Nekromanti [>Human] - Strukturfundering (hemligheter)

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Om du är en sån tråkmört som inte gillar kampanjhemligheter så är den här tråden kanske inte så relevant för dig. Just sayin'.


Jo, jag sitter och funderar på hur jag ska lägga upp spelvärldsdelen av boken. Just nu har jag en grundstruktur jag gillar, där jag börjar med en översikt, sedan beskriver spelvärldens historia, sedan kampanjen så som den är tänkt (det är ju en KAMPANJ-värld, alltså en värld tänkt att spela en specifik kampanj i).

Och i Kampanjen presenterar jag tidsandan och stämningen, vilka teman som är viktigast, Chicago med omnejd som kampanjplats, aktörer och organisationer, tidslinje, hur kampanjen är tänkt att röra sig efter den explicita planeringen är slut (mer detaljer i början, mindre mot slutet; tanken är att SL ska bli varm i kläderna och hitta på eget som passar vad hens spelare hittat på). Några äventyrsuppslag såklart.

Men jag funderar på det där med hemlisar. Ska man ha ett eget, samlat och hemligt kapitel? Eller ska man sprida ut, och skriva ut hemlisarna där de är relevanta i löptexten?

Nån blandning, kanske? Men vad ska då stå i löptext och vad i kapitlet? Den Stora Sanningen om vad Alphor egentligen är har man såklart i kapitlet, men att organisation A arbetar med organisation B? Att chefen för A i själva verket är en Alpha?


Vad tycker ni? Hur föredrar ni att ha det, när ni läser rollspelsböcker (mer specifikt världar, då)?

Bör världsboken ha spelare eller spelledare som målgrupp? Spelar det någon roll; brukar spelare som orkar läsa världsböcker kunna hålla sig ifrån hemlighetskapitlet?


Min strukturskiss
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Antemannen said:
Vilket system/spel gör du en kampanjvärld till?
Egenutvecklat; systemet är en modifierad version av Volt. Spelet heter More than Human, eller >Human i kortform. Superhjältespel med fokus på människor som fått superkrafter snarare än klassiska "superhjältar".

Uppdaterar trådstarten med en länk till ett google docs-dokument som innehåller den nuvarande skissade strukturen.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Tja, så som jag föredrar att läsa sådana böcker, så skulle jag föreslå att ha "hemligheterna" samlade. Det gör det lättare att hålla reda på dem eller slå upp dem när man behöver, än att de är utspridda. Om det kapitlet sen läsas av enbart SL eller av alla, kan ju varje spelgrupp bestämma. (För min del skulle jag föredra enbart SL...)

Däremot skulle jag sprida ut en hel del antydningar i texten, om var hemligheterna stod att finna.

Om nu, för att hugga lite namn på måfå ur din skiss, rollpersonerna verkar inom PATRIOT, så skulle det lämpligen kunna stå saker som
"PATRIOT misstänker skarpt att Core ägnar sig åt illegala aktiviteter, under inflytande av Theresa Power från Power Industries. Ett försök att infiltrera Core stoppades dock av agenter från Engine 999."

Typ så, början på hemligheter som det dock är rimligt att spelarna kan ha nys om, genom sin tillhörighet. De kan ha en aning om var hundarna är begravna, men exakt vad de innebär är inte känt.

På så vis skulle man förhoppningsvis kunna ge spelarna en känsla av att vara införstådda, "med i loopen", utan att helt förlora spänningen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Sapient said:
På så vis skulle man förhoppningsvis kunna ge spelarna en känsla av att vara införstådda, "med i loopen", utan att helt förlora spänningen.
Bra resonemang. Nu ber jag om ursäkt för det här, men det finns en grej jag glömde skriva i startinlägget: Kampanjpremissen är att spelarna börjar spela out of the loop. De börjar alltså som helt vanliga människor som inte känner till mer än kanske det som står i Historiakapitlet, där det pratas om vilka superhjältar som skapades i första vågen och så.

