Nekromanti Hunter - The Reckoning

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Vad tycker ni egentligen om Hunter?

Själv tycker jag det är roligare än Vampire i varje fall. Känns på något sett mycket roligare då man näst intill är mortals och ska slåss mot monster.

Och att det dessutom är en massa pussla, tänka och slakta i Hunter så föredrar jag det framför Vampire.

Förövrigt, som jag har förstått det, om man ska spela Vampire så som White Wolf anser så är man en massa deprimerade fikusar som springer omkring?

Vad tycker ni?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
"Hunter, det är precis som verkligheten... fast ni hör röster... som uppmanar er att döda folk på gatan... och ni har superkrafter..."

Mmm, lockas man av att spela sinnesjuka förvirrade individer så är Hunter precis rätt spel, annars står det bra där det gör i hyllan.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Okej om man skippar "superhjälte"-egenskaperna och använder det för att köra vanliga människor... tycker hela Hunter-historien suger tyvärr. Övermänskliga kritter som jagar allt annat övermänskligt :gremtongue:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Övermänskliga kritter som jagar allt annat övermänskligt
Jupp. Den ökända Hunter-paradoxen. Vet inte vad WW tänkte på just där...

Men Hunter är ett helt ok spel om man struntar i det ologiska i att "jägarna" inte betraktar sig själva som övernaturliga trots att de uppenbarligen är det. Jag spelar hellre Vampire, Werewolf eller Mage dock.

Gordeg
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jo, måste hålla med dig faktiskt. Men Hunters ser sig själva som utvalda att döda allt annat som inte är mänskligt då dessa "röster" ger dom tips och dylikt.

Jag tycker Hunter är roligare än Vampire. Mycket beror givetvis på SL också.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Som jag ser det håller det väl ganska jämn WW-kvalitet. Men som vanligt är stämningen i det helt annorlunda från sina syskonspel. Detta leder ju till att även om man gillar/inte gillar Vampire, så säger det ingenting om ens åsikt om Hunter, eftersom Hunter uppmuntrar en helt annan slags rollpersoner än Vampire.

Nu är jag personligen inte alls attraherad av stämningen i Hunter, men om man trivs med den där lite slapstickiga, men samtidigt mörka, samhällets losers slår tillbaka mot övernaturliga fasor à la Buffy/Preacher-stuket är det väl ett ganska... perfekt rollspel.

Jag föredrar jag väl Vampire, Demon eller något annat lite mer gravallvarligt (no pun intended) spel med sämre självdistans. Men det har ju ingenting med någonting att göra.

- L
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Det låter bra. Själv tror jag att jag gillar Hunter på grund av våran spelledare då han verkligen säger och beskriver saker. Dessutom får vi mystiska uppdrag att utföra, mycket att pussla ihop och prata sig igenom men samtidigt en hel del action (inte alltid genom strid).

Det är väl det jag älskar med just Hunter. Själv tycker jag att White Wolf är rätt vrickade annars, det nya Vampire suger stenhårt. :gremsmile:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Jag gillar det om man kör det i sin "sanna" anda(som jag förstått den). Dvs. helt vanliga Svenssons som helt plötsligt blivit uppvaknade till en grym verklighet som bara funnits i filmer och böcker för dem tidigare. Att fundera ut vad som får lagerarbetaren Kalle att lägga allt åt sidan för att bekämpa varelser som inga andra i världen tror på samt försöka behålla jobbet, klara familjen osv. är för mig ganska intressant. Men man får hålla grisodlartemat på en lämplig nivå.

Det svåra är att finna balansen då Mortals i WoD är väldigt sårbara utan t.ex. soak.

Jag tycker det är ganska smart löst med Conviction som gör att Hunter till viss del kan kontra de mentala förmågorna hos de övernaturliga som gör att de kan fortsätta sin kamp för annars hade deras sinnen blivit gravt våldtagna en masse av alla de övernaturliga kreaturen.

Kör man det som ett rent monsterslakt spel så tycker jag att man lika gärna kan spela D&D där det finns ett större utbud av monster i Monsters Manual(med detta inte sagt att D&D måste vara en h ´n s!)

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Ett litet adendum. Många ogillar Hunter för att det ger människorna "krafter"(Edges) och spelar hellre detektivmodulen till Werewolf(kommer inte ihåg vad den heter i skrivande stund) där man porträtterar helt "vanliga" människor(agenter, ninjor och spioner typ :gremcool: ) som ger sig i kast med de övernaturliga varelserna.

