Nekromanti Humorrollspel

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
(Jag har ingen helt klar definition på humorrollspel så jag lämnar saken öppen för tolkning.)

Jag har lite funderingar på att kör lite lättsamt, lattjande humorrollspelande så jag tänkte höra om ni har några tips. Jag tror att speciellt humorspel tjänar mycket på att ha ett klart fokus på vad spelarna ska göra och bygga spelet runt detta. T ex kan ett sådant fokus vara superhjältar, spelarna är superhjältar och ska bekämpa superskurkar och det finns kanske regler för status, osv.

Tidigare har jag kört humorspelen Tales From the Floating Vagabond (TFTFV) och HOL (Human Occupied Landfill) men tycker att båda spelen saknar ett ordentligt fokus, de är helt enkelt för öppna för att passa som humorspel. Som jag minns dem så har de roliga miljöer, roliga namn på grundegenskaper och färdigheter, roliga namn på vapen, osv – men de saknar det kanske viktigaste - ett bra fokus.

1) Är humorrollspel kul eller håller ni er till mer traditionella rollspel?

2) Håller humorspelande för lika långa kampanjer som mer traditionellt spelande?

3) Något bra humorrollspel med fokus eller något annat som verkligen höjer dem över mängden?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Paranoia anses ju vara ett sånt där humorrollspel som alla skratta röven av sig. Själv har jag bara dåliga erfarenheter av det spelet. Visserligen är det tokroligt skrivet, genomsyrat av svart humor och SL kan säkert läsa regelboken med flertalet skratt mellan raderna men själva spelet tycker jag inte är så komiskt.

Ett annat rollspel som är ytterst gammalt men som numera finns i D20-variant är Judge Dredd. En serie med svart humor och kan man som SL återskapa detta genom äventyren så kanske det funkar som ett humorinriktat rollspel.

Sen finns ju alltid Red Dwarf The Role Playing Game men jag vet inte... Serien är ju hysteriskt rolig men som rollspel. Kanske krävs en britt för att uppskatta detta rollspels fulla potential.

1.) Humorrolspel ser jag lite som ett förfestande till rollspelande... Dvs släng ihop ett par karaktärer och häll upp ett par whisky och öl så du hamnar i rätt stämning. Att humorrollspel skulle locka till mer skratt än vanliga rollspel tror jag inte på.

2.) Varför inte. Så länge inte SL däckar in bakom sin pappersskärm för tidigt samt att alla orkar spela vidare mellan varven av bakfylla så borde även en kampanj kunna hållas levande.

3.) Måste ju vara Red Dwarf eller Paranoia (trots allt). Svart humor och rollpersoner som lever i Sci-Fi världar. Det blir inte bättre. Som SL har du full möjlighet att slänga in vad som helst.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
1) Är humorrollspel kul eller håller ni er till mer traditionella rollspel?
Humorrollspel är kul som avkoppling mellan mer seriösa kampanjer eller äventyr.

2) Håller humorspelande för lika långa kampanjer som mer traditionellt spelande?
Det tror jag inte. Nu har jag inte heller försökt eftersom rollpersonerna i paranoia aldrig överlever mer än ett äventyr.

3) Något bra humorrollspel med fokus eller något annat som verkligen höjer dem över mängden?
Paranoia är skitkul om man har rätt inställning. Om man vill göra saker som lösa uppdrag, överleva eller vara kompetent är det helt fel spel. Om man däremot vill döda sina ondskefulla mutantkommunisktförrädare till kollegor och försöka komma på lösningar på problem där alla tänkbara handlingsvägar är förräderi, då är det hysteriskt roligt.

/tobias
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
"1) Är humorrollspel kul eller håller ni er till mer traditionella rollspel?"

Min (något begränsade?) erfarenhet är att humorrollspel är ganska roligt att läsa, och ganska roligt ett pass på ett konvent. Däremot tror jag det är enklare att ta ett vanligt rollspel och skriva ett hyffsat humoristiskt äventyr/kampanj/whatever. Humorrollspelen känns på något sätt som att de vill tvinga fram humorn under spelandet, och jag är inte helt hundra på att det är rätt väg att gå.

"2) Håller humorspelande för lika långa kampanjer som mer traditionellt spelande?"

Går gör det säkert, frågan är snarare om man vill det. Att planera en hel kampanj första gången man lirar är nog rätt onödigt, för passar inte spelstilen humorrollspelen medför så sitter man där med en shitload av anteckningar man aldrig kommer använda.
Ta det lugnt och prova ett par omgångar, helt enkelt.

