Nekromanti Hur ökar vi trovärdigheten och kvaliteten?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Så du vill inte ha lösningar?

Men filosofen var bara ett exempel. Det finns gott om dem.
Och det finns lösningar på dem. Men nu när du får ett svar på hur du kan göra med din filosof, så är det plötsligt annat som inte finns.

Det finns lösningar på dem också, jag lovar dig. En utmaning: posta en klass som du vill ha, så ska vi nog se till att visa hur du kan bygga den med grundreglerna.

M.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Först och främst får nån gärna berätta för mig varför Inte Halfling Paladins ska vara vanliga i Forgotten Realms. Behövs ingen lång diskussion. bara en förklaring. Till de andra exemplen också...

Multiclassing? Jag ser ingen kombo som inteär trovärdig. Monk-Wizard? Inga problem. Paladin-Bard? självklart. Paladin-Rouge. lysande. Å andra sidan så tänker jag modda Paladinen stenhårt om jag ska spelleda nån som vill spela som paladin. Klassen är rätt sunkig från början, och passar inte alls hur jag vill spela rollspel. Inte i sitt grundutförande iaf.

Husregler. Jag kör med ett gäng husregler. Men de är oftast av kampanjvärlds-variant. Tex låter jag alla som vill spela Tieflings slå lite på tabellerna i planewalkers handbook istället för att ta rasen som den ser ut i manual of the planes.

Senast jag spellede i FR så bestod gruppen av en Half-orc barbarian, en tiefling rouge och en eld-kille (vadfandenuheter.) som var sorcerer.


chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Kom igen

Kom igen Troberg, vi behöver inte en till tråd som är identisk med den här .

Du har sagt ditt förr och du behöver inte dra upp exakt samma sak igen. Vi vet att du tycker att WotC är djävulens (USA:s alltså) verktyg och att du inte kan spela Great White Hunter.
Vilket var anledningen till att jag nöjde mig med att konstatera att det finns gott om exempel men valde att inte räkna upp dem. Jag hade ingen lust att dra hela diskussionen "Men om du gör en lvl2 fighter, lvl1 cleric, lvl3 paladin och lvl 3,8 bard så får du precis nästan en sådan" igen.

Är det för mycket begärt att man vill ha ett lite mindre trubbigt instrument för att beskriva karaktärer? Personligen tycker jag att klassystemet i D&D "out of the box" är ungefär lika skarpt som en sliten brödkavel tillverkad i gummi.

Jag lyfter gärna upp diskussionen på en nivå där man inte fastnar i specifika exempel. Just nu vill jag spela en filosof eller great white hunter, men jag vet inte vad jag vill spela i morgon och hur systemet eventuellt kan tjuvkopplas för detta.

De flesta andra system är icke klassbaserade, det måste väl finnas någon som gjort en klasslös variant på D&D, eller åtminstone en med klasser som är anpassningsbara så att man kan bygga en godtycklig karaktär? Eller är det så att jag är den ende som inte är låst vid tanken på det klassiska äventyrargänget?

Så, strunta i mina specifika problem, de är bara exempel och inte frågan i sig. Är det någon som vågar sig på att försöka lösa det generella problemet?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Så du vill inte ha lösningar?

Och det finns lösningar på dem. Men nu när du får ett svar på hur du kan göra med din filosof, så är det plötsligt annat som inte finns.

Det finns lösningar på dem också, jag lovar dig. En utmaning: posta en klass som du vill ha, så ska vi nog se till att visa hur du kan bygga den med grundreglerna.
Se mitt svar till Vitulv nedan. Jag vill lösa det generella problemet, inte enstaka exempel (iofs vill jag lösa dem också, men inte i första hand).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
"Ja" har jag ju sagt

De flesta andra system är icke klassbaserade, det måste väl finnas någon som gjort en klasslös variant på D&D, eller åtminstone en med klasser som är anpassningsbara så att man kan bygga en godtycklig karaktär?
Hur många gånger ska jag behöva säga "ja". Och peka på boken. Förresten är 99% av reglerna i UA OGC så om du bara hittar en bok att titta i kan du skriva av reglerna och göra vad du vill med dem. Eller hitta nån som vill posta dem på nätet kanske. De är inte så långa.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Jo, men det går nog ändå

Har för mig att det står nånstans att man kan använda dem som PC-klasser, om man vill, som en variant eller nått.

Kan ha fantiserat det dock.

