Nekromanti Hur avgör man hur många båtar man har i Riddaren?

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Hej

Undrar om någon vet hur avgör man hur många båtar man har i Riddaren? Min SL hittar det inte, så slänger upp frågan på forumet, hoppas någon vet, tack på förhand :gremsmile:

Edit: Dvs när man skapar en förläning.
Edit 2: Har hittat det nu :gremsmile:.
 

Tiraken

Veteran
Joined
4 May 2010
Messages
17
Location
Skövde
Virvelmoln said:
Hej

Undrar om någon vet hur avgör man hur många båtar man har i Riddaren? Min SL hittar det inte, så slänger upp frågan på forumet, hoppas någon vet, tack på förhand :gremsmile:

Edit: Dvs när man skapar en förläning.
Edit 2: Har hittat det nu :gremsmile:.
Inte för att jag behöver informationen just nu men det skulle vara praktiskt för alla andra som kommer in senare och undrar samma sak om du skriver vart det stod :gremsmile:
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Svaret var sida 46.
Du kan köpa in en fiskabåt som en engångskostnad på 1 bas (360s) och kan användas för 300 dagsverken per år, och avkastningen blir antalet båtar x förläningens fiskekvalitet= antal bas.
Vad gäller hur många båtar man kan ha är jag inte helt säker, någon får gärna fylla i mig på denna punkt, för just nu ser det ut som jag kan fiska så länge jag har dagsverkan för det.

Vilket gör om jag har tillgång till slavar som kostar en bas per år, och har fiskekvalitet 3, och en slav gör 300 dagsverkan per år, dvs sköter en båt själv, kan jag alltså gå i oändlig vinst (så länge jag har tillgång till slavar).
Man borde kanske sätta en gråns på hur mycket man kan fiska innan man fiskat slut på all fisk i princip, typ fiskekvlaitet x 10= antal båtar som kan vara aktiva under ett år... inte vet jag.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Du har rätt att det inte finns något sådant i reglerna men IRL så händer det, ja.

Vad som däremot kan hända är ju att andra problem dyker upp, monster och pest för 2.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Ett problem jag ser med att låta slavarna fiska är ju att du utrustar dem med inte bara ett flyktmedel, utan även ett sätt att hålla magen full under lång tid på flykt. Enda sättet annat än magi som jag kan komma på att få hem båtarna igen är att ha vakter på båtarna, vilket effektivt skär förtjänsten i minst hälften.
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Slavar brukar ju vara ganska dömda till döds om de flyr, även om man själv inte hittar dem, sen behöver man ju inte behandla dem FÖR illa. Men om inte annat kan man låta alla slavar sköta det som händer på land och låta all bönder fiska istället, så slipper slavarna få tillgång till båtar.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Nu är det skilnad på slav och slav.

För ett exempel så var betroda slavar likstälda Pigor i Rom.
För vilken slav skulle du betro att föra din son till skolan?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du har en god poäng, den här moderna popkulturella föreställningen att slavar skulle vara ständigt flyktbenägna motsvaras liksom inte av den historiska verkligheten. I typiska slavsamhällen fungerade slavar mer eller mindre som en social klass som alla andra, som det inte riktigt fanns på kartan att det skulle gå att, genom flykt, bryta sig ut ifrån - uppror respektive sedvanlig klättring på samhällsstegen var bättre alternativ då, precis som det var för fria men fattiga människor. I den muslimska världen hade man slavar som -soldater- rentutav, även om dessa förvisso resulterade i flera fall där slavarna tog makten från sina herrar och utropade nya dynastier (som mamluckerna och ghuriderna). Det är bara under vissa specifika samhälleliga och personliga förhållanden det tycks råda någon större risk att slavar ens skulle komma på tanken att -fly-.

Däremot skriver du också "för vilken slav skulle du betro att föra din son till skolan"? Alltså, araberna hade slavar som livvakter, älskarinnor, ämbetsmän, -visirer-, liksom, slavar ansvarade för deras liv, välbefinnande och hela rikets administration. Och liknande system återfinns i andra slavsamhällen, även om arabernas sannolikt var det mest avancerade.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,105
Får vi den slavdynamiken i Muhad?

Som det är nu tycker jag det är lite tråkigt med bristen på slavar i Mundana.
 

Imraan

Veteran
Joined
5 Feb 2011
Messages
1
Virvelmoln said:
Man borde kanske sätta en gråns på hur mycket man kan fiska innan man fiskat slut på all fisk
Vi har i våra husregler satt ett tak på:
man får ha 1 båt per 20 tunnland gods med modifieringen:
Mindre sjö (inget syns på kartan) x0,8
Flod x1.0
Hav x 1,2
 
Top