Feuflux funderar
I mina äventyr är det vanligt att rollpersonerna hittar ledtrådar genom att lyssna till en konversation (hörsel) eller att de hittar något föremål (syn), men hur kan man skapa ledtrådar i sina äventyr genom att använda sig av alla andra sinnen: lukt, smak, känsel, 6:e sinnet, mf?
Med flera? Finns det ännu fler sinnen?

Okej, here we go:
Syn: det här klurade jag på igår. Läser
Änglar och Demoner för tillfället och där finns det en massa "spana på statyer och inse saker" för att ta det kort. Detaljseendeledtrådar är svårt i rollspel känns det som (och sen brukar inte spelarna vara symbolforskare heller...) Jag klurade hur som helst på att ge ut en massa bilder på statyer om jag nu ville ha sådana som ledtrådar. Så kanske RP:na inser när de sitter med tre eller så bilder framför sig att "ahaaa, alla har den hemliga kultens symbol på vänster knä, då måste Oglock vara mördaren". Annars är ju en ren bok i ett asdammigt gammalt bibliotek eller motsvarande alltid häftigt. Något som sticker ut. Föremål som finns där de inte borde finnas. Problemet här är att antingen säger SL direkt att spelarna ser föremålet (trist) eller så säger SL åt spelarna att rulla perceptionsslag (risk att sänka stämningen) eller så nämner SL bara hyllan med böcker i förbigående och de tröga spelarna kollar inte ens närmre (SL tvingas slita sitt hår).
Hörsel: ingenting går upp emot att gömma sig i en klaustrofobisk lufttrumma och lyssna på antagonisternas hemliga plan. Eller jo, men det är fortfarande häftigt. Eller så kan man slänga in ledtrådar i vanliga diskussioner. Köpmannen vet att syndikatet kommer döda honom om han ger RP:na tips om var det magiska svärdet ligger men han vet också att om han inte gör det så kommer demonen Torsten att mosa staden vid midnatt. Så han gör vad han kan och hintar om platser när han berättar om sin märkliga resa han förtog för 10 år sedan. Problemet med sådana här ledtrådar brukar vara att RP:na fattar direkt eller inte alls. Jag vet att dom säger "time not important, only life is" i 5th Element men tid är fan en stämningsfaktor iaf.
Lukt: hinta om t.ex. krutlukt eller bara säga "det luktar annorlunda i det här rummet" funkar fint. Jag suger dock på miljöbeskrivningar i vanliga fall så om jag plötsligt börjar snacka lukt så kommer RP:na bli misstänksammare än en nunna hemma hos Rising. Vilket inte behöver vara dåligt.
Smak: Bellman och tysken var ute och gick. Så fick de syn på någonting brunt. "Vad kan det vara?" sa tysken. "Det ser (syn) ut som hundbajs" sa Bellman. "Kan det verkligen vara det?" sa tysken. "Och det luktar (lukt) som hundbajs" sa Bellman. "Hmm, testa att smaka (smak) det" sa tysken. "Det ÄR hundbajs" sa Bellman glatt. "Har du funderat på att bli detektiv?" sa tysken.
Jag hoppas innerligt att ingen någonsin använt det där i rollspel.

Det enda jag kan komma på är att RP:nas mat är förgiftad och SL hintar om att det smakar oväntat. Tror jag råkat ut för det här i ett Krilloan-äventyr men minns inte hur det uppdagades.
Känsel: Tobruk lät handen glida längs muren. "Vi kommer aldrig kunna ta oss över här utan en änterhake" sa Grom surt. "Vänta" sa Tobruk "den här stenen är
mjuk".
En pistol är varm efter att ha blivit använd. Ett föremål som är iskallt inomhus kanske precis flyttats dit genom den snöiga och iskalla natten. Frågan är om RP:na går och känner på saker. Om den heliga kattstatyn används i en hemlig rit och nu ställts tillbaka... varför skulle RP:na gå och tafsa på den och märka att den inte alls höll rumstemperatur? Farligt med alltför obskyra ledtrådar.
6:e sinnet: "Något är fel..."
"Vad menar du?"
"Jag kan inte komma på något att skriva om det sjätte sinnet."