Nekromanti [>Human] - Tidslinjer?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
En av de många saker jag behöver fixa till More than Human är layout av två stycken tidslinjer. Bara så ni ser vad jag snackar om så har ni rådatan här och här.

Det enklaste alternativet är såklart att skira i att ha en tidslinje alls, att bara lista datum rakt upp och ner.

Men om jag skulle göra grafiska tidslinjer...

...ska jag ha vertikala eller horisontella?
...ska jag bry mig om att hålla avstånden mellan årtalen proportionerliga, trots att det händer mer vissa år än andra? Finns det risk för överladdning om jag håller allt proportionerligt?
...ska jag försöka hitta foton till de saker som behandlar historiska händelser, eller skulle det bara förvirra?
...finns det några bra hemsidor/tutorials/tips om design av tidslinjer?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
krank said:
...ska jag ha vertikala eller horisontella?
Horisontellt är snyggast, men det är klurigare att få till det snyggt med utrymmet. Väl gjorda är de dock överlägset snyggast.

krank said:
...ska jag bry mig om att hålla avstånden mellan årtalen proportionerliga, trots att det händer mer vissa år än andra? Finns det risk för överladdning om jag håller allt proportionerligt?
Definitivt proportionerligt, annars kan du lika gärna strunta i tidslinjen.

krank said:
...ska jag försöka hitta foton till de saker som behandlar historiska händelser, eller skulle det bara förvirra?
Trevligt, om du har plats för det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Här är en jag slängde ihop lite snabbt:



Det som inte är "i skala" där ovan är de två händelserna som skedde i Juni 1967. Den ena fick bli lite förskjuten.

Sedan kan jag såklart klippa bort "toppen" för att få bort perioden januari-juni, tänkte jag.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Är det bara jag eller är det inte vanligare med nyast överst? Blev lite förvirrad först av att det var tvärtom men vet inte hur viktigt det är, tog ändå bara 15sec att inse hur det var.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
unfair said:
Är det bara jag eller är det inte vanligare med nyast överst? Blev lite förvirrad först av att det var tvärtom men vet inte hur viktigt det är, tog ändå bara 15sec att inse hur det var.
Jag har ingen aning, jag tyckte mest att det passade flödet bäst. Och de flesta jag hittar verkar ha äldst först.

Utom typ Facebook och bloggar, då.

//Krank, vars googlesökningar efter "timeline" fuckats upp en del av alla jävla facebooktips
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Jag har bytt program, eftersom jag insåg att en vertikal tidslinje inte var helt olik text med en linje bredvid. Och då ville jag att texten skulle linjera med annan text i dokumentet. Således: InDesign!



Denna tidslinje är då mer anpassad efter det faktiska pappersformatet. Men oj vad plats det tar; det blir nog 3-4 sidor eller så med den historiska tidslinjen och sedan lika många med kampanjtidslinjen...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
krank said:
unfair said:
Är det bara jag eller är det inte vanligare med nyast överst? Blev lite förvirrad först av att det var tvärtom men vet inte hur viktigt det är, tog ändå bara 15sec att inse hur det var.
Jag har ingen aning, jag tyckte mest att det passade flödet bäst. Och de flesta jag hittar verkar ha äldst först.

Utom typ Facebook och bloggar, då.
Äldst först är korrekt.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Thumbs up!

Ser helt rätt ut med avseende på spelet utifrån vad jag läst här på forumet. Grafiskt känns det mycket väl anpassat.

Att det tar utrymme tycker jag inte spelar någon roll. Jag skulle älska att läsa den här typen av text. Gillar särskilt kopplingen till verkliga historiska händelser och det notisartade språket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Så.

Det blir väl ett helvete om det nu visar sig att jag byter pappersformat, men tills vidare...

Fyra sidor historisk tidsline.
 

Attachments

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag antar att alla de verkliga händelser som noteras på tidslinjen på något sätt är kopplade till spelets värld?

Annars känns det personligen som om det är för mycket verkliga episoder och för lite alfagrejer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
BMOC said:
Jag antar att alla de verkliga händelser som noteras på tidslinjen på något sätt är kopplade till spelets värld?

Annars känns det personligen som om det är för mycket verkliga episoder och för lite alfagrejer.
Spelets värld = vår värld; tanken är att genom de verkliga händelserna koppla spelvärlden till vår. Dessutom att ge lite bakgrund; kampanjen utspelar sig 1987 och då tänker jag mig att en betydande del av den potentiella läsarskaran faktiskt inte har så jättebra koll på hur saker hänger ihop. Lite allmänbildning helt enkelt, som kan vara bra för att skapa lite känsla för slutet av 80-talet.
 
Top