Nekromanti [>Human] - Sexistiskt bildspråk

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Fast genrekonventioner måste finnas och köpas då och då, annars skulle saker som dragshow och burlesque kunna uppfattas som kvinnoförnedrande.
Självfallet finns det genrekonventioner som kan fungera så (även om jag har bekanta som upprört betecknat dragshow som "trans blackface"), men de måste som allt annat bedömas som en del av ett sammanhang. Typ att samtida burlesque och dragshow kommer ur en vilja att skapa en jämställd sexighet, medan barbarfantasyns kvinnoporträtt inte gör det.

Om man accepterar intentionsmoral då, men det skär sig i vart fall inte helt och hållet med min nyaristoteliska hållning. :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Typ att samtida burlesque och dragshow kommer ur en vilja att skapa en jämställd sexighet, medan barbarfantasyns kvinnoporträtt inte gör det.
Förmodligen därför många feminister (i alla fall i min Grupp8-generation) har Modesty Blaise som husgud, fast hon springer omkring i svarta underkläder extremt ofta.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Typ att samtida burlesque och dragshow kommer ur en vilja att skapa en jämställd sexighet, medan barbarfantasyns kvinnoporträtt inte gör det.
Förmodligen därför många feminister (i alla fall i min Grupp8-generation) har Modesty Blaise som husgud, fast hon springer omkring i svarta underkläder extremt ofta.
Intention är inte allt, ibland hittar man rätt även om man inte tänkte på saken. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Ram said:
Tycker du verkligen så eller är det din anti-sexistiska iver som talar?
Min anti-sexistiska iver är en del av vad jag verkligen tycker; vad får dig att tro att det inte är så?

Ram said:
En genre är en "smak" som man parkerar saker under. Jag tycker att den kan användas som "ursäkt" för precis vad som helst som finns i den genren.
Genreursäkten är ett rent emotionellt argument. Man har en ospecificerad känsla av "hur det ska vara för att vara rätt". Jag tycker inte att man ska låta sådana känslor stå oanalyserade; tvärtom. Precis som alla magkänslor och liknande är de nämligen irrationella och högeligen suspekta.

Bättre då att släpa fram dem i ljuset: varför tillhör X genren, och prioriterar jag verkligen den aspekten av genren högre än min önskan att inte producera sexistisk smörja? Och varför gör jag isåfall det?

Försvaret "det tillhör genren" tycker jag alltid bör besvaras med "varför är det så viktigt för dig att reproducera den delen av genren?"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Arfert said:
...kan vi inte bara konstatera att hela superhjältegenren i sin nuvarande form är sexistisk då? Bortsett från Big Ben och en handfull till är väl mer eller mindre alla superhjältar deffade i tajt spandex? Och att det är en viktig del av deras popularitet?
Jag tycker inte att deffad+spandex=sexism. Oavsett om vi pratar män eller kvinnor.
Sett rent statistiskt är jag definitivt med Arfert här. I princip hela superhjältegenren är sexistisk på extremt många sätt, både i hur könsroller hanteras i allmänhet (det ÄR en jäkla korvfest, männen är starkare och mer aktiva etc) och i själva bildspråket (Hawkeye Initiative... =). Jag gillar (en del) superhjälteserier, men när vissa författare/tecknare tar till pennan blir det definitivt skämskudde...

Vissa serier är bättre än andra; just nu läser jag ju t.ex. igenom X-men från början, och åtminstone bitvis finns minst lika starka kvinnor där som män. Även om det även där helt klart är mer fokus på deras halvnakna kroppar än det är på männens diton... (Jag skrev bättre, inte bra, okej.)

Men TL; DR är att jag helt klart ställer upp på att superhjältegenren i stort reproducerar en hel del skit. Det var ju en av de där grejerna jag funderade på i >Human; att försöka hantera de bitarna på ett hyfsat sätt genom att undvika ass-and-titsposer, ha minst hälften kapabla kvinno-SLP:er som inte föll i alltför många klassiska klichéfällor, och så vidare. Jag brukar ju också säga att det inte är ett superhjältespel, utan ett spel om människor med superhjältar. Jag har alltså inte varit superintresserad av att hålla mig till några genrekonventioner "för att det ska vara så i den genren" eller så.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, Modesty Blaise började som en hybrid mellan en agentserie och en Strip-Strip (som Jim Holdaways tidigare serie Romeo Brown)





(Jim Holdaway var för övrigt grym på att rita snygga tjejer.)

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
krank said:
Sett rent statistiskt är jag definitivt med Arfert här. I princip hela superhjältegenren är sexistisk på extremt många sätt
Det argumenterar jag inte emot på något sätt, jag tycker bara inte att det är sexistiskt att vara deffad och ha spandex.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
krank said:
Genreursäkten är ett rent emotionellt argument. Man har en ospecificerad känsla av "hur det ska vara för att vara rätt". Jag tycker inte att man ska låta sådana känslor stå oanalyserade; tvärtom. Precis som alla magkänslor och liknande är de nämligen irrationella och högeligen suspekta.

