Nekromanti Hur alstrar man magi?

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Vi har färdigheter för alstring och regler för det, men vad är det magikern gör för att få magisk energi?

Är det en mental process? Är det en fysisk påfrestning? Ser olika folk och magiskolor olika på saken?

Diskutera!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Självklart ställer du den ENDA frågan som vi omöjligen kan besvara... *suck* Jag ska försöka. Senare. Imorgon kanske.

//Kraetyz, har frågat sig detta många gånger
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
jag tänker mig att det är en 100 procentnig mental process. Att man väljer att rabbla formler, dansa, gestikulera etc. är bara "hjälpmedel" för besvärjaren att samla sina tankar i ett precist och invecklat mönsterbana.
Det är ingen riktig trance, men kan liknas vid den, magikern tar hjälp av kroppens muskelminne och minns samtidigt exakt hur filamenten skall samlas, vävas och transformeras. Det är därför en besvärjelse måste vara formaliserad och sedan traglad, traglad, traglad. Tills den är ordentligt inlärd.

Jag lämnar de olika magiskolornas läror och teorier till, sen eller nån annan.
 

AnthroLizard

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
19
En magiker av lite kaliber behöver inte ens dra upp en dansrutin för att alstra sina filament och väva effekter utan gör det dolt (det är ovärdigt att dansa runt och skrika som en dement trukh för att få fram en liten eldsflamma tex).

Men jag skulle nog säga att det är både en mental och fysisk ansträngning för att alstra och använda sina filament.

Det kan jag pga att det är mentalt och fysiskt utmattande att hantera filamenten och att dom bevisligen går genom ens kropp och själ eftersom att om nu olyckan skulle vara framme och man gör någonting väldigt fel så kommer både ens kropp och själ ta skada av det.
 

Navarr

Veteran
Joined
16 Feb 2011
Messages
11
Location
Luleå
Jag gillar Robert Jordans tankar kring magi som han har i sin bokserie the wheel of time.

Lite grann som att bada i en forsande älv.
Alla kan plaska i kanten men det krävs oerhörda krafter och kunskaper för att ge sig ut i mittfåran och göra något mer än virvla runt och drunkna.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Navarr said:
Jag gillar Robert Jordans tankar kring magi som han har i sin bokserie the wheel of time.

Lite grann som att bada i en forsande älv.
Alla kan plaska i kanten men det krävs oerhörda krafter och kunskaper för att ge sig ut i mittfåran och göra något mer än virvla runt och drunkna.
Jag håller med, jag har moddat magin i mitt eon till att mer fungera som i Wheel of Time. Jag har fortfarande kvar aspekterna från Eon, men har förändrat hurvida man kan ha flera, likadana effekter igång samtidigt etc, med regler för att knyta åt en effekt man satt igång för att förlänga dess varaktighet.

Då fungerar alstringen som så att man öppnar sig för de magiska strömmarna och låter dem flöda igenom sig. Sedan kan man försöka leda undan de aspekter man vill/kan använda. Det är detta som kallas alstra (även om man inte egentligen alstrar någonting).
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag tänker som så att alstringen givetvis sker på magiplanet och andeplanet. Det plan där själen manifesteras som magiska fält. Eftersom att det bara är delvis frånskilt vår egen geometri (genom att resa så flyttas ju själen t.ex.) så är det inte helt frånskilt fysiska rörelser. Dock är geometrin såpass frånskild att en skicklig magiker inte behöver bry sig om att röra på sig eller tala.
Just själva alstringen sker genom att de magiska fälten som själen består av "omvälver" och absorberar andra magiska strömmar och fält och i därigenom kan kontrollera dessa delvis. Exempelvis töja ut filament och skapa krökningar. Det är även här vävningen av filamenten sker och olika transformeringar.
Detta innebär även att en kroppslig alstring sker genom att man helt enkelt utnyttjar de magiska fält som själen består av (istället för närliggande fält). Detta innebär att man faktiskt använder en del av själen vilket gör det hela betydligt svårare. Dock handlar det om sådana mängder filament och själen återhämtar sig så fort att det inte ger några direkta skador förutom de som orsakas av eventuell dissipation.

Dissipation sker genom att ett fält lämnar det personliga fälten och vid skadlig dissipation så stannar dels en del av det främmande fältet och det sker så passs fort att en del av de naturliga fälten dras med ut ur själen. Detta skadar själen (sänkt qadosh) och skapar dessutom en (vanligtvis) övergående obalans i själens magiska fält vilket ger (vanligtvis) övergående fysiska effekter beroende på vilken aspekt det magiska fältet har (vilket alltså är det som skapar dels de andra negativa effekter okontrollerad dissipation (t.ex. vattenfyllda lungor om det handlar om hydrotropi eller självantändning med pyrotropi) och det som skapar instabilitet vid låg qadosh).

Jag har det tydligt uppritat i huvudet, men jag kanske ska förklara det hela tydligare?
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Jag använder följande tankesätt när det handlar om att alstra en aspekt.

Att alstra kräver två saker.
Först så måste själen bringas i en högre grad av "harmoni" med den aspekt som man vill alstra än den normalt är i.

För det andra så måste ett "vakuum" skapas i själen så att mängden av den aspekt som man harmoniserat med kan ansamlas i tillräckligt stora mängder för att skapa ett filament.

Det pågår hela tiden en viss mängd av "utbyte" av aspekter i själens periferi, detta är dock inte av någon konsekvens då mängderna är så pass små.

Man kan om man vill ignorera att harmonisera sin själ innan man skapar "vakuumet" detta är dock ganska så oandvändbart eftersom man tvingas skapa ett "enormt" "vakum" för att få användbara filament från de hela.

Om det finns en magisk nod i närheten så finns det en ovanligt hög nivå av en viss aspekt. Själen behöver då inte bringas i lika hög grad av harmoni för att man skall kunna alstra de begärda filamenten.


Disipation
Då en magiker dissiperar ett filment så skapar han en "negativ harmoni" dvs. hans själ är i mindre harmoni med den aspekt som han har alstrat än den är i vanliga fall (då magikern inte alstrar). Därefter släpper han vakuumet, hans själ stöter då bort denna aspekt och de alstrade filamenten dissiperar harmlöst.

Då magikern råkar ut för okontrollerad dissipation så tappar han vakuumet medan han fortfarande är i harmoni (eller inte ännu har skapat en negativ harmoni) filamentet börjar då balansera sig med omgivningen men stöts inte harmlöst bort utan "rinner" genom själen, vilket har en hel massa negativa konsekvenser.

Magiken måste i det här fallet försöka rena sin själ från rester av den aspekt som okontrollerat dissiperat (PSY slag) annars så bringas försätts hans själ i ett tillstånd av permanent ökad harmoni med aspekten som okontrollerat dissiperat.

Varje gång som magikern bringar sin själ i harmoni med en aspekt innebär detta en påfrestning för själen. Permanent harmoni kan om den blir tillräckligt stor upplösa magikerns själ.
 
Top