Nekromanti [Humblebrag] Huvudkontinenten i mitt RPG. (Samt lite önskan om feedback)

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Här är huvudkontinenten, Arjin.
Jag är inte riktigt klar med allt det interaktiva ännu. Mest för att jag inte skrivit allt material som krävs. Tanken är att man ska kunna klicka på alla länder och städer och få en kort sammanfattning av deras artikel, samt kunna gå till hela artikeln och läsa.

Sen har jag regionskartor för östra (Gimroan Basin) respektive västra (Morvátian Peninsula) delarna av kontinenten också. Dessa är på lokalspråk för inlevelsens skull.


-----


Så, nu till feedbacken som önskas:

- Ser det bra ut? Är det här en karta som får dig att känna någonting?
- Är produktionsnivån ok? (kvalitét, ser det "proffsigt" ut?)
- Ser ni några hejdlöst konstiga geologiska egenheter?
- Ser ni några hejdlöst konstiga antropoligiska egenheter? (Typ städer på konstiga ställen, städer som saknas, handelsleder som saknas etc)
- Hur ser ni på det här med att köra lokalkartor på lokalt språk? Ger det inlevelse?
- Övrigt. Hit me!
 

Corfitz Ulfeldt

Veteran
Joined
25 May 2014
Messages
16
Mycket snygga kartor. Hur har du gjort dem? För hand och scanna eller i på datorn från start? Är kartnördig så jag kan inte låta bli att undra...

Ska kika lite närmare i morgon då det hela inte ville ladda ok på mobilen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Det ser jäkligt coolt och väldigt proffsigt ut!

Älskar att du kör det på lokala språk. Får det att kännas magiskt.

Jag vet inget om geografi eller antropologi så kan inte svara på om något sådant ser konstigt ut.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Det jag mest tycker lyser med sin frånvaro är väl små öar. Framförallt där bergskedjor löper ut i havet kunde man ju vänta sig att se några sådana.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Corfitz Ulfeldt;n296808 said:
Mycket snygga kartor. Hur har du gjort dem? För hand och scanna eller i på datorn från start? Är kartnördig så jag kan inte låta bli att undra...

Ska kika lite närmare i morgon då det hela inte ville ladda ok på mobilen.
Tjo, tack för feedbacken! Ja, jag har gjort dem själv. Men inte på frihand. Jag använder ett verktyg som är i alpha-stadiet som heter "Wonderdraft" som är just för kartmakeri.


?
Genesis;n296832 said:
Det jag mest tycker lyser med sin frånvaro är väl små öar. Framförallt där bergskedjor löper ut i havet kunde man ju vänta sig att se några sådana.

Har fundrat på det också. Finns ett par större öar, men jag känner också att det saknas lite "småkrafs". Blir nog att jag lägger till några just där bergskedjorna "kryper ner" i havet. Tack för backningen, jag har gått och grunnat på den också.

Mundo;n296833 said:
Ser så galet snyggt ut tycker jag.

Inga sjöar dock?
Nej, inga sjöar. Förutom en i norr. Om jag ska vara helt ärlig så är frånvaron av sjöar en omedveten undvikandeteknik. Jag vet inte var sjöar bildas eller hur, så jag har nog helt enkelt undvikit att placera ut dem, i rädsla för att de ska vara "fel".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Väldigt snyggt och jag vill gärna veta hur du gjort det här.

Om vi utgår från att den här världen har samma ekonomi, teknologi och krigiska kultur som det antika och medeltida Europa finns det två saker som jag tycker sticker i ögonen, eller i alla fall pockar på en förklaring.

Nästa alla städer borde ligga vid kuster eller floder som är segelbara. Så verkar vara fallet, med undantag av Jolmekpu, Torghul och Tobin. Nu säger jag inte att alla historiska europeiska städer var hamnstäder, Berlin och Lund är ju två bra exempel på städer med ganska dåliga sjökommunikationer, men jag undrar ändå hur dessa städer har uppstått, vad som gör att det kan finnas ekonomiskt bärkraftiga städer just där. (Lund hade bra landkommunikationer och var administrativ centralort, Berlin likaså). Also, flera floder har städer långt in i land men inte nere vid kusten. Varför ligger det inte hamnstäder vid flodmynningarna? Det ser märkligt ut för mig.

