av Drakar och Demoner Chronopia, som sedan spelades sönder (bokstavligt talat). Vi vidgade sedermera våra kretsar till Mutant och Eon, och när högstadietiden tog slut hade jag bytt till en ny spelgrupp och börjat med Stormbringer, Gemini, D&D och Vampire. Därefter har mina spelade spel ökat explosionsartat.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur ser er historia ut?
Min historia bäörjade somamren -86, tror jag bestämmt.
Jag & mina vänner hade läst Ringen-trilogin. Då en av mina vänner såg en lådai en leksaksaffär, som htte Sagan om Ringen-rollspelet. Vi bärjade såklart lira det åxå, bara för att det var häftigt att kunna smiksa orcher..
Det hela rullade på, så att säga. Fler vänner började spela. Testade Stjärnornas Krig ifrån Äventyrs-spel.. Sedan har det så at säga rullat på..
Så här sitter man 22 år senare & lirar fortfarande..
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
1984 lyckades jag övertala min bror att vi skulle lägga våra gemensamma pengar på Drakar och demoner. Jag hade hört folk spela Dungeons and Dragons i skolbiblioteket och tyckte det verkade hur kul som helst. Dessa två spel är rätt olika, men det visste ju inte jag då. Hur som helst förstod jag egentligen inte vad det handlade om - övertalningen lyckades på ren okunnig entusiasm.
Annars hade jag väl suttit på ett Stratego-forum nu, vilket var det alternativa spel vi funderade på att köpa just då...

Första DoD hade inspiration till hembyggen redan i grundboken. Det fanns en sektion med monster. Men det fanns också ett äventyr i grundboken (Bland alfer och troll) där ett par nya monster presenterades som inte fanns i monstersektionen. Många SLP som fanns i det medföljande äventyret följde inte riktigt reglerna. Sammantaget visade detta redan från början att "det var OK" att hitta på egna grejer, så det gjorde vi.

Kuriosum: det fanns ingen T100 med i vår box, så vi delade insidan av en skokartong i 100 fält och använde en snurra som slumpgenerator. Det blev nästan alltid typ 02, 53 eller 97, men det gav en rätt bra effekt ändå. Spänningen var alltid stor när snurran sakta vandrade under ett olycksbådande brummande.

Efter tre månader av hemkokta monster, yrken, vapen och avancemangsregler kom min bror hem med Basic-boxen till Dungeons and Dragons (alltså första lådan i Basic-Immortal-utgåvan). Då började en nördgasm som aldrig helt har avklingat. Jag minns tydligt hur upphetsningen tog sig mycket fysiska uttryck. Jag var t ex tvungen att springa på toaletten fem gånger den eftermiddagen... :gremshocked:

[torkar av skärmen med en bit papper och försöker sansa mig]

Jag har spelat lite olika system och försökt läsa in mig på lite fler, men jag har alltid förr eller senare återvänt till fantasyhjälterollspelandet inom D&D-paradigmet. Mina hembyggda regelsystem är inget jag har känt behov av att försöka sprida eller (med ett par undantag) ens använda i någon större utsträckning.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Krank:

Jag har ingen glorifierad bild av min första spelledar- eller spelartid, är mycket emdveten om att mi8na äventyr och kampanjer sög hästballe.
Ja det gäller nog alla. Jag har en hel del minnen av riktigt dåliga och tråkiga saker jag har spellett under högstadiet (och sedan också för all del, men jag inbillar mig att jag blivit bättre med åren ändå).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jo, en del av de första grejerna vi spelade var ruggigt rälsade, och dessutom färgade av den form av ständiga aggression som finns mellan killar i de tidiga tonåren (de tidigaste äventyren jag spellede var mest psykade, ostrukturerade och, efter ett tag, helt utan regelsystem). Även i Spelgrupp 2 fanns det en del konflikter, till stor del på grund av en person jag är glad över att slippa umgås med nuförtiden. Sedan jag slutade gymnasiet har jag dock haft förmånen att spela med vettiga människor.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Bobby:

jag och en polare började sitta hemma hos honom och läsa igenom hans storebröders Drakar och Demoner-böcker (framför allt Monsterböckerna, vilka ju hade bäst illustrationer).
Monsterböckerna och inte monsterboxen alltså? Nils Gullikssons bilder var jävligt häftiga minns jag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jepp, Monsterböckerna, trots att jag tillhör en senare kull rollspelare. Merparten av böckerna hade gått i arv från polarens elva år äldre bror, så det var Expert för hela slanten. Och Nisses teckningar var onekligen snygga.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag köpte MERP och Mutant Chronicles med en rejäl bunte moduler på mellanstadiet (95 någongång). Det här med påhittade världar var väldigt spännande för mig och jag läste böckerna religiöst, det fanns så mycket mer i MERP-böckerna än i LotR!

Någonstans visste jag ju att de där böckerna låg som grund för rollspel, men jag hade inte så mycket kompisar på den tiden, och var mycket mer intresserad av att fantisera ihop egna och världar och bygga vidare på andras än att spela någon slags brädspel.

