Nekromanti Hur är det tänkt att man ska använda Google+?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag har ett konto där och fick för mig igår att jag ska försöka använda det lite mer aktivt för att ta del av saker som händer i OSR-communityt. Genast stöter jag på problem, naturligtvis. Hur designen ser ut fungerar inte alls med hur jag vill använda det, men efter att ha bashat den en massa har jag bestämt mig för att försöka se det från en annan synvinkel: jag kanske borde använda det på ett annat sätt, helt enkelt.

Det stora problemet med det är att jag inte vet eller verkar kunna lista ut hur det är tänkt att användas. Är det möjligen någon som kan hjälpa mig här? När de designade G+, vilken typ av användare och användningsområden hade de då tänkt sig?

Ponera att jag som normal användare vill sortera upp folk i cirklar och gå med i ett gäng communities. Med vilken attityd och vilket användningssätt har de tänkt att jag ska närma mig det här? Hur ofta ska jag logga in? Vilka sidor/strömmar ska jag kolla på, i vilken ordning? Hur ska jag tänka när jag sorterar upp mina cirklar och delar material? Vad har de tänkt att jag ska dela? I vilka lägen vill jag ha notifieringar påslagna resp. avslagna? Vad vill jag se i min hemström och hur vet de vilka poster som ska visas från andra strömmar eller communities? Dvs hur förväntas jag vilja agera i den här miljön, mer eller mindre?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag tror jag lyckades formulera mina tankar lite mer i lådan nyss, så jag slänger in det här så kanske någon kan rätta mig om jag gjort tankefel eller har konstiga förutfattade meningar om något:
[10.02] Björn Wärmedal: min tanke var att min hemström skulle aggregera allt jag vill ha, helst i kategorier som är begripliga, där jag kan kolla igenom det i lugn och ro. Dvs jag vill använda det på samma sätt som jag använder Feedly för att följa bloggar och andra flöden.
[10.03] Björn Wärmedal: men istället så verkar den sortera på något vänster vad som dyker upp, allt hamnar helt random (eller på en smal lista i kronologisk ordning) och varenda jävla post har 1) en fet avatarbild, 2) lite text som jag är intresserad av och - i nio fall av tio - 3) en skitfet bild eller filmklipp eller preview av blogg eller whatever jävla embedded content som bara gör allt grötigt
[10.06] Björn Wärmedal: det verkar liksom bygga på att jag har notifieringar på allt och stirrar på min telefon oavbrutet, alternativt att sånt som delas bara har ett värde precis för stunden och därför kan hamna varsomhelst eller ingenstans utan att jag egentligen bryr mig. Så jag ska antingen sitta klistrad vid det eller bara kolla in när jag är uttråkad och vill se om det skvallras något menlöst just nu. Eller? :p
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
För det första måste du sortera folk i rätt cirklar. På så sätt kan du välja att bara se inlägg från en viss cirkel.

Sen kan du ställa in hur mycket du vill se från varje cirkel i det allmänna flödet (ett vääääldigt grovt hit-and-miss-verktyg).

Men du är dessutom beroende av att folk sorterat in dig i rätt cirklar och postar rätt innehåll till rätt cirklar.

Här är det viktigt att du själv är tydlig med vad du är intresserad av.

Min presentation lyder t.ex:
In case you’re wondering why I added you on Google+ when I don’t know you in person – it’s probably RPG-related. Add me to circles about: Roleplaying games, Old school gaming, Typography, and/or Graphic design. Yep, that’s right, I basically just use Google+ for my nerd-related interests.
På senare tid har mycket av de intressanta diskussioner som tidigare fördes mer eller mindre offentligt flyttat in i diverse grupper – så se till att du går med i de grupper du är intresserad av.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Okej. Hur gör jag för att faktiskt hänga med i vad som händer sen? Om jag valt att "More" från en viss cirkel ska dyka upp i mitt hemflöde, kommer allt från den cirkeln med då? Om jag valt att poster till communities ska synas i mitt hemflöde, vilka poster letar sig dit då?

Jag är med i en hel bunt communities nu och det är ganska tidsödande och drygt att klicka in på varje för att se vad som postats där sen sist, men samtidigt vill jag inte ha notifikationer i mobilen varje gång det kommer något nytt. Hur hittar jag en bra avvägning?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Dante;n9341 said:
Men du är dessutom beroende av att folk sorterat in dig i rätt cirklar och postar rätt innehåll till rätt cirklar.
För mig är nog det här G+'s stora svaghet. Man är extremt beroende av att andra användare gör rätt. Och finns det något jag lärt mig så är det att man generellt inte kan räkna med att andra gör rätt... =)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,456
Location
Stockholm
G+ gör mig illamående i sin rörighet. Jag har försökt engagera mig i G+ flera gånger sedan lanseringen, men ger upp nästan omedelbart varje gång.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Svaret ar helt enkelt att man anvander inte G+ till nagot annat an att koppla sitt YouTube-konto till (for det blir man ju tvingad att gora)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,862
Location
Stockholm
Helt fel. Jag var en early adopter av G+ och har haft MYCKET stort utbyte av den rollspelscommunity som skapades där nästan omedelbart. Cirkla rätt människor, be att de delar sina cirklar med dig, se till att folk fattar vilka cirklar du vill tillhöra — och, vips, så är G+ ett ymnighetshorn av idéer, teorier, kartor, illustrationer, äventyr och regelsystem.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Använder folk G+? Jag tog bort min profil där strax efter att det lanserats för det hände inget och sen började Google irritera skiten ur mig med att tvinga ihop mitt icke-g+ med mitt youtube-konto (en move som tvingade en av mina favorityoutubekanaler att sluta). Och nu senast idag eller något försökte chrull med något g+ianskt såg jag i min inkorg. Alltså, händer det något där?
Dante said:
Jodå. Jag hinner inte läsa allt i min feed.

Men G+ är stället där man otvunget deltar i diskussioner med Vincent Baker, Zak Smith, Sean K. Reynolds, Thor Olafsrud och E.G.G. jr. För att bara nämna en handfull.
 
Top