Förvisso har det funnits gränser som följt floder. För Frankrike sågs ju t ex länge Rhen som en "naturlig" gräns, men med ha ändå inte varit särskilt vanligt. Tvärtom har det funnits en strävan att kontrollera flodmynningar och hela flodlopp för att få kontroll över hela transport/handelsleder snarare än en strävan efter "naturliga" gränsder. Det gör att kartan ser lite artificiell ut, ungefär som om alla stater tillkommit vid en fantasy-Berlinkonferens där man förnuftigt delade in din värld efter "naturliga" gränser snarare än som resultatet av en rik och komplex historia av krig och konflikter.

Och statsstater är koola. Ska du inte ha några statsstater?
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Skarpskytten;n296839 said:
Väldigt snyggt och jag vill gärna veta hur du gjort det här.
Tack! Kartorna är gjorda i ett program som heter Wonderdraft som är i alfa/beta-stadiet och är tänkt som ett verktyg för just kartmakande.


Skarpskytten;n296839 said:
Om vi utgår från att den här världen har samma ekonomi, teknologi och krigiska kultur som det antika och medeltida Europa finns det två saker som jag tycker sticker i ögonen, eller i alla fall pockar på en förklaring.
Det ska vara nånstans omkring 900-1100. Stort spann, men på ett ungefär där. Uppskattar tips!

Skarpskytten;n296839 said:
Nästa alla städer borde ligga vid kuster eller floder som är segelbara. Så verkar vara fallet, med undantag av Jolmekpu, Torghul och Tobin. Nu säger jag inte att alla historiska europeiska städer var hamnstäder, Berlin och Lund är ju två bra exempel på städer med ganska dåliga sjökommunikationer, men jag undrar ändå hur dessa städer har uppstått, vad som gör att det kan finnas ekonomiskt bärkraftiga städer just där. (Lund hade bra landkommunikationer och var administrativ centralort, Berlin likaså). Also, flera floder har städer långt in i land men inte nere vid kusten. Varför ligger det inte hamnstäder vid flodmynningarna? Det ser märkligt ut för mig.

Förvisso har det funnits gränser som följt floder. För Frankrike sågs ju t ex länge Rhen som en "naturlig" gräns, men med ha ändå inte varit särskilt vanligt. Tvärtom har det funnits en strävan att kontrollera flodmynningar och hela flodlopp för att få kontroll över hela transport/handelsleder snarare än en strävan efter "naturliga" gränsder. Det gör att kartan ser lite artificiell ut, ungefär som om alla stater tillkommit vid en fantasy-Berlinkonferens där man förnuftigt delade in din värld efter "naturliga" gränser snarare än som resultatet av en rik och komplex historia av krig och konflikter.
Jättebra feedback! Tack!

Jolmekpu' är en gruvstad. Inte direkt jättestor. Tanken är att den ska ligga vid floden, men du har rätt, "plutten" är för långt bort från floden för att man ska få känslan av att den ligger vid floden. Tanken är att den ska det.

Toghul är en knytpunkt på "Järnvägen". Mängder av varor importeras via Kejol Mas och Chatlhugh Mas båda hamnar som sen transporteras inåt land. Toghul har blivit en plats där varorna köps och säljs för att transporteras vidare inåt landet, eller ut till hamnarna. Därför den ligger sådär "mitt i".

Tobin är tanken att den ska ligga vid floden, men det blev trångt med flod, gräns, väg OCH stad, så den hamnade för långt bort. Går att flytta närmre. Tack för påpekan. Det är inte lätt att hitta alla dessa själv när man sitter miss i nassen och har placerat ut 40 städer. Ibland blir det snett.

Vad gäller gränser så är det min process som satt gränserna. Förr i tiden drog jag gränser helt hipp som happ, där jag tyckte att de passade, vilket gav problem att förklara varför gränserna var där de var.

Nästa steg i processen var att dra gränser utmed naturliga avdelare, såsom berg, floder, träsk, skogar osv. Jag känner att jag kan för lite om historiska gränsdragningar för att kunna göra det mer trovärdigt. Tips på det

Skarpskytten;n296839 said:
Och statsstater är koola. Ska du inte ha några statsstater?
Jag har haft siktet inställt på feodala stater främst. Är återigen inte helt på det klara med hur statsstater funkar, så det har nog blivit något av ett omedvetet undvikande. De har inte funnits med i tankekonstruktionen helt enkelt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
1. Öar. Bergskedjorna ser lite väl "rena" ut. Som jag ser det så borde finnas dels en rad av öar som sträcker sig ut ifrån Kolos och Kobon, dels en halvmåneformad arkipelago mellan Kvandr bay, från udden där, och Simue (där Kanupta och Nim ingår i en kedja av mindre öar).
2. Det är JÄTTEKONSTIGT att inte fler städer befinner sig vid floder, framför allt en bit upp ifrån flodmynningar. London, Paris, Hamburg, Amsterdam, Göteborg etc etc befinner sig alla vid en flod som är farbar hela vägen ut till havet.

