Hur är er "Rollspelstid" fördelad?

Hänga på forumet: 80%
Lyssna på dåliga poddar och tänka att jag skulle kunna ha gjort mycket bättre själv: 10%
Ha dåligt samvete över 0 framsteg på Drakutmaningen: 5%
Ha dåligt samvete över 0 framsteg på Morden i Mariebäck: 5%

Shoutout till Beastslayer som har 102% och w176 som har 105%. Det är så man får mer saker gjorda. :D

Här kommer min gissning på hur det kanske ser ut för mig.

AktivitetTid
Spela rollspel15%
Preppa/fundera på rollspel35%
Discord-snack2%
wrnu45%
Läsa rollspelsböcker3%

Har lyxen att vara med i 5 aktiva grupper och spelar i snitt 3 kvällar i veckan. De flesta grupper träffas varannan vecka, men en grupp kör jag med varje tisdag. Osäker om jag kan behålla denna takt så länge till, men medan barnen är tillräckligt små och sover om kvällarna så köttar jag på.
  • Spela rollspel - 80%
  • Klippa AP-podd .- 10%
  • Lyssna på poddar - 4%
  • Preppa inför rollspel - 2%
  • Läsa regler/system - 2%
  • Skriva regler - 1%
  • Forum/Discord snack - 1%

Fördelning under 2025:
60% lyssna rollspelspoddar, både AP och annat
35% hänga på forum/vrållåda
5% skriva grejer
0% spela 😢

Senaste månaderna har det sett ut såhär, i timmar per vecka, jämfört med vanligt genomsnitt över hela min rollspelstid:

Rita rollspelsbilder: 7/0:30
Skriva rollspelsregler: 0:20/0:01
Skriva rollspelsvärldar: 2/0:05
Skapa rollspelsvärldar: 1/0:30 (idéer, punkter, skisser och sånt, men innan det börjar skrivas i sammanhängande form)
Äventyrsförberedelser, egna äventyr: 3/3
Äventyrsförberedelser, fysiska material: 0:15/0:5 (mest kartor, men målar långsamt figurer)
Läsa publicerat rollspelsmaterial: 3/1
Läsa publicerat rollspelsbaserat material som romaner, noveller och serier: 0:01/0:01
Titta på sidor där man kan köpa rollspelsmaterial: 5/0:01 (Brukar dagligen kolla Tradera)
Köpa rollspelsmaterial: 0:05/0:01
Titta på AP: 0/0 (brukar aldrig göra, har sett kanske 15 minuter totalt på 4 AP)
Solospel: Aldrig hänt, om man inte räknar solo med en spelledare
Titta på videos om rollspelshistoria (görs samtidigt med annat): 5/0:05
Uppdatera rollspelshemsidor: 1/0:01
Läsa och posta på forum: 2/1
Spelleda: 7,5/10
Spela: 5/1
Administrerar rollspelssamlingen: 1/0:01
Organiserar rollspelsprylarna: 1/0:01
Diskutera rollspel med människor irl, utanför spelmöten: 0:10/0:10
Älta rollspelsgrejer i hjärnan: 14/14

Saker som jag gjort, men inte ofta, eller på länge:
Träffa rollspelare som inte tillhör spelgruppen i samling större än 2 personer
Åka på rollspelskonvent
Besöka rollspelsbutiker

Väldigt intressant: Vad gör ni på discord och forum?
jag tycker jag är superaktiv på detta forum, men endera är jag på fel discord eller så är fel jag målgrupp eller nåt för min discor + forum tillsammans är 1h/vecka typ

This is the only RPG forum I post to.
Right now play about 3 hours a week and probably the same time reading random RPG books.

Probably add another 3 hours a week chatting to friends about games.

Hyfsat ogenomtänkt gissning*
  • Hänga på wrnu/vrållådan 75%
  • Tänka på rollspel medan jag läser, ser eller gör något annat 15%
  • Skriva eller layouta rollspel 5%
  • Läsa rollspel 3%
  • Faktiskt spela rollspel 2%
Egentligen tror jag att 2% är generöst, men jag ids inte sätta mig och faktiskt räkna efter. Det är typ såhär det känns.

* min hjärna är skum; när jag tillfrågas om sånt där så får den för sig att någon kommer att dubbelkolla så det stämmer. Och typ… skälla ut mig om jag har fel.

EDIT: Iofs är en stor del av min tid i vrållådan rätt så icke-fokuserad på rollspel… Jaja, nu får det stå sådär.

Väldigt intressant: Vad gör ni på discord och forum?
jag tycker jag är superaktiv på detta forum, men endera är jag på fel discord eller så är fel jag målgrupp eller nåt för min discor + forum tillsammans är 1h/vecka typ

Jag kollar forumet minst 10-50 gånger per dag och ser om något nytt skrivits i någon av de trådar jag följer.
Jag har Discord igång om jag är vaken, och kollar då och då under dagen för att se om nån skrivit något roligt eller intressant. Det har de oftast.

Discord/forum är ju inte nödvändigtvis rollspelsrelaterad tid, så det är lite svårt att mäta. När varulvsspel pågår så lägger jag en massa tid här på forumet, men då spelar jag ju varulvsspel. Jag brukar dyka in på vrållådan några gånger om dagen också, men där är huvudaktiviteterna godmorgon och roliga bilder.

Mina spelgruppers discord är också aktiva mellan passen, men svårt att säga hur mycket av aktiviteten där som är direkt rollspelsrelaterad. Ibland postar vi memes som har med spelet att göra, men ibland är det en helt och hållet social kanal.

Så jag spelar 3h regelbundet varje vecka, plus 3-4h till ca två gånger i månaden. Det var rätt länge sen jag behövde preppa, men jag kanske läser rollspelsböcker 0,5-1h per vecka.

Jag lyssnar på rollspelspoddar ca 2h per vecka (AP-poddar utan systemfokus)

Forumet här, men främst på rpg.net så läser jag intressanta trådar, diskussioner, eller läser trådar för inspiration och hänga med i vad som händer i rollspelsvärlden. Postar sällan på rpg.net, men desto mer här. Läser även på acaeum.com, dragonsfoot, enworld och reddit.

Forumet här, men främst på rpg.net så läser jag intressanta trådar, diskussioner, eller läser trådar för inspiration och hänga med i vad som händer i rollspelsvärlden. Postar sällan på rpg.net, men desto mer här. Läser även på acaeum.com, dragonsfoot, enworld och reddit.
I used to hang out on Dragonsfoot way back when the OSR was not quite a thing yet. Fun place, but definitely a very specific vibe over there.

Back