Hur använder du ordet ”räls” och ”railroading”?

Hur använder du ordet räls?

• Total voters
    76
Är inte det märkligt att alla konvent är fulla med så glada trevliga rollspelare som spelar vanliga rällsade äventyr om det vore så negativt?
Konventsäventyr är ju one-shots och dem är tänkta att spelas med den lilla time-slot som sessionen får. Jag skulle inte kalla dem rälsade utan snarare det ordet som @Genesis, föreslog styrda. De har en tydlig premiss och det är helt enligt förväntningarna att spelledaren kommer att styra dig mot något avslut innan tiden är slut.

Jag har inte spelat på många konventäventyr men jag har bilden av att en bra konventspelledare snarare har en tajt fisktank än ett rälsat äventyr. Har du friheten att välja metod på egen hand för att nå ett resultat skulle jag inte räkna det som rälsat, även fast fisktanken är begränsad till plats och händelse. Jag skulle inte uppskatta om en spelledare begränsade mig från att göra fullt rimliga handlingar inom premissen för äventyret.

Vilket absolut är varför jag skulle se "railroading" som bara dåligt.

Men om äventyret bara är rälsat så är de inget som hindrar att det är spelarna som sitter vid spakarna.

Nu vet jag ju att alla använder begrepp olika och det finns hos de flesta en ganska naturlig ovilja att ändra någonting man är van att säga ("vad kallar man egentligen en chockladboll?").

Men jag är ändå lite nyfiken varför det är så viktigt att göra skillnad mellan de helt uppenbart närstående begreppen "rälsning" och "railroading", särskilt som det ju är väldigt tydligt att de för de flesta dels är samma sak (räls som en direktöversättning av railroad), och dels när det är tydligt att begreppet räls har en betydligt mer negativ klang för många fler än vad begreppet linjär har.

Diskussionen har gått många varv och folk lägger lite olika saker i det, men att rälsning och railroading skulle vara två olika begrepp känns lite som din egen käpphäst i sammanhanget, och jag är nyfiken på varför det är så viktigt.

Det bidrar ju uppenbarligen till ytterligare begreppsförvirring.

Jag skulle inte uppskatta om en spelledare begränsade mig från att göra fullt rimliga handlingar inom premissen för äventyret.
Håller nog alla med om👍
Handlar om vanligt vettigt rollspelande.
Och det gäller alla runt bordet. 😇 Även spelarna, de som inte är spelledare, bör väl ”göra fullt rimliga handlingar inom premissen för äventyret”.
Det skrivna ”äventyret” ska väl ses som ett förslag till möjlig handling som SL och spelarna kan utgå ifrån och få inspiration av för att göra en rolig stund tillsammans.
…(raderade ngr kolumner svammel)…

Back