Farbara Floder är INTE naturliga gränser. Farbara floder är naturliga vägar som riken breder sig ut längs. Bergskedjor, skogar och öknar är naturliga gränser.

3. Floder som strategiskt viktiga resurser. De är handelsvägar, som måste skyddas. T.ex. Kfander har byggt ett Roth castle för att skydda sin handelsväg, men Kamad borde ha byggt ett motsvarande fort uppflods från Tirion där floden delar sig. Annars så hade Kfandr kunnat helt skära av Nur/Ngur.
Gränsen mellan Sarai och Khol Chatal borde gå Sydsydöst ifrån Jolmekpuh, dra sig strax väster om K:et i Khol Chatal, gå söderut därifrån och sedan gå skarpt väster innan Hadh Jols halvö (hur lång ner beror på hur långt Hadh Jols inflytande sträcker sig och hur långt ner floden är farbar).

4. Floden som går förbi Jughol är ganska fucked up. Floder rinner inte sådär. Den borde gå rakt igenom Pu'hleght (rakt norr ifrån Kamapu) och så borde en annan flod mynna ut norr om Jughol. Mellan Ghudjpoh och Hadh Jol så borde floden dela sig i ett ganska brett delta/träsk. Vilket skulle förklara varför det inte finns någon stad där.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Angående sjöar:

VI här i norr är vana vid dem. Det fullständigt kryllar av dem. Men i många typer av landskap, t.ex. mellersta och södra Europa, Kina eller södra USA är sjöar inte lika vanliga. Detta beror på att sjöar naturligt slammar igen efter ett par årtusenden eller så. Det behövs en inlandsis för att skrapa bort jorden så att de naturliga sänkorna i terrängen kommer fram.

Så avsaknaden av sjöar antyder ett gammalt landskap som inte upplevt några omvälvande inlandsisar (eller vulkanisk aktivitet eller så) på den senaste tiden.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Om man jämför Kanada och USA (som har ungefär lika mycket yta) så är faktorn ungefär 20:1. USA har dock ändå cirka 125.000 sjöar av varierande storlek.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Lambendil;n296788 said:
- Ser det bra ut? Är det här en karta som får dig att känna någonting?
- Är produktionsnivån ok? (kvalitét, ser det "proffsigt" ut?)
Ja, det ser bra ut. Snyggt med interaktiva kartor. Snygg färgskala. Bra! Kanske att jag saknar lite fantastik som får mig att känna "Oh! Dit vill jag åka", och peka på något berg eller nått. Det mesta ser ungefär likadant ut. Vilket det iofs brukar göra.


Lambendil;n296788 said:
- Ser ni några hejdlöst konstiga geologiska egenheter?
Skulle underlätta om man kunde avgöra skalan/avstånd :)


Lambendil;n296788 said:
- Hur ser ni på det här med att köra lokalkartor på lokalt språk? Ger det inlevelse?
Ja, bara det inte blir för knepiga språk. Och knepiga bokstäver/stavningar. Men tycker det ser ok ut.

Överlag går det kanske inte att säga så mycket om några eventuella konstigheter. Det är ju en väldigt översiktilig karta, och man vet inte vad det är för klimatzon(er), terräng etc. Floden som rinner genom Kvandr, den jättelånga, borde kanske ha lite kullar eller nått öster om sig här och var, så man förstår att den tar den längsta vägen av en anledning?

Kanske lite sjöar?

