Hur är kreativiteten hos nya rollspelare idag?

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag har på konvent spelat supergänget med två unga pojkar som nyligen upptäck rollspel via Drakar och demoner retro och deras grupp var i fullt jobb att skapa sin egen setting.


jag tror ungdomar är lika kreativa som de alltid varit och jag blir alltid tveksam när äldre människor kritiserar ungar för att vara sämre på någon än deras generation var bra på.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har på konvent spelat supergänget med två unga pojkar som nyligen upptäck rollspel via Drakar och demoner retro och deras grupp var i fullt jobb att skapa sin egen setting.


jag tror ungdomar är lika kreativa som de alltid varit och jag blir alltid tveksam när äldre människor kritiserar ungar för att vara sämre på någon än deras generation var bra på.
Ja, våra barn skiljer sig ju inte på något avgörande sätt från de som levde för 300000 år sedan, och redan för 299950 år sedan satt folk säkert och gällde på "dagens ungdomar" och hur det gick utför med dem. Samtidigt lever våra ungdomar i en annan värld än den jag växte upp i. Om man ska lägga två timmar på sociala medier och skriva SMS varje dag, så är det två timmar man inte sitter och skriver äventyr på. Och att inte spela med i det spelet alls idag tror jag är mer eller mindre lika med social död. Så i viss mån tror jag det är svårare att vara kreativ idag. Det finns också ett oändligt och gratis utbud av kultur att ta del av.

Alternativen till rollspel där jag växte upp var att spela fotboll eller sniffa bensin ... (de som var ambitiösa gjorde bäggedera!)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,233
Det intrycket jag fått från unga idag är att kreativiteten är skyhög. Många äger ofta bara ett spel, oftast D&D och spelar oftast egenskrivet material. Många gör helt egna hacks på spel: jag har hört om de som gjort allt från att göra världen till Harry Potter till saker baserade på helt egenskapade världar. De jag pratat med har ofta varit i typ 14-20 årsåldern och många av dem är ibland nästan främmande med konceptet av färdigskrivna äventyr eller supplement, för de gör egna.

Många unga idag lockas också till rollspel mer för karaktärsskapandet och berättelserna mer än mekanik, vilket också leder till mycket kreativitet i spelet, där fokus ofta är på den gemensamma berättelsen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
[M]ånga av dem är ibland nästan främmande med konceptet av färdigskrivna äventyr eller supplement, för de gör egna.
Det här var jag helt övertygad om att det var normen, så länge jag spelade rollspel i yngre år. Det var först på forum som detta och i min nuvarande D&D-grupp som jag insåg att många spelar kampanjer som de köpt som regel och inte som undantag.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Problemet tror jag är samma som alla hobbys har. Det finns för mycket att välja på, man har flera andra aktiviteter, föräldrarna kan inte riktigt engagera sig och det är svårt att hitta en stabil grupp som regelbundet kan träffas. Det blir därför lättare att spela andra spel, titta på film eller bara hänga, vilket kräver så mycket mindre framförhållning och planering.
Utifrån min erfarenhet stämmer det väldigt väl. Min 11-åriga dotter är långt mycket mer kreativ än vad jag någonsin varit, men kreativiteten sprids ut på så många olika områden; musik, teater, skrivande, tecknande, m.m. Hon kör i praktiken lajv med vissa kompisar, där de tillsammans kommer på en väldigt avancerad setting och spännande karaktärer, som de sedan spelar med gestaltar. Men det är väldigt mycket ad hoc, vilket nog är ett tecken i tiden. Man kan ta saker på volley på ett helt annat sätt. Om ingen skrev- eller preppade äventyr på 80-talet så blev det inget spelande helt enkelt.

Edit: Dessutom var rollspel i stort sett det enda intresset för oss i spelgruppen, så tacka sjutton för att det var rollspelsprylar vi skrev när den kreativa ådran föll på :D
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Skönt att höra att den Store Spelledaren kan ha haft fel när han sa "Dagens ungdom är inte mycket att hurra för."
Läste Igguldens variant av Wars of the Roses, där jag tyckte det var väldigt träffande att de äldre långbågsskyttarna tyckte dagens ungdomar blev veklingar, för de hade handledsskydd som skyddade dem från att riva upp handlederna på bågsträngen...

Är väl antagligen mest ett skämt, men jag tror alla generationer klagar på dagens ungdom. :D
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Läste Igguldens variant av Wars of the Roses, där jag tyckte det var väldigt träffande att de äldre långbågsskyttarna tyckte dagens ungdomar blev veklingar, för de hade handledsskydd som skyddade dem från att riva upp handlederna på bågsträngen...

Är väl antagligen mest ett skämt, men jag tror alla generationer klagar på dagens ungdom. :D
Ja, redan de gamla grottmänniskorna var ju bittra på att dagens ungdom hellre kladdade på grottväggarna än var ute och skallade mammutar som riktigt fôlk.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tar mig friheten att tycka och tänka och skulle nån störa sig så då får ni väll lägga ett OK BOOMER mot mig 🤣.

Dagens ungdom har inga incitament att vara kreativa på samma sätt som vi 80-talister och 90-talister och dom födda ännu tidigare hade .

