Nekromanti [>Human] - Så här ser ifyllda rollformulär ut!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
Jag är nog (hoppas jag) inte ensam om att gilla att kolla på ifyllda rollformulär för spel. Så jag tänkte visa er rollformulären för de båda exempelrollpersonerna. Om ett par dagar kommer jag dessutom att kunna visa er hur de ser ut, för jag har en duktig konstnär som fixar dem =)





Klicka för att se bilderna i naturligt format.

Tekniskt mumbo jumbo:
Bilderna är gjorda i Illustrator. Först har rollformuläret länkats in (så att dokumentet kan uppdateras om formuläret ändras). Det lagret låstes.

Sedan har jag lager som heter "Daylighter" och "Kay London". Och sedan underlager där typ "Egenskaper" eller "Särdrag".

Det finurliga, som jag är allra mest stolt över, är ett fult hack/fusk: I Illustrator finns "Art boards". Såvitt jag greppat är de tänkta att användas bredvid varandra för att man ska kunna exportera PDF:er med flera sidor.

Men - jag fuskar. Jag lägger in flera små art boards i den stora. En art board för varje del av formuläret jag kommer att vilja ha som en illustration i rollpersonsmakarkapitlet.

Det här gör att jag, när jag exporterar, dels får en sida med hela formuläret - och sedan flera små sidor med detaljer från formuläret. Och importerar jag Illustratorfilen direkt till InDesign så får jag effekten att jag bara behöver ändra t.ex. en siffra eller så i Illustratorfilen, så uppdaterar sig alla bilder i InDesign som visar den siffran automagiskt.

Om jag skulle behöva kan jag också väldigt snabbt få ut de separata små-boardsen som png eller så, genom att använda "save for web and devices" - jag bara markerar rätt board, och sen kryssar jag i "crop to art board".

Det här är säkert gammal hatt för alla som jobbat med Illustrator och InDesign, men jag har inte sett det förut.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Trevligt! Klar man gillar sådana exempel! Nå, ser bra ut, allt utom den egenhändigt ifyllda svärtan – den ser rent ut sagt förjävlig illa ut. Räcker det inte med kryss eller lite lätt kludder?

Hur som helst förstör det, i mina ögon, lite av din förhandsvisning; i och med att det där hårda klottret stjäl fokus från allt det andra man bör titta på. Ögonen hänger upp sig i den där makabra svärtan, tycker jag. Visst, handritat och naturligt är bra, men att kötta på så mycket känns istället onaturligt.

Allt annat är dock väldigt fint och tilltalande och jag gör tummen upp för alla typer av olika exempel som ger en än tydligare bild av hur spelet är tänkt att fungera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
Tja... Kryss blir svårt eftersom det redan är kryss i vissa rutor - de kostar flera poäng att fylla. Jag har dock lite snabbt grejat en version med hälften så tjock udd på kluddarpennan...

Och sen en version med ytterligare halvering.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Tja... Kryss blir svårt eftersom det redan är kryss i vissa rutor - de kostar flera poäng att fylla. Jag har dock lite snabbt grejat en version med hälften så tjock udd på kluddarpennan...

Och sen en version med ytterligare halvering.
Ah, det har du rätt i ... Kryss finns redan med på andra håll.

Svinbra, nu är ju allt topp – enligt mitt tycke. Tycker förövrigt att båda versionerna funkar och att valet och kvalet beror lite på. Jag tycker att version 2 är tydlig och bra, den är liksom inte för tunn och man har nog med svärta för att tydligt markera vad man fyllt i och inte; utan att för den delen vara i närheten av tidigare överdrift. Version 3 är lite klenare och kanske just så fnuttigt som det max bör vara, och kommer nära tjockleken på pennan som fyllt i siffrorna.

Nå, ett jättelyft och jag har inget att klaga på. Personligen tycker jag bäst om ... version nummer två, ifall du vill ta med en massa tyckeri i dina egna beräkningar.

/solvebring som överlag tycker mycket om kranks sinne för stilrena, ekonomiska formulär. Fler borde tänka just så.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Plus för att det bara är en sida. Jag tror inte jag kommer fixa det men det är min ambition.

Ambitiöst att göra det i Illustrator. Jag tjoffsade ihop ett worddokument, sen fixar förlaget det riktiga. Gjorde formulär i PS förut men såg ingen fördel med det i det här läget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
Niklas73 said:
Plus för att det bara är en sida. Jag tror inte jag kommer fixa det men det är min ambition.

Ambitiöst att göra det i Illustrator. Jag tjoffsade ihop ett worddokument, sen fixar förlaget det riktiga. Gjorde formulär i PS förut men såg ingen fördel med det i det här läget.
Det är mer ambitiöst än så: Originalformuläret är gjort i mitt älskade InDesign. Sedan exporterad som PDF och denna PDF är sedan importerad i Illustrator =)

Jag skulle nog ha mycket svårt att göra rollformulär i både Photoshop och Word. Å andra sidan skulle jag ha svårt att göra rollformulär i vad som helst som inte var InDesign =)


EDIT: Och om jag skulle bygga ett system som krävde tvåsidigt formulär skulle jag antagligen känna mig tvungen att bygga om det =) Men då vet jag att jag föredrar andra system än dig också, och det är såklart bra att vi har olika prioriteringar och smak.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
krank said:
EDIT: Och om jag skulle bygga ett system som krävde tvåsidigt formulär skulle jag antagligen känna mig tvungen att bygga om det =)
Jag är förvånad att det innehåller så många pluppar, fnuttror och rutor som det gör (och att alla skalor verkar olika och random).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
Jarl said:
Jag är förvånad att det innehåller så många pluppar, fnuttror och rutor som det gör (och att alla skalor verkar olika och random).
Skalorna är ganska noga räknade på och balanserade mot varandra efter hur de funkar i systemet. I övrigt kan jag mest skylla på att det inte är jag som byggt systemet i grunden, och att detta var det mest grafiskt pedagogiska jag kunde komma på utifrån systemet så som det blev =)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Haha! Jag skulle nog använda PS idag om inte förlaget gjorde det. Men jag är usel på Illan och halvskräpid på ID så det är mest därför.

Edit: Jag tror nog att jag kan få ihop det på en sida. Det har varit mitt mål och med ett skarpare designverktyg än Word så är det nog inte omöjligt att göra utan plotterskapets lidande.
 
Top