"3) Något bra humorrollspel med fokus eller något annat som verkligen höjer dem över mängden?"

Fokus och fokus, vet jag inte, men svenska Svenil rollspelet är faktiskt ett helt okej spel. Man spelar stereotyper i samhället, som gör galna saker, på ett rollspeligt sätt (Varför hänger pensionären, MC-knutten, gotharen och paparazzin ihop? De är äventyrare förstås!). Det är dessutom relativt billigt och finns bland annat här. Och tja, beskrivningen där var väl bättre än min beskrivning, så du får den med.

<blockquote>Svenil Rollspelet är ett spel som inte liknar något annat. Det är ett humoristiskt rollspel som utspelar sig i en vansinnig serietidningsvärld. Spelarna gestaltar patetiska karaktärer som tvingas bryta vardagen och ta del av spännande äventyr och vådliga hetsjakter.

Svenil Rollspelet är idag det enda renodlade humorrollspelet på den svenska marknaden. Boken är mästerligt illustrerad, limbunden och har färgtryckt mjukpärm. Förutom penna och tärningar ingår allt som behövs för att börja spela.</blockquote>
Hoppas du lyckas komma på en lösning som passar dig och din spelgrupp. Lycka till!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
1) Är humorrollspel kul eller håller ni er till mer traditionella rollspel?
Det finns nog två typer av humorrollspel:

1: Vanliga äventyrsspel fast med roliga namn på yrkena/ färdigheterna/förmågorna/fienderna.

2: Spel med helt egna koncept som man inte kan spela med den traditionella målsättningen att "klara äventyret".

Humorspel av den första kategorin (Svenil, Hôl, m.m.) är i min mening som bäst skitroliga att läsa, men inte särskilt roliga att spela. De har i vart fall ingen chans mot traditionella äventyrsspel med komiska inslag, såsom Mutant (eller vilket spel som helst egentligen, så länge man kör ett komiskt äventyr).

Spel av den andra kategorin (Paranoia, Baron von Munchaussen, m.m.) kan vara skitroliga att spela då och då i korta sessioner när alla är taggade.

3) Något bra humorrollspel med fokus eller något annat som verkligen höjer dem över mängden?
Man kan aldrig vänta för länge på Pookafiktum .
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
1) Är humorrollspel kul eller håller ni er till mer traditionella rollspel?
Av någon aledning så blir det mest att vi lirar mer traditionella rollspel. Dock så skulle jag iaf inte vara främamnde för att lira spel som t. ex Paranoia & Svenil Rollspelet.

2) Håller humorspelande för lika långa kampanjer som mer traditionellt spelande?
Jaooo, ser iaf ingen anledning till varför det inteskulle funka... Jag menar, kampanj som kampanj... Allt kan ju funka, bara man tänker till.

3) Något bra humorrollspel med fokus eller något annat som verkligen höjer dem över mängden?
Tjaa, Paranoia är ju alltid Paranioa. Det är nog ett av de mest sjuka spel som jag lirat.. :gremgrin:
Sedan så har jag lirat ite Millenieum som jag tycker att ,m kan ålacera i humorkategorin. Den humort som finns där har lite av ev tvist a´la Pratchett i sig.
Gillar även Svenil Rollspelet, som är sådär lagon soft när det gäller humor.

/ Johan K, som nästan nyss vaknat efter htt ha sovit 2 timmar efter att ha jobbat natt...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
1: Humorrollspel kan vara kul. Det beror på spelarna och spelledaren. Bara för att det är ett homrrollspel så är det inte per automatik roligt. Jämför med ståuppkomiker (menar Fredrik Malmsten tror jag det är, han suger något fruktansvärt på scen. Däremot var han väldigt kul i programmet Värsta språket)

2: Tja varför skulle det inte gå att hålla en längre kampanj.

3: Spel som inte nämts:
Toon - Du är en tecknad seriefigur typ Snurre Sprätt eller Daffy Duck. Tänk Who framed Roger Rabbit.

Macho women with guns - Var annars hittar du motorocykelåkande nunnor med färdigheten "run in high heels"

Teenagers from space - Här är fokus på udda tonåringar från olika planeter. Kan vara lite jobbigt att ha för högt färdighetsvärde i "Looking cool in sunglasses" då ens flickvän svimmar varje gång man tittar på henne pga man är så cool...