Jag fick kanske 1-2 rollspelsböcker om året när jag fyllde år och när det var julafton och om jag inte ville spela samma äventyr om och om och om igen så fick jag skriva mina egna äventyr . Internet kom till allmänheten 1994 då var jag 12 bast men det var 56k modem och inte fan fick jag sitta och ockupera telefonlinjen för att ladda ned och skriva ut ett rollspelsäventyr och iom att det kostade minuttaxa att surfa på nätet så hade man begränsad surftid. Skulle jag suttit i timmar för att ladda ned nån hittepå saga ifrån nätet så skulle pappa dängrot fått frispel . jag hade som 12 åring 100 kr i månadspeng och inte fan räckte det till att köpa en rollspelsbok och allt annat man ville ha . Så man fick som sagt vara kreativ

Idag så var och varannan unge en surfplatta eller mobil med internet så det är bara för dom att gå ut på nätet och googla free DnD adventures eller vad dom nu vill spela och det dyker upp massa äventyr är man dessutom lite ljusskygg och kan sin Google fu så finns det platser på nätet där allt man vill ha är inscannat samlat och inte behöver dom skriva ut det heller för dom kan läsa det i sin surfplatta .

Jag ser tex på mitt ena syskonbarn hen är 13 och har 250 kr i månadspeng sedan har hen 200 ifrån mormor/morfar och lika mycket ifrån farmor/farfar alltså har hen 650 kr i månaden att lägga på ren skit då hen inte behöver betala kläder eller telefonabbonemang eller nått. Hen kan köpa minst en rpg produkt i månaden om hen skulle vilja det

Det är ett helt annat läge för dagens unga som gör att dom inte behöver vara kreativa på samma sätt som den generation jag tillhörde . Vi var tvingade att vara kreativa
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
De unga spelarna jag talar med i butiken, verkar vara två sorter oftast. De som är otroligt kreativa och är intresserade av att skapa själva, bygga egna världar och kampanjer samt de som bara vill ha färdigskrivna äventyr. Jag tror inte att det är någon större skillnad från förr, utan vissa människor har lättare att skapa än andra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Ok, som en motröst är min personliga upplevelse att dagens 11-12 åriga rollspelare inte är så särdeles kreativa i meningen skapa eget material. Men jag vet inte om skillnaden är så stor mot förr, har spelat med gott om folk när jag var yngre som aldrig skapade något eget. Det är ju givetvis en personlighetsfråga och det finns ingen anledning att tro att det skulle variera mellan generationer. Sen kan jag nog hålla med om att det nog finns fler distraktioner idag som gör tröskeln lite högre.

Sen tycker jag kanske inte heller man ska klumpa ihop alla under 20 till "unga". Det är rätt stor skillnad på att vara 11 och 15. Visst, för DnD finns det massor men för den som idag är 12 och vill spela på svenska och inte vill läsa tjocka regelböcker är inte utbudet gigantiskt, speciellt inte om man inte vill konvertera grejer mellan spel (något som i sig är rätt kreativt). Då var det faktiskt bättre ställt under det sena 80-talet (men kanske inte under dess första halva).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
De unga spelarna jag talar med i butiken, verkar vara två sorter oftast. De som är otroligt kreativa och är intresserade av att skapa själva, bygga egna världar och kampanjer samt de som bara vill ha färdigskrivna äventyr. Jag tror inte att det är någon större skillnad från förr, utan vissa människor har lättare att skapa än andra.
Hur upplever du att fördelning är mellan de två grupperna?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Visst, för DnD finns det massor men för den som idag är 12 och vill spela på svenska och inte vill läsa tjocka regelböcker är inte utbudet gigantiskt
Min upplevelse är att tolvåringar älskar tjocka regelböcker, dock, så det kanske löser sig!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Hur upplever du att fördelning är mellan de två grupperna?
Kanske en viss övervikt kring de som vill skapa faktiskt. Framförallt bland de yngre spelarna 15-20.
Det finns oxå en grupp nybörjare spelare i 20-30 årsåldern vilka mest verkar sugna på färdigskrivna grejer, vilka jag tror är Crit Roll fans (de köper ofta sån mersch oxå)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kan det vara så enkelt att det beror på hur man blir introducerad till rollspel?
- Blir man introducerad med förklaringen: "här gör vi egna äventyr" så gör barnen egna äventyr.
- Blir man introducerad med förklaringen: "här spelar vi köpäventyr" så spelar barnen köpäventyr (utan att tänka på att göra eget).
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Kan det vara så enkelt att det beror på hur man blir introducerad till rollspel?
- Blir man introducerad med förklaringen: "här gör vi egna äventyr" så gör barnen egna äventyr.
- Blir man introducerad med förklaringen: "här spelar vi köpäventyr" så spelar barnen köpäventyr (utan att tänka på att göra eget).
Eller jag har inte råd att köpa alla äventyr bäst att göra mina egna?
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Jag funderar på om det är lite samma klyfta som finns inom många andra områden som idrott. Det är färre som är kreativa men de som verkligen är det går in för det 100%.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Eller jag har inte råd att köpa alla äventyr bäst att göra mina egna?
Fast grejen är ju att idag behöver du inte köpa äventyr och du behöver inte heller ersätta dom med hemmagjorda äventyr iom att nästan alla familjer i Sverige har internet och på internet finns en uppsjö äventyr att få tag i lagligt och som sagt ju ljusskyggare du är desto mer kan du få tag i (olagligt) .

Idag har tom personer ur socialgrupp 3 mobil och internet .

Saxat ifrån Wikipedia

2018 hade 98% av alla svenskar tillgång till internet . 2019 hade 92% av svenskarna en smartphone med internet .
 
Top