Nekromanti Hunter - The Reckoning

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Hehe den enda gången jag har kört Hunter och att någon faktiskt såg Zombies som vandrade runt lite spontant var med en mkt mkt mkt Psykopatisk Martyr karaktär, och han såg _alla_ som lik :gremsmile:

Om jag tvingas spela Hunter är det nästan alltid en kamp mot Wraiths eller Fladdermöss/Vovvar. Odöda tycker jag är lite löktigt om de inte har sällskap av En Giovanni eller någon annan äcklig Vamp. I nödfall kan de ju iof vara någon desperat Wraith som inte vill vara död ^^
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Ehm, en Hunter själv skulle aldrig klara en Zombie i närstrid helt ensam. Möjligtvis en Avenger eller Defender men dom andra kan inte, dessutom tar man lethal av svärd med mera så ma är näst intill lika sårbar som en Mortal.
Det beror ju helt på hur du konstruerat din RP skulle jag säga. Så hård är inte en zombie(lite beroende på vilken sort vi talar om iofs).

Men Defender, Avengers och Martyrs är ju Zeals redskap och därför mer lämpade för strid.

Och självklart tar Hunters lethal av svärd. De är ju bara vanliga Mortals vars slöja har lyfts från ögonen och de ser "sanningen"(i varje fall den sanning som Messengers väljer att visa dem).

Jag, och mina spelare också, tyckte att det gav en extra dimension till strider för man måste börja tänka på att "spara" handlingar till att parera och inte bara köra på som man ofta gjorde i WoD 1.0 som supernatural och sedan förlita sig på soak och möjlighet att hela på olika sätt.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Jag tycker iof själva utsattheten som mortal är det bästa med WoD. Nu har jag inte lirat Hunter, men väl som mortal, och det om nåt är asskoj. Man är lite paranoid om man känner till hemskheterna i världen.
Jag har bara spelledat Hunter men det är just den grejen som du beskriver som för mig som SL är grejen ändå. Och att försöka få spelarna att porträttera vanliga Svenssons och hur de kan tänkas reagera när de ställs inför något som strider helt och hållet mot deras världsbild och vad som tidigare fanns i deras liv.

Det är ganska mycket mer grisodling än vad WoD är i vanliga fall. :gremcool:

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Wod 1.0 vs. 2.0

Njae, då har du nog inte förstått systemet :gremwink:

Du vet att även huskatten har diff. 8 för att lyckas med sina tärningsslag så just den regeln slår ju åt ALLA håll och kan därför inte ses som något som gör dig eller andra mesigare eller tuffare :gremcool:

Att bli av med alla handlingar som Celerity(och Time och Rage osv) gav är ju en gudagåva. De förmågorna som gav bonushandlingar i gamla WoD var så obalanserade att det var tråkigt. Och det är bara ett exempel på förbättringar. Att ta bort Generation var också ett genidrag!

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Re: 8:or (OT)

Huskatten måste också slå mot 8 i svårighetsgrad.
Hahahahahaha, jag skrev mitt inlägg i "Wod 1.0 vs. 2.0" innan jag läste vad du skrev men vi verkar ha sett samma lucka i resonemanget båda två :gremwink:

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Det är väl en fråga om perspektiv också skulle jag säga.

I spelet så ser sig inte Hunter som övernaturliga utan som de övernaturligas antites. De har ingen milleniagammal historia som dokumenterar de krafter de har och inga träningsläger i hur de skall användas.

Krafterna i sig är övernaturliga skulle jag säga. Men Hunters ger inga utslag på någon övernaturlighetsradar om dessa krafter inte är igång. De är sålunda i sig själva inte övernaturliga utan mer av ett medium för övernaturliga krafter(Messenger).

Jag brukade göra jämförelsen mellan präster och magiker i ADD/D&D. Prästerna har i sig ingen kunskap i magi utan kanaliserar sin guds kraft genom sig själv i form av besvärjelser(Hunters). Magiker å andra sidan har lärt sig att bemästra magi och deras kunskap ligger hos dem själv vilket gör dem oavhängiga av en extern "kraftkälla"(de olika supers i WoD).

Så i korthet så skulle jag säga att Hunter inte är övernaturliga men kan kanalisera övernaturliga krafter. Och sätter man sig in i en individuell Hunters förmåga att hantera de här krafterna så vet han egentligen inte riktigt varför han har dem eller hur han skall hantera dem. Det sistnämnda kan man ju såklart gå runt i spelet om man alltid vill att ens spelare skall kunna kicka igång sin Cleave t.ex. :gremwink:

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Det är självklart upp till var och en hur han vill spela sitt spel. Och jag ser inte Edges som en vital del i Hunter direkt. Snarare kan jag tycka att det var lite olyckligt att de lade in den ibland även om jag kan förstå delar av skälen.

