Hur är det med dvärgar egentligen?

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Kan man använda dem? Ska man kalla dem något annat? Är de bara sunkiga?

Jag pratar alltså om klassiska fantasy dvärgar typ Gimli.
Det har ju varit en del snack om just dvärgar i media och jag har hört blandade åsikter om just i den här kontexten, vissa säger att dvärgarna i fantasy är något helt annat och således är ok medans andra säger att de är en nidbild av faktiska dvärgar.

Skriver på ett projekt nu med en hel del dvärgar och vill inte att det ska kännas utdaterat redan om ett par år. Tänkte att de kunde heta nåt annat men ändå vara samma men känns lite krystat då alla inser vad de är för något ändå.

(Jag är inte intresserade av svar i stil med "Gör vad du vill och skit i pk maffian")
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Jag tror man löser typ allt genom ett namnbyte. Age of Sigmar har gjort så och det funkar ganska bra, även om många säger ”dvärgarna” fortfarande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Skriver på ett projekt nu med en hel del dvärgar och vill inte att det ska kännas utdaterat redan om ett par år. Tänkte att de kunde heta nåt annat men ändå vara samma men känns lite krystat då alla inser vad de är för något ändå.
Jag tror att om du döper om dem kommer det vara enklare att bryta mot dvärg-mallen. För är det något som är tröttsamt stereotypiskt är det dvärgar, tyvärr.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jag anser att jag använder dem på ett ganska orginellt sätt, de är inga yx svingande grottmänniskor. Så jag bryter mallen rent i hur de är men kanske är värt att byta namn på dem också
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Fantasy-dvärgar kan ju spåras tillbaka till nordisk mytologi, även om de mytologiska dvärgarna inte had mycket mer gemensamt med nutida fantasy-dvärgar annat än att vara bra på smide/hantverk. I de gamla myterna sägs det till exempel ingenting om att de skulle vara särskilt kortväxta.

Merparten av de dvärgar vi ser i fantasy är dock inte tagna direkt från mytologin, utan kopierade från Dungeons&Dragons som i sin tur lånade dem från Tolkien.
De har ju inte mycket gemensamt med dvärgväxta människor annat än att vara kortväxta, så på vilket sätt de skulle vara en nidbild av dvärgväxta människor har jag svårt att förstå, men att samma ord används för bägge kan ju onekligen förvirra.

Så kalla fantasydvärgarna för något annat, och skippa en del av de stereotypa drag de på något sätt blivit belastade med genom åren som inte fanns hos deras förlagor. (Som "slåss bara med yxor", "dricker massor med öl", "pratar med skotsk brytning")
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag anser att jag använder dem på ett ganska orginellt sätt, de är inga yx svingande grottmänniskor. Så jag bryter mallen rent i hur de är men kanske är värt att byta namn på dem också
Ja, definitivt. Annars får du säkert en massa förväntningar. På äldre dagar har jag inte förstått principen "Vi har alver men vi har byggt om dem helt". Så varför är namnet kvar? :D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Alltså... det skulle ju absolut inte skada att göra något åt det. Tror jag. Om man gör något tolkien-baserat hade det kanske kännas som det fattades något, men i övrigt så ser jag det liksom inte som något dåligt oavsett om det är "nödvändigt" eller inte.