Nu när jag tänker efter kanske jag har mitt svar där; i och med att spelarna inte förväntas ha någon koll på aktörerna så kan hela "Kampanjen"-kapitlet betraktas som ett enda stort spoiler/hemlighetskapitel...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Men se, det behövdes en diskussion för att det skulle klarna. The power of the crowd, eller något. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,376
krank said:
Bör världsboken ha spelare eller spelledare som målgrupp? Spelar det någon roll; brukar spelare som orkar läsa världsböcker kunna hålla sig ifrån hemlighetskapitlet?
Ska jag tolka dig som om du planerar två separata böcker? I så fall: kampanjboken ska ha spelledaren som målgrupp. Inkludera en kortare historieskrivning i regelboken, och gör den för all del tillgänglig för nedladdning (det kommer du säkert, men för nedladdning separat) så man som spelledare kan säga: "Hey, läs det här dokumentet innan är ni bussiga!".

Jag tycker för övrigt att strukturen ser bra ut. Min personliga preferens är att tyngdpunkten ligger på löptext, men gärna med insprängda faktarutor, kortare förklaringar av aktör As relation med B och så vidare. Vissa större schematiska sammanaställningar är ok, men det får ionte bli för skrymmande.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Om det finns en setting med hemligheter föredrar jag som nedan:

Jag föredrar att han en kort kort spelarintroduktion, med den info de behöver separat. Paizo gör jättebra såna.

Den kan med fördel vara en förenklad variant av regelboken, med fördel i PDF så att man kan dela ut den lätt till spelarna.

Sedan finns regelboken, som är tänkt till spelledaren främst. den innehåller en hel del information förstås, men de saftiga bitarna samlas längst bak i boken, så att en spelare kan tänkas läsa.

Så det blir någon slags trestegsraket, en pdf med det allra viktigaste, och en bok med nästa lager som ger mer info och visar mer på de olika teorier som finns, och till sist alla kul hemligheter för sig.

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Vimes said:
Ska jag tolka dig som om du planerar två separata böcker?
Nä, nu var jag otydlig; det blir en fysisk bok, men med två eller tre kapitel med ganska vattentäta skott mellan - regelsystemet >Human och spelvärlden End of the world as we know it. I spelvärldsdelen avhandlas inga regelmekaniker överhuvudtaget i stort sett, och regelsystemet saknar sådant som är specifikt för just End of the world as we know it-världen.

Eller, så har jag i varje fall tänkt mig det hela. Det är möjligt att det i slutänden blir två böcker, men det är inte planerat så.

Tanken är att strukturen såklart ska expanderas; det blir löptext om varje punkt på listan etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Så det blir någon slags trestegsraket, en pdf med det allra viktigaste, och en bok med nästa lager som ger mer info och visar mer på de olika teorier som finns, och till sist alla kul hemligheter för sig.

/M
Enda nackdelen jag ser med det är väl att jag då får ha rubriker för snart sagt alla aktörer och organisationer på två ställen... vilket i mina ögon gör att det känns lite splittrat och svårnavigerat.

Men det kanske är sekundärt. Eller tertiärt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag ska förresten länka till den kompletta strukturen, inklusive mina anteckningar som sedan ska fyllas ut till text:

STRUKTUR HÄR

Jag diggar Checkvist som verktyg =)

(Använd Expand/Collapse för att expandera alla och visa alla "notes" så får ni allt)
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Blodröde Kungen låter lite som Red John :gremwink:
Har nu själv börjat nyttja chekvist. Det är sannerligen händigt (Y)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Antemannen said:
När kommer google-docs dokumentet?
Vilket google docs-dokument? Det finns ett länkat i trådstarten som innehåller strukturen (som nu fifflats lite med i efterhand också).

Ett gdocs-dokument med hela spelet lär du få vänta ett tag på. Rätt mycket kvar att skriva =)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
krank said:
Men jag funderar på det där med hemlisar. Ska man ha ett eget, samlat och hemligt kapitel? Eller ska man sprida ut, och skriva ut hemlisarna där de är relevanta i löptexten? [...] Spelar det någon roll; brukar spelare som orkar läsa världsböcker kunna hålla sig ifrån hemlighetskapitlet?
Som spelare har jag aldrig kunnat hålla mig ifrån hemligheterna, vartän de må stå skrivna :gremsmile: Så för min del skulle det verkligen kvitta var du lägger till det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Antemannen said:
ahaa.. då måste jag ha misupfattat det hela srry.. :/

Ser frammemot ett gdocks dokument med hela spelet... =)
Om du är otålig så växer fdet fram här, men det går inte supersnabbt just nu...
 
Top