Överlag snyggt!
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Tack för all feedback! Särskilt sånt undervisande stoff som Cybot och Skarpskytten kom med. Det gör att jag utvecklas och lär mig mer om hur saker och ting funkar. Tackar ödmjukast för att ni alla tar tid att ge feedback.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Måns;n296955 said:
En lite konstig grej är att kullar och berg skuggas på olika sidor.
Det är min fadäs. Glömde stänga av "Sprite mirroring" när jag lade till kullar. Ups.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Cybot;n296921 said:
1. Öar. Bergskedjorna ser lite väl "rena" ut. Som jag ser det så borde finnas dels en rad av öar som sträcker sig ut ifrån Kolos och Kobon, dels en halvmåneformad arkipelago mellan Kvandr bay, från udden där, och Simue (där Kanupta och Nim ingår i en kedja av mindre öar).
2. Det är JÄTTEKONSTIGT att inte fler städer befinner sig vid floder, framför allt en bit upp ifrån flodmynningar. London, Paris, Hamburg, Amsterdam, Göteborg etc etc befinner sig alla vid en flod som är farbar hela vägen ut till havet.

Farbara Floder är INTE naturliga gränser. Farbara floder är naturliga vägar som riken breder sig ut längs. Bergskedjor, skogar och öknar är naturliga gränser.

3. Floder som strategiskt viktiga resurser. De är handelsvägar, som måste skyddas. T.ex. Kfander har byggt ett Roth castle för att skydda sin handelsväg, men Kamad borde ha byggt ett motsvarande fort uppflods från Tirion där floden delar sig. Annars så hade Kfandr kunnat helt skära av Nur/Ngur.
Gränsen mellan Sarai och Khol Chatal borde gå Sydsydöst ifrån Jolmekpuh, dra sig strax väster om K:et i Khol Chatal, gå söderut därifrån och sedan gå skarpt väster innan Hadh Jols halvö (hur lång ner beror på hur långt Hadh Jols inflytande sträcker sig och hur långt ner floden är farbar).

4. Floden som går förbi Jughol är ganska fucked up. Floder rinner inte sådär. Den borde gå rakt igenom Pu'hleght (rakt norr ifrån Kamapu) och så borde en annan flod mynna ut norr om Jughol. Mellan Ghudjpoh och Hadh Jol så borde floden dela sig i ett ganska brett delta/träsk. Vilket skulle förklara varför det inte finns någon stad där.
Det här inlägget var godis. STORT tack, Cybot! *går tillbaka och ritar om alltihopa, lite visare än förut.*

Särskilt floden vid Jughol. Det är fascinerande hur blind man kan bli när man sitter och jobbar. Det är uppenbart att den floden borde runnit rakt ut i havet, om det nu inte är en hejdlöst konstig sänka just där som floden rinner i. Men när man sitter med ett helt projekt såhär, eller ja "man", så blir jag uppenbarligen en smula blind. Tack för påpekandet!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Lambendil;n296844 said:
Det ska vara nånstans omkring 900-1100. Stort spann, men på ett ungefär där. Uppskattar tips!
Menar du lästips? Jag vet mest om svensk historia, och kan ge dig en läslista om du är intresserade av att hämta inspiration där. Ett mer generellt tips är att gå in på grundkurserna i historia vid några universitet och se vad de har för kurslitteratur på de här åren. Du lär hitta böcker som ärr fylliga, mångsidiga och uppdaterade.


Lambendil;n296844 said:
Nästa steg i processen var att dra gränser utmed naturliga avdelare, såsom berg, floder, träsk, skogar osv. Jag känner att jag kan för lite om historiska gränsdragningar för att kunna göra det mer trovärdigt. Tips på det
Du har redan fått ett bra svar av Cybot. Skogar, berg, öknar och andra vildmarker är naturliga gränser, då de försvårar handel och invasioner. Floder är för värdefulla för att slösas bort som gränser, i allmänhet i alla fall. Om du läser på det minsta om Västafrikan historia kommer du snart att inse att de till stor del handlar om att kontrollera floden Nigers lopp och de mindre flodernas mynningar. Titta på Senegal och Gambias gränser och floder idag! Ett annat exempel är de svenska besittningarna i Tyskland under stormaktstiden, som utmärkts av en strävan att ta kontroll över städer vid flodmynningar, där man kontrollera handel och ta ut tullar, inte "naturliga" gränser. Stilleståndet vid Altmark visar detta tydlig, den svenska kronan vill inte ha ett lättförsvarat område, den vill kontrollera så många handelsstäder vid flodmynningar som bara är möjligt.

Två saker till.

Deltan. Du har inga floddeltan. En anledning till att det inte ligger städer vid vissa flodmynningar i din värld kan vara att där ligger stora, feta floddeltan. (Andra skäl kan vara piratverksamhet, kraftigt tidvatten).