Det skulle dröja till högstadiet innan jag kom i kontakt med rollspelare - då i formen av de lite häftiga nördarna (jämfört med mig iaf) i parallellklassen som spelade SoR. Jag fick dock aldrig vara med och spela rollspel med dem. Detta ledde i sin tur till att jag började tänka att det där att spela rollspel nog var ganska fränt ändå (surt sa räven om parallellklasskamraternas rollspelsanekdoter). En kompis och jag bestämde oss för att liksom bilda en liten rebellgrupp, köpte Eon och började göra rollpersoner. Emellertid vågade ingen av oss spelleda - och projektet rann återigen ut i sanden.

Något år gick och jag började gymnasiet, där lärde jag känna lite nya nördar, och snart visade det sig att flera av mina nya klasskamrater var erfarna rollspelare. The Mother Lode för mig alltså, och jag började raskt försöka nästla mig in i en spelgrupp.

En av mina nya klasskamrater var sugen på att testa Eon, och kände dessutom en spelledare.

Resten är, som man säger, lika ointressant.

- L

Edit: Battle Beasts! Omg! Jag måste köpa några på eBay! Och göra ett figurslagsspel till dem!
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Våren i fjärde klass (1981), klasskamrater började berätta rövarhistorier om hur de tagit livet av den ena klasskamraten dagen dessförinnan, samt slagit ihjäl småtroll och hittat guldmynt.

Nyfiken tjatade jag mig med, fick ett maskinskrivet papper i handen, slog 3t6 för Styrka, Intelligens, Visdom osv, och fascinerades av underbart vackra tärningar i alla former.

Ur en tjock amerikansk bok med en muskulös röd jätte på framsidan trollade killen i parallellklassen fram en sanslös berättelse och alla vi andra grep liksom in och agerade inuti berättelsen som ägde rum i hålor djupt inne i ett berg.

Spelet hette AD&D, och Players Handbook samt Monster Manual kostade 98 kr styck nere på Wizard på Järntorget, DMG gick för 116. Ett nytt målsparande var fött.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ska jag vara ärlig så minns jag inte vilket år det var jag började spela, men jag gick i gymnasiet då en kompis frågade mig om jag ville pröva på att spela rollspel tillsammans med en gemensam bekant och två till som jag inte träffat tidigare (jag tror att dessa två var den enda tidigare erfarna, även om min kompis lajvat tidigare). Jag tyckte man kunde pröva, och vi tog en från internet utskriven version av gratisspelet Zhoria och började försöka lära oss... efter 5-7 spelmöten splittrades dock gruppen, men kanske ett halvår senare började vi tre som känt varandra sedan innan fundera på att börja igen, samlade ett par andra gemensamma bekanta med erfarenhet på vår nivå, lånade Eon av en yngre bror och fastnade. Därpå bildade vi Sverok-förening, köpte fler moduler, började pröva ett par andra saker, fastnade för CoC vid sidan av Eon, påbörjade D&D och har sedermera gått över från CoC till Kult. Själv får jag föreningen att köpa fler rollspel jag är intresserad, men har svårt att få folk att nappa på dem...
 
G

Guest

Guest
Bodda, alltså en snubbe som kallade sig för Bodda köpte något som hette Drakar & Demoner. Ja, killen hade inte alla indianer i kanoten och fattade heller inget av spelet. Detta var år 84. Jag och några kamrater hade redan sen ett dryga år tillbaka gjort egna spel som faktiskt kunde jämföras med rollspel, givetvis utan att vi visste om detta. Spelen gick ut på att en person ritade en karta, oftast en borg eller liknande. På kartan fanns redan på förhand utplacerade fiender, monster, skurkar och annat lattjo som man sett på film eller läst i serietidningar. Sen hade man ett värde, Slåss. Detta värde slog man fram med en T6. Ju högre ju bättre. Spelarna fick bestämma vilket håll dom skulle gå och ledaren beskrev vad för rum man kom in i och vilka monster man stötte på. Sen slogs man. 1T6+Slåss. Den som slog hörst vann. I början var det bara monster man bankade på, men sen utvecklade vi detta med skatter och annat skojigt.

Nåväl, åter till Bodda. Eftersom snubben inte fattade hur DoD fungerade så gav han bort spelet till en äldre kamrat som hängde med oss. Han läste genom reglerna och presenterade det för oss. Vi var lyriska! Sinnessjukt roligt. I början var DoD inte mer än våra egna spel, fast mer avancerat, olika färdigheter, yrken, egenskaper, ja ni fattar....

