Nekromanti Hunter Reckoning

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: ROOOAAAR!

Dem jagar dem för dem är MONSTER!
Säker?

De dräper vampyrer som jagar och dräper oskyldiga
Fast vem är egentligen helt oskyldig?

De slaktar varulvar som dödar männískor för att dem förstör naturen(fast det är väl bra?)
So what, vem bryr sig om några trädkramande hippies?

De jagar mages för dem oftast gör dåliga saker
Handen på hjärtat, hur ofta lyckas man egentligen göra något bra?

De jagar spöken för att dem tar människors kroppar eller ger dem den död som dem förkännar
De jagar demoner för dem är ondskan själv
De två är lite för enkla, alla håller med om det.

Jag tror att de behöver lite tydligare kriterier om de ska göra något så drastiskt som att slå ihjäl folk...
 

Deviant

Veteran
Joined
24 Sep 2003
Messages
19
Location
Göteborg
Re: Werewolf-fundering

Först och främst, på min skola fick man inte välja WoDkurser, jävla bondeskola. Och sedan, Darky, så har jag inte sagt det där, så vad yrar du om?

Garou är de överlag starkaste varelserna i WoD dock. Det måste dom ju vara, dom är triatens krigare. Det finns egentligen bara två sätt att snabbt ta ner en 3metersbest med långa klor, tänder och dålig attityd. Det ena är eld, och funkar inte alltid, pga vissa gifts, och det andra är just silver, och silverammo säljs inte precis över disken i sportaffären.

Därmed är det INTE sagt att dom är bäst. Ingen är bäst i WoD, det handlar om vem som är mest förberedd.

/Darkmystics SL, som inte vill bli felciterad.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,287
Location
Örebro
Nja...

Rent så där är väl vissa gifter bra mycket mer effektiva än eld, efterosm varulvar inte alltid får soaka sådant (Resist Toxin :gremwink: ).

Men osm du säger, it's about the prep :gremlaugh:
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Werewolf-fundering

I min drömvärld gjorde du det...
Nä det jag menade var att det stog över allt i boken, folk sa varulvar var hårdast.
Så allt blev en stor hög och lättast var att säga att du sa det...

/DarkMystic ber om ursäkt!
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: ROOOAAAR!

Ja hur så?

Fast vem är egentligen helt oskyldig?
Människorna som blir ofta dräpta så monstren får sitt blod. Vampyrer är parasiter som måste krossas.

So what, vem bryr sig om några trädkramande hippies?
Jag bara så du vet. Werewolf kan vara rätt häftigt om man får till stämningen eller hur?

Handen på hjärtat, hur ofta lyckas man egentligen göra något bra?
Nä men magikerna gör det lite för ofta...

De två är lite för enkla, alla håller med om det.

Jag tror att de behöver lite tydligare kriterier om de ska göra något så drastiskt som att slå ihjäl folk...
Fast man dödar inte folk. Du dödar monster inte folk. Spöken och demoner är inte människor och därför har du mer än rätt att döda dem. Men du kan prata med dem och få dem att gå å lägga sig(permanent).

/DarkMystic lärde sig jätte mycket i går kväll under hunterkvällen
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: ROOOAAAR!

Fast man dödar inte folk. Du dödar monster inte folk. Spöken och demoner är inte människor och därför har du mer än rätt att döda dem.
Tja, de är ju intelligenta varalser i alla fall, så jag är inte säker på att rätten att döda dem är så självklar.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: ROOOAAAR!

Tja, de är ju intelligenta varalser i alla fall, så jag är inte säker på att rätten att döda dem är så självklar.
Skulle inte du vilja försvara dina vänner, din familj eller själva mänskligheten mot monster som dräper människor för det ena och det andra. Det hade jag gjort. Monster är inte människor dem tänker bara på sig själva. Det finns undantag men den stora högen av monster får mej att hata dem alla.

/DarkMystic spelar trummsolo med fingrarna
 

Deviant

Veteran
Joined
24 Sep 2003
Messages
19
Location
Göteborg
Re: ROOOAAAR!

Fast sen har vi ju det att Hunters inte jagar de övernaturliga för att dom är övernaturliga, utan för att dom skadar mänskligheten på ett eller annat sätt, eller för att deras existens är en förbannelse för dem själva, typ restless dead.