Men om det är så att det inte står, så tycker jag inte att det ska hindra någon från att spela dem. De är inte lika "mäktiga" som PC-klasser, tror jag, men de funkar bra.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: "Ja" har jag ju sagt

Hur många gånger ska jag behöva säga "ja". Och peka på boken.
Kan du ge mig en sidreferens så att jag kan peka ut dem för spelledaren ifråga (jag har inte böckerna själv i sidnumrerad variant)?
 
G

Guest

Guest
Re: Jo, men det går nog ändå

Om de inte är lika starka som PC-klasser kan man nog ganska enkelt modifiera dem uppåt.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Vad vill du spela? [OT]

Är inte Expert en NPC-klass?
Jodå. Det är också bara den och Aristocrat som "stands up as a playable class for PCs." (3.5DMG:107)

Möjligen läste jag in för mycket i Trobergs exempelundran, men jag fick för mig att han inte ville ha en äventyrarfilosof - en som har magi och slåssning så att han inte skäms för sig i strid och action. Äventyrarfilosofer tycker jag täcks bra av Wizards och Barder, exempelvis.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Vad vill du spela? [OT]

Men en filosof ska väl inte kunna något? Han ska ju resonera sig fram till saker och ting från grunden.
Tråden är illa ute om vi börjar diskutera vad en filosof är, så jag accepterar din definition utan invändningar.

Strunta då i Knowledge och lägg skill points på saker som Concentration, Decipher Script, Disable Device, Gather Information, Profession (philosopher), Search, Sense Motive och Use Magic Device. En Expert får välja 10 skills som class skills, så några saknas, men kanske Listen och Appraise?

Men filosofen var bara ett exempel. Det finns gott om dem.
Kanske det. Du får väl utmana oss som inte tycker så genom fler exempel, som någon (Magnus?) nämnde. Men du har nämnt annorstädes att du har klasslösheten som ideal och då är det kanske en klen tröst om individuella exempel kan klaras av inom klassystemet.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Simpel moddning av Expert

Om de inte är lika starka som PC-klasser kan man nog ganska enkelt modifiera dem uppåt.
Ett enkelt sätt att modda experten uppåt är att ge honom 8 skill points/level i stället för 6 samt ge honom bonus feats från en separat lista, exempelvis vid lvl 1, 4, 8, 12 etc. Listan kan t.ex. bestå av Skill Focus och Greater Skill Focus (feat uppfunnen av mig just nu som ger ytterligare +2 i valfri skill - kan kanske vara obalanserad, men man kan göra den exclusive för Experts) + eventuellt någon till. Klassen är nog fortfarande lite sämre än Rogue, men inte så mycket.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Multiclassing? Jag ser ingen kombo som inteär trovärdig. Monk-Wizard? Inga problem. Paladin-Bard? självklart.
Just Paladin/Bard är lite problematisk p g a spelmekaniska skäl: Paladins måste vara Lawful Good, och barder måste vara Chaotic (eller i a f icke-Lawful, kommer inte ihåg och orkar inte kolla).

Just Monk/Wizard ser jag inte som något problem, framför allt inte i FR där minst två av de sekundära magigudarna (Azuth och Shar) har munkordnar. Fast Sorcerer/Monk känns mer tematiskt riktigt.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Vad vill du spela? [OT]

"Äventyrarfilosofer tycker jag täcks bra av Wizards och Barder, exempelvis. "

Wizards och barder kan funka, men jag tycker att en klass är filosof över allt annat: Monk. Den passar helt perfekt med meditationer över universums gåtor och blah blah blah...

Man skulle kunna sega ner hans fighting och kanske sänka HD till d6. Istället ge honom 6 + Int skill points / level och alla knowledge-skills som class skills.

Men som sagt var, nästan alla klasser behöver ändras om man vill spela något annat än en stereotyp. Därför kanske man kan införa ett system som det fightern egentligen har, att varje klass får välja förmågor fritt efter sin klass. Så en Wizard kanske kan välja mellan fler spells, lite extra skill points, metamagi eller föremålsskapande knep m.m.

Nu är jag dock inne på house rules, vilka jag personligen ger tummen upp för. De flesta tredjepartstillverkade kampanjvärldar har ju redan det. (Ravenloft, Sovereign Stone, Dragon Lords of Melniboné m.m.)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Vad vill du spela? [OT]

Wizards och barder kan funka, men jag tycker att en klass är filosof över allt annat: Monk. Den passar helt perfekt med meditationer över universums gåtor och blah blah blah...

Man skulle kunna sega ner hans fighting och kanske sänka HD till d6. Istället ge honom 6 + Int skill points / level och alla knowledge-skills som class skills.
Alltså göra en Bard, precis som jag sade. :gremwink:
 
Top