KH Hur använder ni "Insikt"

Kensai

Veteran
Joined
8 May 2020
Messages
11
Hej!

Jag är lite nyfiken på ni använder färdigheten Insikt. I mitt fall har jag tolkat den som en slags "upptäcka fara för magi". Min spelare har just anlänt till en stad där det pågår nått mysko och alla som lyckades med Insikt fick en obestämbar känsla av att allt inte stod rätt till. Låter det som ett bra användningsområde för Insikt?

Tack!
Rikard
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag använder insikt så här.

Olle möter kardinal kladdbyxa . Olle slår för insikt och inser att kardinal kladdbyxa har onda avsikter mot Olle. Olle kommer till en mörk gränd och slår insikt , Olle förstår att den mörka gränden är farlig och det mycket väl kan betyda att Olle hamnar i ett bakhåll om hen går in i gränden.
Olle går in på krogen galne galten och det är knäpptyst som i graven och ingen säger ett ord , Olle slår för insikt och förstår att nått inte står rätt till på galna galten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hej!

Jag är lite nyfiken på ni använder färdigheten Insikt. I mitt fall har jag tolkat den som en slags "upptäcka fara för magi". Min spelare har just anlänt till en stad där det pågår nått mysko och alla som lyckades med Insikt fick en obestämbar känsla av att allt inte stod rätt till. Låter det som ett bra användningsområde för Insikt?

Tack!
Rikard
Man kan absolut använda den så, men även för att känna igen Gudarnas (eller andra makters) kladdiga fingeravtryck på verkligheten. Det kan såklart omfatta besvärjelser med. Det finns en del förmågor och annat som knyter an till detta, med Tecken, spådomar m.m.

Men som du säger, vag oroskänsla är klockrent.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Jag skulle använda den som Kensai och Måns - som upptäcka fara för magi och annat övernaturligt.

En mer allmän "Sense evil intent" som Dängrot föreslår är inte avsikten, därmed inte sagt att det inte kan funka så med :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle använda den som Kensai och Måns - som upptäcka fara för magi och annat övernaturligt.

En mer allmän "Sense evil intent" som Dängrot föreslår är inte avsikten, därmed inte sagt att det inte kan funka så med :)
Jag tolkar insikt som Sense motive och vad du beskriver som sense Magic . Nu pratar jag i generella rollspelstermer förstås och inte direkt kopplat till K.H utan mer allmänt.
 

Kensai

Veteran
Joined
8 May 2020
Messages
11
Jag tänker att man kan ge lite mer information till magiker och mindre till icke-magiker. Till exempel att en icke-magiker kanske blir lite orolig i magen/spänd i nacken/klåda och en magiker får en mer tydlig känsla.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Jag har hämtat lite från HT och kör att när magikern vill använda Insikt i ett aktivt syfte, typ känna magi etc. så får han 1T6 skuld.
Generella slag, typ passivt användande kostar inget.

La till kostnaden för att få ner mängden "jag skannar rummet/prylen/platsen/etc.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Bra husregel. Vi tittade lite på reglerna i Magins Väv runt det här, och de bör funka bra. Kan komma fördjupningar runt detta i framtida magi-fördjupningar.

Och även mer om hur icke magiker kan få skuld. Det är definitivt en grej
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Ja, jag har kikat en del på magins väv för att utöka lite. I väntan på mer officiellt material.
Tänkt plocka lite av fokus reglerna, samt att en och annan besvärjelse för komma med.
Ger lite mer djup och leksaker till gruppens magiker.

Även Sorgeveden har en del gottgott för ritualer.

I väntan på KH specifikt material så är det gött att det är så lätt att sno grejer från HT.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Ja, jag har kikat en del på magins väv för att utöka lite. I väntan på mer officiellt material.
Tänkt plocka lite av fokus reglerna, samt att en och annan besvärjelse för komma med.
Ger lite mer djup och leksaker till gruppens magiker.

Även Sorgeveden har en del gottgott för ritualer.

I väntan på KH specifikt material så är det gött att det är så lätt att sno grejer från HT.
Ny magitradition i Sirenens klagan :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Får väl se vad som är snabbast av en spottkobra och en iller då. Jag skulle vilja säga "Minns Riki-Tiki-Tavi" men manguster är inte så nära släkting som man kan tänka sig 🤪
Synd, för Serpent finns förstås bland planerna. Så man hade kunnat spela ut den stride ;)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Synd, för Serpent finns förstås bland planerna. Så man hade kunnat spela ut den stride ;)
Kahina illerfolkspiraten från sanningsbesvärjelsezigguratkampanjen säger "komsi, komsi" 👊🗡🔪 😀

Typ kobrafolk från söder om Kopparhavet var faktiskt en av tankarna jag fick när ni frågade på FaceBook, kanske med någon slagsmålsförmåga i stil med giftigt bett samt något i stil snabba reflexer och smidig men inte nödvändigtvis snabb förflyttning?

I vissa områden i söder är de välansedda som ädla personer och i andra områden i söder anses de kanske stå närmare de döda än exempelvis människor och deras magii kanske kan nekromanti (tala med och spå via de döda)?
 
Top