Detta är helt valid kritik tycker jag. Men för att WW skulle kunna rättfärdiga(enligt min åsikt) att en dylik resning verkligen skulle kunna komma till stånd(utan att de blev överkörda helt och hållet av alla mentala förmågor som de övernaturliga har) så var de nog "tvunga" att ge dem några speciella medel för att bekämpa dem.

Gillar man än mer low-style monsterhunting så skall man nog skita i Edges och Conviction!

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Det är väl det jag älskar med just Hunter. Själv tycker jag att White Wolf är rätt vrickade annars, det nya Vampire suger stenhårt.
Lite OT. Men jag tycker nog att nya Vampire vida överstiger sin gamla motpart. Både regelmässigt och den värld och politiska scen de målar upp är mer intressant, bredare och har fler infallsvinklar än de gamla slagskeppen Sabbath vs. Camarilla.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Feltänk tycker jag. Och du har missat essensen i Hunter enligt min mening.

Hunters är inte övernaturliga. De är alldeles alldagliga personer som uppfyllts av något "gudomlig"(??) och därmed en vilja att kämpa mot dessa varelser.

Hunters varken förstår eller har full kontroll på sina Edges(självklart lite beroende på hur man spelar) om man använder sig av Triggers som inte nödvändigtvis är helt självklara för Huntern i fråga.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Jo, måste hålla med dig faktiskt. Men Hunters ser sig själva som utvalda att döda allt annat som inte är mänskligt då dessa "röster" ger dom tips och dylikt.
Njae, alla Hunters är inte Avengers eller Waywards? Det finns Visionaries, Redeemers och Innocent också t.ex. som inte har denna "kill all"-attityd som du skriver om.

Det är just sådana inlägg som jag tror ger Hunter ett oförtjänt dåligt rykte. Ett äventyr som går ut på att hitta något sätt att samarbeta eller samexistera med en/flera övernaturliga ser jag som mycket mer intressant än ett där man skall ta ut ett sabbathpack(e.dyl.) som terroriserar staden.

C.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Kanske har jag missat essänsen i Hunter, men det sålde mig i så fall inte på det. Hade nog en annan förhoppning på vad det skulle vara, men det har funkat för mig som jag kört det också...
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Hunters är inte övernaturliga. De är alldeles alldagliga personer som uppfyllts av något "gudomlig"(??) och därmed en vilja att kämpa mot dessa varelser.

Hunters varken förstår eller har full kontroll på sina Edges(självklart lite beroende på hur man spelar) om man använder sig av Triggers som inte nödvändigtvis är helt självklara för Huntern i fråga.
Det där med att ha kontroll över sina övernaturliga förmågor är av underordnad betydelse.

Låt oss säga att varelse A kan läsa andra varelsers tankar när han vill. Varelse B kan också läsa tankar men har ingen kontroll över sin förmåga, han får istället plötsliga visioner när spelledaren tycker att det passar.
Både A och B har en övernaturlig förmåga, eller hur? Det råkar bara vara så att A´s förmåga är lite bättre och mer användbar än B´s.

Motsägelsen i Hunter, alltså att jägarna inte betraktar sig som övernaturliga fastän de uppenbarligen är det, betyder inte alls att det är ett dåligt spel, men det sänker första intrycket av Hunter för många. Det borde spelkonstruktörerna ha förutsett.

Gordeg
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Jag tycker iof själva utsattheten som mortal är det bästa med WoD. Nu har jag inte lirat Hunter, men väl som mortal, och det om nåt är asskoj. Man är lite paranoid om man känner till hemskheterna i världen.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Ehm, en Hunter själv skulle aldrig klara en Zombie i närstrid helt ensam. Möjligtvis en Avenger eller Defender men dom andra kan inte, dessutom tar man lethal av svärd med mera så ma är näst intill lika sårbar som en Mortal.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Det går köra utan sina Powers också? Det är ju inte helt omöjligt, bara väldigt omöjligt att se att det är Zombies som går där och inte människor.

Det är power som hjälper dom se det verkliga monstret, annars är de maskerade.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Precis. Hunter går mycket ut på samlande av information och att pussla ihop en hel del.

Ex: Varför är spöket här? Kan vi göra något åt det, är det farligt? Vad är ett spöke egentligen?

Sådana frågor är vanliga att man ställer, en Hunter vet ju ingenting egetligen. Det är så man ska spela, och en Hunter får som sagt lätt spö av ett monster.

Hunters söker ofta svar, och är inte alltid Avenger eller Martyr-galna. Och inte ens Avenger behöver vara tokiga på att slåss dom heller.
 
Top