Bättre då att släpa fram dem i ljuset: varför tillhör X genren, och prioriterar jag verkligen den aspekten av genren högre än min önskan att inte producera sexistisk smörja? Och varför gör jag isåfall det?

Försvaret "det tillhör genren" tycker jag alltid bör besvaras med "varför är det så viktigt för dig att reproducera den delen av genren?"
Men även svaret måste delvis bli emotionellt grundat. Valet av genre är ju i grunden ett estetiskt beslut, ämnat att skapa en emotionell respons hos mottagaren. Samma sak som när du i din arkologitråd tycker att vissa saker är "för hippie och oindustriellt" -- det är inte ett rationellt beslut, det är en reaktion på vad som "känns rätt" enligt spelets estetik. Även vårt beslut att inte vara sexistiska eller på annat vis anstötliga handlar ju i viss mån om att ta hänsyn till folks känslomässiga reaktioner på sunkiga avbildningar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
krank said:
Min anti-sexistiska iver är en del av vad jag verkligen tycker; vad får dig att tro att det inte är så?
Det jag menar är att när man har en stor passion för någonting så är man ännu mindre objektiv än man är inför saker som man inte är lika passionerad inför. Har du samma syn på andra saker som tillhör en genre, att genren inte ursäktar eventuella knasigheter?


krank said:
Genreursäkten är ett rent emotionellt argument. Man har en ospecificerad känsla av "hur det ska vara för att vara rätt". Jag tycker inte att man ska låta sådana känslor stå oanalyserade; tvärtom. Precis som alla magkänslor och liknande är de nämligen irrationella och högeligen suspekta.
Bara om du utvecklar utan kontakt med omvärlden och om du gör det är genre knappast viktigt.

Genre är en grupperig som görs för att kategorisera och diskutera.

krank said:
Försvaret "det tillhör genren" tycker jag alltid bör besvaras med "varför är det så viktigt för dig att reproducera den delen av genren?"
Det där är en väldigt bra poäng.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Magnus Seter said:
När det gäller den aktuella bilden anser jag den vara problematisk utifrån perspektivet att kvinnan anses bli stark genom att anta ett stereotypt manligt attribut, våldsamhet. Det kan alltså ses som att hon endast kan bli en stark kvinna genom att vara en man.
/Magnus
Tack för den!
Och här ligger det för mig. Vem säger stark är bra. Vem säger vad som är bra öht. Inget är problematiskt om det inte används på ett problematiskt sätt. En kvinna ska få vara som hon är, och det ska få vara okej. Om hon nu är en typ som är stark genom att övertyga, eller genom att slåss, eller genom att vinna sympatier, eller genom att ha speciell kunskap etc etc, men också om hon nu råkar vara en typ som är svag, inte gillar smuts och vill bli räddad. Eller - ett revolutionärt koncept - om hon kanske inte bara är en sak, men "manlig" i vissa sammanhang och "kvinnlig" i andra, och beroende på dagsform och humör.

På ett viss sätt är det lika sexistiskt för mig att titta på en bild och tänka hon porträtteras snygg och svag som det ska vara, som det är sexistiskt att tänka hon porträtteras "för" svag, eller för stark, eller att det är bra att hon porträtteras som en stark kvinna.
Der blir fel så fort vi säger "kvinnor är" eller "kvinnoporträtt ska vara", vad det än är som kompletterar den meningen, "offer" eller "statsminister". Det viktiga är att de är individer.

Jag har viss förståelse för de som tycker att man kommer dit genom att porträttera mer av det som är underrepresenterat i existerande avbildningar, dvs starka kvinnor och manliga offer. För att skapa balans och poängtera att det finns allt hos alla, just det där med att alla är individer.
Samtidigt uttrycker man ett "ska vara" varje gång man gör så. Om det inte finns några stereotyper med alls, är också det en obalans och en "ska vara".
Jag personligen prioriterar balans och tolerans i nuet före överkompensation mot förflutna obalanser. Men det är ju åsiktssak vilken taktik man tror mest på.

Sen vill jag säga att Diamanda är lika stereotyp när hon porträtteras som svag som när hon porträtteras som bratzig. Det som tar bort stereotypet är att hon inte är bara det ena eller det andra, dvs just idag kände hon sig rätt för spandex och knytnäve, imorgon kanske hon känner för att köpa ett rosa regnskydd till sin pudel.
Vilket leder tillbaka till att det krävs sammanhang. En bild på en kvinna iklädd x görande y kommer alltid bara visa en kvinna iklädd x görande y. En diversifierad personlighet är helt enkelt inte lätt att fånga i en enda bild. Då behöver du antigen text till, vilket du har, eller fler bilder på samma person.

Det är förresten någonting man, av förståeliga logistiska skäl, inte ser ofta: flera aspekter av samma karaktär i bildformat. Det kanske vore nåt. Tänk t ex på stövelkatten i Shrek. En bild som cool överlevare, och sen den där med hatt i händerna och stooora kattungeögon, ni vet. Båda för sig också stereotyper, förstås, men hur ändrar sig effekten när båda två kommer tillsammans?
 
Top