Nekromanti [>Human] - Vad i helvete ska spelvärlden heta?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Ja, alltså, jag har en spelvärld som kommer att skeppas med >Human-regelsystemet.

I nåtslags kort sammanfattning:
1967 kom första vågens superhjältar. Ingen vet anledningen eller hur de funkade. De var få, och lyckades inte påverka så mycket, och gick från att vara idealister till att bli cyniker. Hippies till yuppies.

1987 störtar rymdstationen Nova, och i samband med det kommer andra vågen. Ingen vet sambanden nu heller. Den här gången är det betydligt fler som får krafter.

Rollpersonerna är vanliga människor som får krafter i samband med att Nova störtar ner och gör om centrala Chicago till en postapokalyptisk zon. Fokus på kombinerandet av "vanlig människa" med superkrafter och att ta ansvar och så.

Det finns en massa organisationer och personer som agerar i området för att få makt eller kunskap eller pengar eller alltihop.

Kampanjvärlden är just en kampanj-värld; man spelar exakt en - kort eller lång - kampanj i den, sedan har man ju fått reda på hemligheterna. Engångsvärld, s a s. Men en kampanj kan vara ett par år lång (min har hållit på >2 år nu) så...

Hemligheten i kampanjvärlden: Krafterna är i själva verket psykiska parasiter; manifesterade arketyper från det kollektiva undermedvetna. På vägen till den sanningen avverkas en massa osanningar, typ att det är genetiskt, utomjordingar etc.

För mer detaljerad info finns det en hel del här även om många rubriker inte är ordentligt ifyllda ännu.


Men; just nu heter spelvärlden "End of the world as we know it". Det är stämningsfullt, tidsenligt (låten är från '87) och passar den lite apokalyptiska stämning spelvärlden är tänkt att ha. Men det är... långt. Och otympligt. Svårt att prata om, liksom.

Så... Jag vill gärna ha förslag på andra saker att kalla den här kampanjvärlden.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Om nu just Chicago och vad som hände där är väldigt viktigt så varför inte >Human: Chicago...

Eller typ:
>Human: The chicago incident
>Human: 1987
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Krille said:
Eller kort och gott "världen". Behöver den ett namn?
Mjo, jag hade ju nånstans tänkt mig >Human som ett generiskt vanliga-människor-med-superkrafter-tradregelsystem, med potentialen för fler spelvärldar...

Eller, jag vet inte. Tål att tänkas på.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
krank said:
Men; just nu heter spelvärlden "End of the world as we know it". Det är stämningsfullt, tidsenligt (låten är från '87) och passar den lite apokalyptiska stämning spelvärlden är tänkt att ha. Men det är... långt. Och otympligt. Svårt att prata om, liksom.

Så... Jag vill gärna ha förslag på andra saker att kalla den här kampanjvärlden.
[LoC], Land of Confusion heter min kampanj.
Givet baseras det på Genesis låten från typ -86 och givet har jag fått inspiration av "End of the world as we know it" som din kampanj heter, men [LoC] är lite ballare.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Och End of the World funkar inte bara det då?
Eller så kan man ta andra, kortare fraser ur låttexten.

It starts with an earthquake

Feeling pretty psyched
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Möller said:
Feeling pretty psyched
Av någon anledning lät det bra. Men frågan är om det blir riktigt rätt =)

FEELING
PRETTY
PSYCHED

Hmn, andra...

Eye of a hurricane?
tournament of lies?


...

Birthday party, cheesecake, jelly bean, boom?


EDIT: Kanske annat från 1987-listan?

Paradise City?
Fighting the World?

Never gonna give you up?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Möller said:
Och End of the World funkar inte bara det då?
Om man ska krångla till det, då:

1987: END OF THE WORLD (as we know it)?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
celledor said:
>Human: Chicago
>Human: The chicago incident
>Human: 1987
Håller med, tycker att alla de låter bra och går att säga när man pratar om spelet (vilket är då namnet spelar roll, det sägs ju inte när man spelar). E.x. "Du vet >Humans första värld, den som följer med grundspelet, 1987, vi kan väll spela nästa scenario i den?".

Eventuellt:
>Human: 1987 Chicago
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Jag tycker >Human: 1987 eller >Human: '87 är de bästa förslagen. Det blir nästan som att spelet innehåller två spelvarianter: den allmänna varianten som kan utspelas i valfri värld, och den specifika varianten, spelet >Human: 1987.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Hittills tre som tror på någon variant av årtalet. lutar isåfall helt enkelt åt 87, utan ens ett litet ' framför.

Jag funderade lite på "SPELVÄRLD 87" men av nån anledning kändes det lite meta... och lite 70-tal. Fan vet varför, bara nåt jag fått för mig säkert.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Alltså, antingen har du något kul. Eller så har du något transparent och tydligt.

The End of The World as We Know It är roligt.

Chicago 87 eller Chicago 1987 är transparent och tydligt.

Båda är bra lösningar, men signalerar lite olika saker och har olika stil. Personligen tycker jag att det är roligare med rock'n roll och mer vågad smak på text och upplägg, så jag gillar ditt orginalnamn.

Det sagt är båda lösningarna som sagt bra, men på olika sätt.
 
Top