Personligen om jag skulle göra något fantasy-relaterat och vilja ha något i still med fantasydvärgar hade jag nog kallat dem gnomer, vättar, eller till och med troll, och jobbat mer utifrån perspektivet om nordisk folktro. Det är förvisso inte heller helt okomplicerat alla gånger, men hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Jag har dock helt missat debatterna (annat än den om att man använder massa kameratrix och CGI för att få medellånga personer att framstå som kortvuxna på film istället för att faktiskt använda korta personer). Har du några tips på kontext som skulle vara kopplat till rollspel jag kan söka på? Du får gärna PM:a om du inte vill skräpa ner tråden med sånt =)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Ja, definitivt. Annars får du säkert en massa förväntningar. På äldre dagar har jag inte förstått principen "Vi har alver men vi har byggt om dem helt". Så varför är namnet kvar? :D
Ja tror just att man har förväntningar är intressant att jobba med. Folk har en tanke om hur alver och dvärgar är och att vrida dem förväntningarna kan spela med folks fantasi.
Om jag gör en ny ras som heter Xgryblis så har ingen någon aning om hur de är och det är såklart friare men man får samtidigt inga förväntningar man kan leka med
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
100% anekdotiskt, men jag har träffat kortvuxna personer som verkligen älskat fantasydvärgar, just eftersom de är badass istället för löjeväckande.
Se, problemet med folk är att de envisas med att ha olika syn på saker och ting :gremgrin:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jag har dock helt missat debatterna (annat än den om att man använder massa kameratrix och CGI för att få medellånga personer att framstå som kortvuxna på film istället för att faktiskt använda korta personer). Har du några tips på kontext som skulle vara kopplat till rollspel jag kan söka på? Du får gärna PM:a om du inte vill skräpa ner tråden med sånt =)
Vet inte om jag har något direkt att länka till. Vet att jag hörde en diskussion på radion om just detta för något år sedan. Tror de hade med något uttalande från Peter Dinklage. Sen vet jag att just Snövit och de sju dvärgarna har debatterats en del, det är väl dock kanske en annan typ av dvärg men samtidigt inte?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
I den allra bästa av världar hade ju det mest önskvärda enligt mig varit att folk slutar kalla kortvuxna personer för dvärgar så att dvärgar (fantasy/saga/mytologi) hade kunnat vara sin egen grej. Men realistiskt sett är det nog svårt att uppnå, benämningen har rätt mycket bagage med sig. Och då är nog dina två alternativ antingen att byta namn eller behålla namnet dvärg och försvara beslutet när frågor kommer. Jag tror inte att namnet är så kontroversiellt att det skulle bli en grej av det, men den gissningen kommer ju från någon som är normallängd.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Sen vet jag att just Snövit och de sju dvärgarna har debatterats en del, det är väl dock kanske en annan typ av dvärg men samtidigt inte?
Ja, den jag tänker på i vart fall så hade de verkligen ansträngt sig för att få "fullstora" skådisar se ut som just kortväxta personer, och inte som fantasydvärgar. Det fick till och med mig att haja till och undra om det inte borde räknas ungefär på samma nivå som att sminka ut vita personer till icke-vita karaktärer.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Ja, den jag tänker på i vart fall så hade de verkligen ansträngt sig för att få "fullstora" skådisar se ut som just kortväxta personer, och inte som fantasydvärgar. Det fick till och med mig att haja till och undra om det inte borde räknas ungefär på samma nivå som att sminka ut vita personer till icke-vita karaktärer.
Ja, den filmen har lyckats med konststycket att göra alla förbannade, från fascisthögern till vänstern. Måste dock säga att det var bra att filmen fick igång en diskussion om just det trådskaparen undrar om.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
1. Det finns de onda bergsandarna som nämns i folksagorna som kallas dvärgar. De är inte människor.

2. Det finns fantasyvarelser som kallas dvärgar. De är inte människor.

3. Och sedan finns kortväxta som nedsättande kallas (eller kallades) dvärgar. De är människor.

1 och 2 kallar jag dvärgar i rollspel. 3 kallar jag kortväxta. Undantaget från sista fallet skulle vara t ex om en SLP kallar en kortvuxen nedsättande för dvärg, och det såklart bara om jag inte tror att någon vid spelbordet tar illa upp. (Som med allt.)
 

Arferts Cyklop

Mental dvärg - Enögd jätte
Joined
17 Mar 2023
Messages
22
Trolltråd? Det finns väl på allvar ingen som är så överkänslig att fantasy-dvärgar skulle kunna betraktas som något kontroversiellt?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Snorre Sturlasson kallade dvärgar för svartalfer. Ett ord som Äventyrsspel har förstört för oss gamlingar: de är små vättar med lökformade huvuden, dålig hygien och usel (strids)moral för oss.

Och vill man skala bort ett halvt sekels stereotyper kan man ju skippa ölen och yxorna och skämten om skäggiga kvinnor.

En annan sak man kan göra är plocka upp ett par saker från Tolkien som har fallit bort i DnD och mainstreamfantastik. Hans dvärgar är artiga och musikaliska, till exempel.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Trolltråd? Det finns väl på allvar ingen som är så överkänslig att fantasy-dvärgar skulle kunna betraktas som något kontroversiellt?
MODERERING

Jag vill påminna om att det finns regler på det här forumet. Den här gäller fortfarande, även den bit jag kursiverat. Så fortsätt att diskutera ämnet, och låt bli att diskutera om det alls ska diskuteras.


4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Det är hedervärt att du tänker igenom det här, men jag tror inte fantasydvärgar är problematiska på det sättet. I så fall är det snarare Tomtar/Gnomes som bygger på troper om kortväxta. Men som Zire nämner har dvärgar en annan mytologisk bakgrund, och så vitt jag vet finns inga direkta antydningar om att svartalfer/dvärgar (som är den direkta förlagan för Tolkiens dvärgar och därmed fantasydvärgar) skulle ha byggt på troper om kortväxta. Tomtar/gnomer däremot är så vitt jag förstått direkt baserade på trädgårdsprydnader från den italienska renässansen - Gobbi - * som i sin tur säkert är inspirerade av den djupt problematiska traditionen runt kortväxta som groteska figurer.

Men i båda fallen har varelserna över tusen/flera hundra år historia som rena mytologiska/folkloristiska varelser. Så jag tror inte man behöver göra några ingrepp. Som alltid skall man vara medveten om, och lyhörd för, eventuellt baggage. Men i de här fallen känns det som en stretch.

Med brasklappen att jag inte själv är kortväxt och kan bara resonera utifrån mina egna subjektiva uppfattningar.

*Japp, trädgårdstomten kom först!
 
Top