Conviction däremot tycker jag är en utmärkt uppfinning och inte alls mer obalanserad eller maxat än t.ex. True Faith som var och varannan kyrklig monsterjägare verkar besitta mängder av i gamla WoD :gremwink:

C.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Re: 8:or (OT)

Däremot så är ju faktiskt djuren och spelledarpersonerna i grundboken löjligt kraftfulla i förhållande till en nyskapad karaktär. Försök till exempel skapa en rollperson som den "genomsnittlige polisen" och se hur många extra erfarenhetspoäng det krävs.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Hunters söker ofta svar, och är inte alltid Avenger eller Martyr-galna. Och inte ens Avenger behöver vara tokiga på att slåss dom heller.
Precis det behöver det inte alls vara. Vilken sort Imbued du blir styrs av din sinnestämning eller vilket sätt du väljer att först konfrotera de övernaturliga. Väljer du att "take stand" och försvara din mamma(t.ex.) så blir du troligen en Martyr eller Defender, fylls du av raseri och attackerar blir du troligen en Martyr eller Avegner, väljer du att försöka samtala eller hjälpa den övernaturliga blir du troligen en Redeemer eller Innocent osv. osv. Alltså har dina tidigare förmågor eller färdigheter ingen egentlig inverkan på vilken sorts Imbued du blir.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Re: 8:or (OT)

Det är en helt annan femma än att 8 som generell diff. gör att din RP är mesigare än någon annan. :gremwink:

Jag har inte detaljstuderat detta, men är det som du säger så har WW gjort en miss skulle jag säga.

C.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Re: 8:or (OT)

Den genomsnittlige polisen har Intelligence 3, Wits 3, Resolve 3, Strength 3, Dexterity 3, Stamina 3, Presence 2, Manipulation 2 och Composure 4. Detta blir 6 pluppar mentala, 6 pluppar fysiska och 5 pluppar sociala egenskaper, att jämföra med en normal karaktärs 5/4/3 pluppar. Uppenbarligen måste man vara übermensch för att få gå in i poliskåren i WoD. Och då ska vi inte tala om SWAT-teams (vilka visserligen borde vara ganska badass, men inte insane-mäktiga som detta), vilka sammanlagt får Mental 7, Physical 7 och Social 5.

Men, nej, det har inget med åttorna att göra. Däremot så är karaktärerna mesigare än andra, åtminstone typerna i SLP-kapitlen.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jag menar just det. Hunter är speciellt, tycker om det extremt mycket på grund av hur sårbar man är.

Sen är ju mycket beroende på vilken Creed man spelar, men just Martyr vettefan om det är så lätt att ha med i en grupp.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Re: 8:or (OT)

Jag syftade givetvis till sanolikhetsläran i mitt uttalande. En hund spöar skiten ur vilken grupp vampyrer som helst, allvarligt, de är rent av livsfarliga.

Jag tycker inte om det nya, men det gamla är ändå överarbetat som WW har en tendens till att göra.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Man kan också helt enkelt göra att spelarna har varit Hunters i något år så de har en hum om vad de kan, men de ska inte ha mött annat än Zombies och vet inte hur man hanterar Spöken eller andra undeads.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Conviction är ju i princip att man samlar mod eller tar sig samman och verkligen anstränger sig för att lyckas.

Ungefär som Willpower, fast mot rädslan för det övernaturliga och en speciel koncentrationsmetod som gör att man kan bekämpa dom.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
En vampyr är tokfarlig för en grupp med hunters?

Annars är ju Martyr en jävligt pundad creed att spela i grupp med andra.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
En avenger är aggressiv ja, men även en Avenger vet när ha inte skulle klara av det. Jag menar, alltid är inte slagsmål bästa lösningen och i en grupp med olika creeds kan man prata igenom mycket och därigenom också säga till avengern att inte gå bärsärk. =)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Tja, man får ju ge Martyren en chans att spela ut sitt Creed utan att ha kål på honom så fort man får chansen. Sen är det ju något av en knivsegg att vandra på så att spelaren till ev. Martyr inte känner att han kan slänga sig in i vilken farlig situation som helst utan att riskera liv och lem! :gremcool:

Jag gillar de flesta Creeds faktiskt. Även om jag kan tycka att Wayward är lite over the top.

C.
 
Top