Man Mountainman
Storsvagåret
Nu måste ni hjälpa mig!
Sedan några år tillbaka håller jag på med ett rollspel. Nu har jag stött på ett problem gällande reglerna för hunger och törst. Först tänkte jag mig något i stil med att alla varelser behövde en viss mängd mat/vatten per dag, och den mängden mat motsvarades av en "matranson/vattenranson". Varje gång som mat/vatten nämndes senare i regelboken, äventyr eller andra texter rörande rollspelet, skulle den anges i antal matransoner/vattenransoner. En rollperson måste sedan ha en matranson/vattenranson per dag, för att inte börja hungra/törsta. Om inte dessa krav uppfylldes, skulle man slå ett slag för grundegenskapen <I>Fysik</I>, där svårighetsgraden bestämdes av hur stor procent av en matranson man hade fått i sig. (0% ger mao den största svårighetsgraden). Ett misslyckande ger sedan kanske 1 skadepoäng, om det handlar om mat, och 5 stycken när det handlar om vatten.
Jag har dock upptäckt ett mindre problem med detta regelsystem:
Hur bra man klarar sig från svält, baseras på grundegenskapen <I>Fysik</I>. denna grundegenskap visar också hur "tuff" och stryktålig man är och hur massiv ens kroppsbyggnad är. Sådana egenskaper borde rimligtvis kräva att man åt <B>mer mat</B>, inte mindre. En möjlig lösning vore att anpassa mat/vattenransonerna individuellt baserat på hur stor kropp man har, eller att helt enkelt invertera <I>Fysik</I>-värdet (eftersom grundegenskaperna ligger mellan 0 och 20, så tar man 20-grundegenskapsvärdet för att få det inverterade grundegenskapsvärdet). Båda lösningarna känns dock väldigt omständiga. har någon ett annat förslag som han/hon har lust att delge mig?
/Dnalor, din finne på hornhinnan
Sedan några år tillbaka håller jag på med ett rollspel. Nu har jag stött på ett problem gällande reglerna för hunger och törst. Först tänkte jag mig något i stil med att alla varelser behövde en viss mängd mat/vatten per dag, och den mängden mat motsvarades av en "matranson/vattenranson". Varje gång som mat/vatten nämndes senare i regelboken, äventyr eller andra texter rörande rollspelet, skulle den anges i antal matransoner/vattenransoner. En rollperson måste sedan ha en matranson/vattenranson per dag, för att inte börja hungra/törsta. Om inte dessa krav uppfylldes, skulle man slå ett slag för grundegenskapen <I>Fysik</I>, där svårighetsgraden bestämdes av hur stor procent av en matranson man hade fått i sig. (0% ger mao den största svårighetsgraden). Ett misslyckande ger sedan kanske 1 skadepoäng, om det handlar om mat, och 5 stycken när det handlar om vatten.
Jag har dock upptäckt ett mindre problem med detta regelsystem:
Hur bra man klarar sig från svält, baseras på grundegenskapen <I>Fysik</I>. denna grundegenskap visar också hur "tuff" och stryktålig man är och hur massiv ens kroppsbyggnad är. Sådana egenskaper borde rimligtvis kräva att man åt <B>mer mat</B>, inte mindre. En möjlig lösning vore att anpassa mat/vattenransonerna individuellt baserat på hur stor kropp man har, eller att helt enkelt invertera <I>Fysik</I>-värdet (eftersom grundegenskaperna ligger mellan 0 och 20, så tar man 20-grundegenskapsvärdet för att få det inverterade grundegenskapsvärdet). Båda lösningarna känns dock väldigt omständiga. har någon ett annat förslag som han/hon har lust att delge mig?
/Dnalor, din finne på hornhinnan
det var 0,02 jag menade. Talet är inte vetanskapligt exakt men jag tror det stämmer ganska bra, allra helst för en person på 100 kg som är lite aktiv. Däremot skiljer det sig säkert i verkligheten för t. ex. en muskulös boxare på 100 kg och en skrivbordsnisse som lever på pizza och väger 100 kg. Muskler kräver ju mycket energi, protein och annat smått och gott men om det finns någon dietist eller idrottare eller dylikt på forumet så får de gärna slå mig på fingrarna