Tänk dig själv om du skulle få reda på att världen egentligen styrs av blodsugande vampyrer, som leker med människoliv enbart för att kunna ha kvar sin makt, eller om du fick reda på att den gamla tanten tvärsöver gatan hämnas sin mans död av en ungdoms pistol genom att varje månad på den dagen gå och döda en ungdom. Tänk om du faktiskt kunde -se- alla monster med dina egna ögon, där dom går omkring bland sina potentiella offer. DÄR har ni själva kärnan i hunter, att vanliga människor (inte ex-marinsoldater, biffiga muskelberg med svärd eller ninjas) som ni och jag, får gåvan/förbannelsen att se igenom dom lögnerna. Det handlar om att ta sitt öde i sina egna händer, vilket är ett väldigt schysst koncept. Vi mot dom, slå från underläge, få stryk, men ändå fortsätta och lyckas (ibland)!

Och eventuella referenser till irl-politik undanbedes :p
 

Deviant

Veteran
Joined
24 Sep 2003
Messages
19
Location
Göteborg
Re: Nja...

Fast det är bra mycket enklare att ordna massiva mängder av eld än att forska fram vilket gift som inte ww´s får soaka och sedan skaffa massiva doser av detta, samt ett vapen som kan skjuta det. De enda jag vet som har tillgång till det är DNA, och då är det ändå bara bedövningsmedel som gör dom omtöckande. och toxiner kan fixas med motherstouch och purify blood.

Så, jag skulle gå med eld, om jag plötsligt blev sur på en ww och immun mot delerium
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,287
Location
Örebro
Fortsätter med mitt nja...

Visst är eld enklare att få tag i, det kan jag gå med på. Men långt ifrån lika effektivt. Och vem talar om att forska fram? Töm lite radiokativt avfall över varulvarna så är de rätt körda (but BTW, who wouldn't be? :gremtongue: ).

DNA? :gremconfused:

I alla fall, Pentex har gott om tillgång till toxins. Radioaktivt avfall borde dessutom kunna gå att få tag i med rätt kontaktnät, och det fungerar alldeles utmärkt som vapen mot garous.

De gifts du beskriver är rätt verkningslösa mot skadan för övrigt, utan kan användas i efterhand. Men då lika väl på eld och silver så det blir liksom lite meningslöst att ta upp det.
 

Deviant

Veteran
Joined
24 Sep 2003
Messages
19
Location
Göteborg
Re: Äger ditt "nja" med ett "ehm"

Visst, radioaktivt avfall, men det är ganska farligt för alla runt det med, inklusive en själv. Och där kan du tala om långtidseffekter. Och om du syftar på att man ska döda dom snabbt med det så kan jag ju säga att dom brännskador som man får av eld är värre än dom man får av radioaktivitet. Och snacka om svårt att skaffa. Rätt kontaktnät skulle vara bland högre regeringar och RIKTIGT schyssta terrorister eller annat high-high.

Och visst, Pentex har tillgång till toxins, men inte alla i pentex, det är bara deras First Teams som har det. Och dom är människor som påverkas hårdare av radioaktivitet än garou.
 

The wanderer

Veteran
Joined
31 Aug 2004
Messages
12
Location
Mjölby
Re: ROOOAAAR!

Är det inte så att i princip alla White wolf spel har den inriktningen väldigt personligt.
Så man kan väl anta att när man säger saker som att "varulvar kickar allt" eller "hunters dödar monster" så har man inte riktigt fångat det som gör WW spel speciella.
Jag håller med Deviant om att kärnan i Hunter är att ta kontroll över sitt eget öde.
Jag anser också att kärnan i werewolf ligger i det spirituella. Hitta en plats i en värld som dör ut. Till det hör också att slåss för det, men inte nödvändigtvis med tänder och klor.
Givetvis ska man spela det som man själv tycker är kul men jag har kommit på genom åren att bra WW spelare är förbaskat svårt att hitta. Jag minns fortfarande en viss wendigo kampanj med ett leende på läpparna.
 

The wanderer

Veteran
Joined
31 Aug 2004
Messages
12
Location
Mjölby
Varulvar är starkare ja, men....

Varulvar är förbaskat starka, dem är farliga för tillexempel vampyrer med sin aggreverade skada, dem tar med stryk än det mesta.
Men de är få... och de blir mindre för varje dag. (jättefå nu så här efter apokalypsen :p) Det är det som gör dem underlägsna.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: ROOOAAAR!

Håller med men jag tycker inte hunter handlar om att ta över sitt öde. Jag tycker det mer handlar om ens syn på monstren och vad man gör åt det. Det finns dem som hatar och dödar dem(jag) och det finns dem som snackar med dem(Deviant).

Werewolf har jag aldrig tänkt så om. Kanske för att det jag har läst och hört om rollspelet får mej att känna hopplöshet och bara hatar alla för människorna inte ser vad som händer.

Håller även med det om att det är svårt att hitta bra WW spelare och jag är inte en av dem bra...

/DarkMystic gillar att slå och fråga monstren sen
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,287
Location
Örebro
Skrev...