Skogar. Dina skogar ser ut att vara random uströdda. Om vi tar Europa som mall, så var hela kontinenten skogsbevuxen innan människor kom, enda undantaget är väl stäpperna i öster (och stora träsk). Frånvaron av skog har alltså i Europa alltid berott på att människor har röjt den för att odla eller beta. Gäller det även din värld? Du kanske ska ha mer skog eller skog på andra ställen. Och släng in ett fantasy-Pripjatt!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
En anledning till att i princip alla större städer i Europa innan renässansen liggen en bit upp längs floden är vikingar, vatten och handel.

1. En stad varar inte länge om den blir nerbränd titt som tätt. Liggen man en bit upp längs floden så är man mycket svårare att hitta.
2. Ligger man en bit upp längs floden så är det större chans att man har god tillgång till färskvatten. Dels från småfloder och dels ifrån källor (då det är en lägre chans att det finns salt i grundvattnet.
3. Ligger man vid en flod kontrollerar man all handel som går upp och ner för floden.

Städer som Avignon, Paris, London, Sevilla, Nicosia osv följer alla det här mönstret, även Lissabon som inte är lätt att se om man bara seglar förbi (den ligger dock gömd i en bukt vid floden Tejos mynning).
Det finns dock undantag. Så låt oss titta på undantagen. Marseille, Aten, Konstantinopel.

Marseille har ingen stor flod, och den ligger vid kusten.
Den ligger dock vid en absolut awesome naturlig hamn, som är skyddad från i princip alla vindar. Staden i sig själv ligger på en udde, så när man byggde försvarsverk så behövde man bara försvara en kort sträcka. Och snacka om försvarsverk. Även i urminnes tider så hade Marseille massiva murar och torn som skyddade staden och hamnen.

Aten ligger nära kusten och orsaken till staden stavas "Akropolis", en naturligt befäst 150m hög klippa med en ganska platt topp och skyddad tillgång till vatten. Ett naturligt fort inom gångavstånd från en bra hamnplats (Pireus)? Låt oss bygga en stad!

Man behöver bara titta på en karta för att förstå varför konstantinopel ligger där den ligger. Från konstantinopel kontrollerar man all handel in och ut ur svarta havet. Holy shit vilket bra läge.
Och tittar man närmare på staden så ser man också vilket grymt läge staden hade. Skyddad hamn, Check. Klippa att lägga ett citadel på? Check. Udde så att man har en kortare stadsmur att skydda om staden bli belägrad. Check.
Bara titta på den här badboy-staden.

 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Lambendil;n296997 said:
Särskilt floden vid Jughol. Det är fascinerande hur blind man kan bli när man sitter och jobbar. Det är uppenbart att den floden borde runnit rakt ut i havet, om det nu inte är en hejdlöst konstig sänka just där som floden rinner i. Men när man sitter med ett helt projekt såhär, eller ja "man", så blir jag uppenbarligen en smula blind. Tack för påpekandet!
Visst ser den floden konstig ut, men den känns inte helt omöjlig. Det finns många udda geografiska företeelser i vår värld, sånt som inte följer mallen. Att en flod rinner väldigt nära havet och sen 'bestämmer sig' för att dra iväg nån helt annan stans är ju inte omöjligt. Sträckan floden rinner längs Pu'hleght kanske är ett kuperat sprickdalslandskap med sprickor i nord-sydlig riktning. Floden kan ha hamnat i en sådan sprickdal och, tvingad av den högre terrängen i väster närmare havet, rinner den helt enkelt söderut.

Det är anmärkningsvärt, men det skulle faktiskt kunna få vara så. Jag kan bli lite irriterad på fantasy-kartor (t.ex. mina egna) att det ibland blir lite för sterilt. Jag kan min beskärda del av både natur- och kulturgeografi, så jag brukar rita mina floder i 'rätt' riktning och lägga mina städer på rätt platser. Men det behövs undantag! Fantasy-kartan är ju inte utbildningsmateriel för geografer. Och i verkligheten finns undantag och konstigheter. Reagerar dina spelare på att något på kartan ser orimligt ut, ursäkta dig inte utan intressera dem för att låta sina rollpersoner åka dit och kolla varför nu floden inte rinner ner i havet där den 'ska'.
 
Top