Nekromanti Hur översätta Beastmen?

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Korpen;n150360 said:
Tidelagsavkomma. Fast det kanske inte är den känslan du är ute efter?
Eeeuw. Kul men väldigt nasty.

Djurmänniska, människobest eller odjur skulle jag nog översätta det till. Kanske t.o.m halvmänniska?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
God45;n150873 said:
Fast DoD har de värsta namnen på allt.
Just djurfolk är jag inte sådär tokförtjust i som namn nej, det är väl dessutom ett samlingsnamn på kattmän, vargmän, osv? (Som jag iofs tänkt skippa att ha med)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
zonk;n150644 said:
Bra logik här. Får fnula lite på det. Tror jag kommer gå mer på att beskriva hur de ser ut eller nån aspekt av dem, för spelarna kommer inte veta speciellt mycket om dem. Så att kalla dem kaosyngel hade varit en spoiler (om det hade stämt, och om det inte hade stämt, hade det varit lite knas). Men jag vet inte, vissa spelare verkar ju vara rätt om sig och kring sig, så de kommer säkert lura ut en massa.. ;)

Kaosyngel fungerar ju för det behöver inte bara syfta på deras härstamning. Kan ju vara för att de är kaotiska och ynglar av sig som fan.

Kan ju även vara ett missvisande namn. Ett namn folk gett dem för att de TROR att de är demoniska. Jag menar namn behöver ju inte vara korrekta. Se bara i verkliga världen vilka otroligt missvisande namn saker och djur har ibland.
Flodhäst..... Alla vet vad det är men hade ni INTE vetat det och bara hört namnet hade ni säkert tänkt er någon vattenälskande häst som bor vid floder. inte en stor tjock och ilsken släkting till grisarna

Sen kan de ju beroende på hur kända de är ha flera namn, kanske ett namn som de lärde använder typ Jettus erectus. medan vanligt folk kallar dem kaosyngel, kaosbockar. eller nästan vad som helst.

Hur kända är de? vet folk i allmänhet vad det är? finns de bara lokalt så kanske bara lokalbefolkningen hört talas om dem? är de så ovanliga att de inte har ett namn?
Om Rollpersonerna inte hört talas om dem förut, så lär de ju inte veta om något namn på dem och kommer säkert att hitta på ett eget
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Hm, börjat luta åt bockbest eller vildbest. Båda lite sådär halvvägs mellan kul och yxiga känns det som. Tankar på det?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Kör mer bonnskt och säg Fäakarlar eller Fäahjon.

Eller Galthjon för grisfolk, Getahjon för getfolk, Tjurhjon för minotaurer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Just "bock" känns jäkligt Warhammer.

Kaosbock
Vildbock
Blodsbock
Svartbock
Skogsbock
Bockman
Bockbest (gillar det)
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Telephalsion;n151727 said:
"Galthjon" är ett helt fantastiskt uttryck. Tyvärr sällsynt exempel på svensk rollspelsterm som både är lagom beskrivande, inte låter modernt men inte heller krystat ålderdomligt eller på annat sätt ostigt. Och fungerar in game. Jag kommer naturligtvis att börja använda det som okvädingsord också.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Väldigt bra fråga? Har faktiskt själv funderat på det.
Djurfolk? Djurman? Bockman? Getfolk? Klövfolk? Eller bara troll eller något liknande? Bockatroll?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
En idé är ju att köra övre norrlands strategi. Allt som inte är folk är vittra. Skogrå är vittra, näcken är vittra, troll är vittra. Vittra bara.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Kanske om man vänder på det?
Mansbestar?
 
Top