/Ulfgeir
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Jag gillar humorrollspel. Jag har egentligen bara spelat "Teenagers from Outer Space", men kan ändå rekommendera det. Konceptet är att jorden har fått kontakt med resten av galaxen, som inser att jorden har en unik resurs som alla andra planeter saknar: ungdomskultur! Därför har jorden blivit den hippaste platsen i hela universum och ett ställe där utomjordingar av alla möjliga slag samlas. Rollpersonerna spelar high school-elever, antingen mänskliga eller utomjordiska, som ställer till med hyss.

Min erfarenhet är att det faktiskt är roligt. Vi skrattade iallafall våldsamt mycket när vi spelade det. Det är lätt att dra in klyschor från populärkultur och på så vis få till den där referenshumorn som nördar uppskattar så mycket. Spelet uppmuntrar till vilda karaktärer med drösvis av skämtgenererande egenskaper, och settingen tillåter lättsamma äventyr där allas fantasi tillåts få fritt spelrum. Testa!
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
TFOS, också känt som Urusei Yatsura the RPG (eller Lum the RPG för den som är mer bekant med den engelske översättningen), fast inofficiell.

Vet man inte vad jag babblar om kan ovan nämnda Takahashi-manga vara rekommenderad som inspirationsläsning för t ex TFOS eller anything-goes-knäppgöks-BESM. :)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
TFOS, också känt som Urusei Yatsura the RPG (eller Lum the RPG för den som är mer bekant med den engelske översättningen), fast inofficiell.

Yes, fast min version är den första utgåvan, som utgavs innan spelet gick Urusei Yatsura iom andra utgåvan. På den tiden låg det närmare amerikanska 80-tals-high-school-komediserier än anime, något som enligt mig är en betydligt trevligare genre. Alla som är intresserade bör alltså vara medvetna om denna skillnad mellan versionerna.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Takahashi [ANT]

Well, hennes alster torde vara perfekta om man vill lira crazy-äventyr, men jag föredrar nog Maison Ikkoku framför Lum...


Storuggla, är mer åt den genren
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Takahashi [ANT]

Tja, de har inte så mycket med varandra att göra utöver författarens namn. (Och teckningsstil, tänkte jag säga, fast den hinner utvecklas ljusår däremellan, för att inte tala om inom MI). MI är min favoritserie alla genrer, men funkar dåligt som crazy-inspiration. :)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Takahashi [ANT]

MI dåligt som crazy? Yotsuya-san, säger jag bara! :gremwink:


Storuggla, vill också ha murbräcka
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Takahashi [ANT]

OK, Yotsuya är undantaget, och han har också dykt upp under alias under de flesta av mina skummare kampanjer (dvs... de flesta). :)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Offenpfefferbesserwisserswichen an der Zee

På den tiden låg det närmare amerikanska 80-tals-high-school-komediserier än anime, något som enligt mig är en betydligt trevligare genre.
Anime är inte en genre!

(there goes the neighbourhood)

Erik
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Offenpfefferbesserwisserswichen an der Zee

"Betydligt trevligare genre" syftade visserligen tillbaka på "amerikanska 80-tals-high-school-komediserier" snarare än "anime", men jag kan hålla med om att detta implicerar att även "anime" är en genre, så låt mig ändra formuleringen:

På den tiden låg det närmare amerikanska 80-tals-high-school-komediserier än Urusei-Yatsura-style-anime, något som enligt mig är en betydligt trevligare genre.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
1) Är humorrollspel kul eller håller ni er till mer traditionella rollspel?
Använder mest hemmasystem eller friform för humorrollspel, men det funkar utmärkt med andra system också. T ex kan jag se en stor humorpotensial i ww system (utmärkta för slapstick) eller en dungebash med adliga Castel Falkensteinkaraktäer. Systemen garanterar inte humor lika mycket som hur man använder dem.

2) Håller humorspelande för lika långa kampanjer som mer traditionellt spelande?
Kör ungefär lika långa kampanjer oavsett vad jag kör. Senaste ett halvårs humorfantasy. Har fortfarande en idé om att köra något Friendsartat som rollspelskampanj nån gång.

3) Något bra humorrollspel med fokus eller något annat som verkligen höjer dem över mängden?
Många av dem är sköna som läsning och insperation, skulle rekomendera GURPs IUO, men annars tycker jag inte systemet är det avgörande i sammanhanget.
 
Top