Nekromanti Hunger

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Jag läste i Eonboken under ett tillfälle då en annan rp skötte sina romantiska affärer under idags rollspel (vilket ju gav mig tid över att göra något annat, det är inte så smaskigt som ni tror för min SL Jokimmortal lämnar ut föga närgångna upplysningar när det som då bär av till sängkammaren /images/icons/grin.gif), och det var hungerreglerna jag läste.
Enligt min grova uppskattning skulle en RP med åtta kolumner generellt få efter 4 dagar 1 tärnings svårighet mot TÅL, vilket vi enligt sannolikhetslagarna lyckas för en så tålig RP som denna (fiktionerade) sådana. Efter 8 dagar skulle han börja misslyckas, och därefter kan vi för enkelhetens skull säga att han får ett traumakryss per dag, vilket nog också utjämnar de eventuella oturskryss han fick tidigare. Sedan, enligt vidare statistik, borde RP:n dö vid ett oturligt Ob-slag som urartar typ när han har 20 traumakryss, dvs är i mitten på +Ob2t6-raden.
Detta ger alltså en livslängd av 28 dagar utan mat (vi förutsätter att han får vatten).
Då är min fråga givetvis: hur kan någon föreställa sig att detta är rimligt? Är det inte åt sex-sjudagarshållet man klarar hunger utan att dö?
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
nej, det stämmer nog ganska bra...

En normal människa (5 Uk, Tål 10), dukar antagligen under efter ca 25 dagar om de har vatten....
Så din gubbe lever ungefär 40 dagar faktiskt....kanske är lite mycket?
Får vi ett utbildat svar?

Tänk då en tirak med 20 i tål...mmm....han kommer leva i ungefär 60 dagar innan han stupar...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Vänta nu. Förutsätter inte det där att man typ ligger och still och inte gör särskilt mycket också? Om man håller på och gå runt och försöka jaga eller hämta vatten får man väl mer utmattning och trauma? Eller är jag ute och cyklar?
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
(detta är inte citerat från karolinska sjukhuset men däremot hämtat däremot)

En normal människa som utövar normal fysisk aktivitet (alltså ingen extrem cykling eller sådant) klarar sig i cirka en månad utan mat, om han/hon har normal tillgång till vatten, utan att få några kroppsliga bestående men. En människa kan dock överleva så länge som två månader eller kanske tom mer utan mat, även om detta ger hårda skador på kroppen.

Däremot så är det nog en ganska stor psykisk pina att överleva utan mat.

Så reglerna i Eon boken är nog rätt rimliga.
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Att inte ligga still och flämta skulle väl vara ganska dumt...? Jag menar, Varje dag får man väl nya långtidsutmattningskryss, och de kan väl inte återhämtas förrän man slutar svälta? Jag har inte boken här, men kunde man det skulle man ju inte börja misslyckas med utmattningsslagen... Och denna mängd utmattningskryss gör att du kommer att se ut ungefär så här när du efter kanske 15 dagar har +Ob7t6 på allt du gör: /images/icons/sick.gif

Om man nu mot förmodan skulle göra något, eller om man försöker skaffa mat innan det blir för jobbigt under den första veckan, lär man få utmattningsstreck. Om du t ex är ute och jagar i en timme kanske du skulle få, säg, två streck, och de skulle du ju vanligtvis vila bort efter middagen men det går ju inte nu... För att inte tala om alla streck man får när man marscherar, om man nu skulle göra det!

När man räknar med detta och ger kanske ett streck per timme för långsam aktivitet när den svältande försöker hämta mat, så behövs nog ingen traumaökning. Om han sedan försöker hålla på med extrem fysisk aktivitet så ger du RPn, om det är de första dagarna, massor av utmattningskryss och -streck, om det är de senare dagarna så får han slå VIL- slag (eller TÅL kanske?) med svårigheten från utmattningssektionen för att orka göra något! Orkar han mot förmodan det, så blir det fler streck.... /images/icons/devil.gif
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Så här ligger det till!

Så här ligger det till, om man har tillgång till vatten, så kan man leva i typ 3 veckor. Och utan vatten lever man i 3 dagar, och så ligger det till!
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Så här ligger det till!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Så här ligger det till, om man har tillgång till vatten, så kan man leva i typ 3 veckor.

<hr></blockquote>



Nja..du kan allt leva längre än tre veckor. Kanske inte utan bestående men, men du kan överleva. Det är en fånge i något land som nu är inne på typ sin 47 dag på hungerstrejk eller något liknande. Stod i Metro för några dagar sen om jag inte missminner mig.

Karolinska sjukhuset skrev om detta i en tenta förra året (denna artikel är dock tyvärr nedtagen från deras hemsida) där det står att en normalfrisk människa kan överleva upp till 28 dagar utan bestående men om man bara har tillgång till vatten.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Så här ligger det till!

"Nja..du kan allt leva längre än tre veckor. Kanske inte utan bestående men, men du kan överleva. Det är en fånge i något land som nu är inne på typ sin 47 dag på hungerstrejk eller något liknande. Stod i Metro för några dagar sen om jag inte missminner mig."

Så är det inte enbart vatten som hungerstrejkande tankar i sig. Ofta är det juice och annat mer näringsrikt som de häller i sig. Folk har ju till exempel levt i åratal på näringsdropp.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Så här ligger det till!

Förvisso sant.

Förra årets korrekta svar på frågan hur länge en människa kan leva utan mat med tillgång till vatten och utförandes normal aktivitet (enligt förra årets tentamen på karolinska i Fysiologihumanbiologi) var i alla fall något i stil med att en människa kan leva i cirka en månad (lite mindre) utan bestående men och man kan överleva upp till dubbla den tidsperioden.
 

SirD

Veteran
Joined
20 Sep 2002
Messages
1
Location
GBG
Re: Så här ligger det till!

Hur långtid överlever man om man ENBART käkar pizza och dricker COLA?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Så här ligger det till!

Tills du får hjärtinfarkt eller dör av att benen går av följt av fysisk chock som dödar en, när de inte längre kan bära kroppshyddan... /images/icons/wink.gif

(har testat ett sommarlov, jag lever ännu)
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Så här ligger det till!

Tills colan fräter sönder dina tänder o du inte kan få i dig pizzan längre
(För övrigt smakar cola tiraksvett)
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
3-3-3-3

Jag brukar säga att man kan leva...

...3 sekunder utan tryck
...3 minuter utan syre
...3 dagar utan vatten
...3 veckor utan mat

MVH
CJS
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
_30_-3-3-3

...3 sekunder utan tryck

Bör nog vara cirka 30 sekunder, om man är förberedd (Douglas Adams hade inte helt fel, faktiskt!).

Lite trivia: Ryska rymddräkter har tunna handskar och tätningar runt handleden eftersom händerna tål vacuum under längre tid. Det är alltså inte så farligt om handskarna går sönder.

/Henrik
 
Top