...radioaktivt avfall för jag har dålig koll på det här. Men som jag ser det är en garou mer "ömtålig" mot gift/radioaktivitet/etc. än vanliga människor. Garous får inte soaka sådant, människor får det.

Och toxins är inte svårt att skaffa (radioaktivt avfall däremot...), men om en vanlig Svensson kan göra biologiska stridsmedel hemma hur svårt är det då att skaffa toxins?

Nej, eld må vara lättare att skaffa, men det är inte skadligare. Hur är soakningsreglerna för eld? Det är väl som normal soak, inte sant?
 

The wanderer

Veteran
Joined
31 Aug 2004
Messages
12
Location
Mjölby
Hmmm

Jag kanske ska utveckla lite mer så du förstår mer vad jag menar. Det stämmer att mycket i det rollspelet handlar om olika syner på de mer ljusskygga elementen i WoD.
Tänk så här, vad har alla WoD rollspelen gemensamt? Jo, nämligen att människor hålls i det mörka och är hunsade av i princip alla.
Helt plötsligt släpps ett rollspel där människorna slår tillbaka, fast Hunters är ju också på sätt och vis övernaturliga.
Jag menar spelet heter ju The reckoning... nog tusan är en av huvudpunkterna iallafall att man ska ta kontroll över sitt öde istället för att vara mat (vampire) eller ägd (mage) eller hatad (werewolf) typ.
Och jag vill gärna poängtera att "själsligt rollspelande" är bra rollspelande är min personliga åsikt. Vissa tycker sånt bara är B. Så jag hoppas att jag inte stöter mig med koboldpubliken och ni andra som inte håller med mig. ;-)
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: ROOOAAAR!

Vem har sagt något om övernaturligtdödande? Ingen hunter jagar monstren för att dem är övernaturliga. Dem jagar dem för dem är MONSTER!

De dräper vampyrer som jagar och dräper oskyldiga
De slaktar varulvar som dödar männískor för att dem förstör naturen(fast det är väl bra?)
De jagar mages för dem oftast gör dåliga saker
De jagar spöken för att dem tar människors kroppar eller ger dem den död som dem förkännar
De jagar demoner för dem är ondskan själv

Ser du mönstret?
Jag ser absolut ett mönster i det du skriver. Men det finns olika typer av hunters och alla är inte ute efter att jaga och döda "monster". Tex vill några lära sig mer om den övernaturliga världen istället.

Som sagts på andra ställen i tråden så är spelets idé snarare att ta tillbaka kontrollen över sina egna liv. Som jag också skrev i mitt förra inlägg.

Min poäng är att eftersom hunters själva utvecklar övernaturliga krafter så borde de betraktas som övernaturliga varelser. Ändå ska de på något sätt betraktas som vanliga människor. Däri ligger spelets paradox.

Gordeg
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: ROOOAAAR!

Jag ser absolut ett mönster i det du skriver. Men det finns olika typer av hunters och alla är inte ute efter att jaga och döda "monster". Tex vill några lära sig mer om den övernaturliga världen istället.
Glöm det jag har skrivit tidigare. Hunters jagar/forskar/hjälper monstren inte det övernaturliga. De jagar knappast det övernaturliga för då hade dem jagat sig själva som paradoxen handlar om. Men dem jagar monster ur min synvinkel. De dräper/forskar/hjälper monster som förpestar vår värld.

Hade jag själv fått sådana krafter och deras syn hade jag knappast fått tanken: jag ska jaga det övernaturliga!
Jag hade tänkt: Jag har fått krafter från något, det kan vara gud eller utomjordingar men jag bryr mej inte för monstren ska bort.

När jag tänker efter så vill ju alla ha bort monstren och inte ta kontroll över sina liv. Avengers och Judges vill köra pang på. Defenders och Martyrerna vill skydda sin nära och kära. Innocents vill rädda monstren psykiskt och Redemptionsnubbarna vill läka dem fysikt. Sen finns det Waywarders jag inte vet mycket om... Men allesammans vill ta bort monstren eller hur?

/DarkMystic monsterborttagare nu för tiden!
 

Deviant

Veteran
Joined
24 Sep 2003
Messages
19
Location
Göteborg
Re: Skrev...

Giftet i fråga ska vara vrålfarligt då, med tanke på ämnesomsättningen hos garou. Knappast nåt en medelsvensson fixar bara sådär.

Och angående biologiska stridsmedel, så krävs det en hel del för att kunna göra det. Visst, kunskapen är lätt att skaffa sig, men sen ska man ju framställa skiten, helst utan att stryka med själv.

Och eld får soakas, ja, men det ger aggskada, dvs det kan inte reggas lika lätt.
 
Top