Så, kortfattat: Det började 84 med DoD och eftersom jag alltid varit mer av en Sci-Fi nörd så hoppade jag på Mutant-tåget strax därefter och våran spelgrupp delades upp på två, en fjantasygrupp och en Hightech grupp... Ja, så fjantiga kunde småkids vara och troligtvis är än idag....
 

kängtrollson

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
186
Location
Kalmar i Kalmar län i Sverige
Året var 1990, Det var mörkt och det snöade. Hade läst Sagan om Ringen efter att Polarna i klassen hade talat varm om den boken.
En av dessa killar, en av dom jag faktiskt umgicks med, hade köpt SRR och han tyckte vi två skulle testa det. Vi satt uppe på hans vind, eller familjens sovrum skulle man kunna säga, och försökte luska ut hur man gjorde. Jag tyckte alltid att Hobbitarna var tuffast, sedan kom Orcherna på andra plats. Vi skapade ett halvtroll som Rp åt mig och han försökte spelleda. Vi var 11 bast och hade väldigt lite koll på det hela. Jag tror inte vi fattade hur man gjorde när man spelade rollspel. Vi tänkte typ "Talisman utan spelplan".

Ett år senare senare så var jag hemma hos en annan klasspolare (vi brukade sticka till honom och lyssna på AC DC och äta kex o skolka) och då hittade jag han "prylar", dvs Monsterboxen och DoD 91 som han precis hade köpt. Blev såld på det hela. Köpte DoD 3 på utförsäljnng i Nybro och spelade från och till fram tills jag var 15-16. Sedan dog intresset. 2001 hittade jag Mutant i en polares byrolåda och greps av nostalig. Vi ringde en annan polare och spelade "Mos Mosel" hela natten och så var det hela igång igen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Född 1987, så det var runt år 2000...
Hrmhrm, (harkel, harkel... Här är vi yngst?)
Jag var knappt fyllda tretton år då en kille, Kelly, som flyttade in i min egentliga hemort (lilla ruttna byhålan Storfors), från Karlstad. Vi blev bekanta med honom då han så klart hamnade på samma skola, dock en årskurs över oss. Så hälsade vi väl på honom och så och bekantade oss litegrann någon gång och småbabblade lite. Så undrade Kelly då om jag och några kompisar ville spela rollspel - Drakar & Demoner.
Vill minnas att han i grund och botten använde 91, men tillägg från alla möjliga versioner runt om så länge han gillade upplägget. Ungefär som jag också gör idag, vanor sätter sig ni vet, (dock vill jag tillägga att det är just det som faller mig bäst i smak också, men tillägg av en del husregler).

Rollspel..? Ordet hade man ju hört men visste inte vad det var för något då. Men, vi var ju tokiga i fantasy och lirade ju mycket magic och dylikt. Det var på så vis jag tror att han kontaktade oss förresten, då han visste att vi ändå hade intresse för "relaterade" ting och själv spelade magic.
Så vi prövade rollspel, och vi älskade det.
- Och det nog mycket för att spela det varje, och då menar jag varje, lediga dag mellan tretton och sexton års ålder. Han lärde mig, som visade mig intresserad, att spelleda och så började vi turas om att leda varsin grupp bestående av samma personer bara det med andra RP, och att han och jag var med i olika av dem som spelare. Så lirade vi fram till... 03-04 då det började bli dags för mer seriöst plugg och så för alla. Då blev jag spelledare "på heltid" då Kelly drog sig undan för studier allt mer. Så jag har spelat rollspel i sju år nu och varit SL i sex... Och många år därtill kommer det att bli.

Numera är det bara några få gånger om året som jag och mina vänner från det spelgänget möts. Kelly är dock inte med, han har nog flyttat iväg en bra bit tror jag för att jobba och så där.
Men vi spelar i alla fall.
...Annars spelar jag vid sidan om med ett nytt, nystartat gäng nu och så, men det känns inte relevant för denna berättelse. Där är jag dock spelare (för typ första gången på 5 år, ja! :gremgrin:)
 

zorbaz_89

Veteran
Joined
19 Jan 2008
Messages
20
Location
Lysekil & Falun
Jag flyttade till Lysekil för att gå gymnasiet där år 2005 och där träffade jag min nuvarande pojkvän, han drog iväg mig till att börja spela zhoria och sedan fastnade jag mer och mer... Just nu försöker jag samla på mig så mkt Eon som möjligt.
:gremlaugh:

//Annika
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag började med Drakar och Demoner 91 efter att ha varit på besök hos några bekanta. Deras yngsta son introduserade mig till rollspel, det var inte så mycket rollspelande utan snarare så tillbringades mesta tiden med att förklara vad det var och hur det fungerade.
Trots allt så var jag helt såld på rollspel och det visade sig när vi kom hem att morsan och farsan en gång i tiden hade spelat och att de ägde grund reglerna till Drakar och Demoner 91. Jag och lile brorsan började med att testa oss fram och med tiden så testade vi att göra egna rollspel, men allt fokus lång på strid och vapen och att vara så Hjälte som möjligt. Då jag var den enda som orkade lära mig reglerna så blev jag därför spelledare. Jag har alltid varit den som drivit och försökt få flera vänner att börja, några lyckades jag värva och några skrämde jag bort. I stort så spelade jag bara Drakar och Demoner 91 samt Mutant Chronicels fram till nian, första året i gymnasiet, då jag introduserades till eon, och strax efter det så bildades Tokons Tokar (som nu är inaktiva/splitrade) och sen dess har jag testat flera olika rollspel.
 
Top