Nekromanti [>Human] - Namn på supervarelser?

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
krank said:
Jättebra råd!

Jag är fortfarande lockad av Alpha/n/or som term. I settingen dök de allra första alphorna upp 1967 (om jag minns rätt). Iaf såvitt folk vet. Och sen kom det inga fler förrän 1987, då kampanjen utspelar sig.

Vad skulle man ha kallat dem på 1960-talet? Det som talar för alphas (/alphor?) då är dels att man skulle kunna koppla till psykologiska experiment, det här med alfahannar/honor i naturen, och så. På 60-talet hade vi också biofeedback-snacket, där man snackade mycket om alfavågor. Och i Bayersystemet är en "alpha" ett solsystems ljusstarkaste stjärna.

Funderade på Månbas Alpha, men det var ju 70-tal.
När jag tänker på benämningen 'alfa' så är det naturliga ledare jag tänker på. Överensstämmer det med den bild du vill ge av dem? Samtidigt är det möjligt att tidiga erfarenheter avgränsat sig till möten med enbart ett fåtal individer, så vad de har haft för karaktär kan säkert också ha haft stor påverkan på deras benämning. Det kan komma att stämma mer eller mindre bra in på en större grupp, liksom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Bunny said:
När jag tänker på benämningen 'alfa' så är det naturliga ledare jag tänker på.
Ja, den associationen får jag också, på gott och ont.

Bunny said:
Samtidigt är det möjligt att tidiga erfarenheter avgränsat sig till möten med enbart ett fåtal individer, så vad de har haft för karaktär kan säkert också ha haft stor påverkan på deras benämning. Det kan komma att stämma mer eller mindre bra in på en större grupp, liksom.
Absolut. Den förste amerikanske Alfan var The American, som var "Gestalt av den Amerikanska Drömmen". Han och de PR-avdelningar som hanterade saken har nog gjort sitt till, tänker jag mig, för att framställa alforna som "the cutting edge", förbättrade människor, de som ska leda oss in i framtiden etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
krank said:
Bunny said:
När jag tänker på benämningen 'alfa' så är det naturliga ledare jag tänker på.
Ja, den associationen får jag också, på gott och ont.

Bunny said:
Samtidigt är det möjligt att tidiga erfarenheter avgränsat sig till möten med enbart ett fåtal individer, så vad de har haft för karaktär kan säkert också ha haft stor påverkan på deras benämning. Det kan komma att stämma mer eller mindre bra in på en större grupp, liksom.
Absolut. Den förste amerikanske Alfan var The American, som var "Gestalt av den Amerikanska Drömmen". Han och de PR-avdelningar som hanterade saken har nog gjort sitt till, tänker jag mig, för att framställa alforna som "the cutting edge", plusmänniskor, de som ska leda oss in i framtiden etc.

(Jag tror för övrigt att "plusmänniskor" och "plus" också kan vara benämningar i spelvärlden...)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
Jag föreslår POMD.
Appar -- vad fan är det för ord?

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Gurgeh said:
Jag föreslår POMD.
Såhär, alltså? Jag gillar People/Persons of Mass Destruction; tänker mig helt klart att det är en term som används i spelvärlden, kanske framför allt för att beskriva Alphas som har lite mer destruktiv potential. Ett kvällstidningsord, helt enkelt =) Skitbra, hursomhelst.

På svenska - massförstörelseperson? Vi har ju inte riktigt samma akronymofili som amerikanerna har...
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
krank said:
Vad skulle man ha kallat dem på 1960-talet?
Tja, varför inte alpha? För mig känns det troligast att termen uppstått inom forskning. Ett exempel på hur det skulle kunnat uppstå:

Att personer med superförmågor existerar var känt inom toppskiktet av den amerikanska staten redan ett par månader innan allmänheten fick nys om det. I dåläget hade de endast en sådan person i sitt förvar, men de utgick från att flera fanns där ute. Självklart så var ett forskarlag satt på att studera denna person, som i forskarlagets rapporter benämndes alpha (eftersom denne var den första). Skulle fler ha tillkommit så skulle de ha kallats beta, gamma osv.

Säkerheten kring forskningen var hög, men inte hög nog. 1967 så läckte en rapport ut till ett flertal tidningar i landet, som publicerade artiklar om en s.k. alpha med superförmågor. Tidningarna trodde att alpha betydde "av högre grad" och det var i det ljuset artiklarna skrevs. Uppgifterna bestreds dock, relativt framgångsrikt, men ingen hade undgått att höra termen alpha. Viktigast av allt var att de fåtal alphor som fanns gömda nåddes av budskapet att det fanns fler av dem.

Bland annat läste The American om alphan. Som den amerikanska drömmen förkroppsligad var han inte nöjd med att gömma sig, att hållas tillbaka av vad han var. Att en frände med superförmågor med största sannolikhet var frihetsberövad gjorde honom ilsken. Han bestämde sig för att det var dags att sluta gömma sig. En fördel med att vara alpha av den amerikanska drömmen är att han uppfattas som väldigt övertygande för dem tror på den amerikanska drömmen. Han gillade termen alpha. Så när The American lyckades övertala självaste presidenten att på nationell TV få tala till folket så var det 5 minuter som förändrade världen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Tyr said:
Att personer med superförmågor existerar var känt inom toppskiktet av den amerikanska staten redan ett par månader innan allmänheten fick nys om det. I dåläget hade de endast en sådan person i sitt förvar, men de utgick från att flera fanns där ute. Självklart så var ett forskarlag satt på att studera denna person, som i forskarlagets rapporter benämndes alpha (eftersom denne var den första). Skulle fler ha tillkommit så skulle de ha kallats beta, gamma osv.

Säkerheten kring forskningen var hög, men inte hög nog. 1967 så läckte en rapport ut till ett flertal tidningar i landet, som publicerade artiklar om en s.k. alpha med superförmågor. Tidningarna trodde att alpha betydde "av högre grad" och det var i det ljuset artiklarna skrevs. Uppgifterna bestreds dock, relativt framgångsrikt, men ingen hade undgått att höra termen alpha. Viktigast av allt var att de fåtal alphor som fanns gömda nåddes av budskapet att det fanns fler av dem.

Bland annat läste The American om alphan. Som den amerikanska drömmen förkroppsligad var han inte nöjd med att gömma sig, att hållas tillbaka av vad han var. Att en frände med superförmågor med största sannolikhet var frihetsberövad gjorde honom ilsken. Han bestämde sig för att det var dags att sluta gömma sig. En fördel med att vara alpha av den amerikanska drömmen är att han uppfattas som väldigt övertygande för dem tror på den amerikanska drömmen. Han gillade termen alpha. Så när The American lyckades övertala självaste presidenten att på nationell TV få tala till folket så var det 5 minuter som förändrade världen.

Tja, kanske inte precis så - men jag har också tänkt på det här med forskarvärlden. Alpha lär vara namnet på den första de forskade på, den förste amerikanska staten upptäckte. Tänker mig dock att det bara var kanske ett par dagars ovetande snarare än månader...

Alpha ställer till med något, fångas in, ges kodnamnet. Men redan ett par dagar senare träder American fram genom sina hjältedåd, och snart därefter andra... En anonym "deep throat":ig källa informerar tidningarna om projektet kring Alpha... Och plötsligt är de Alphor allesammans.

Alpha är ju acceleration också...

Nåt sånt. Eller en kombination. bra skit, hursomhelst.

Metaplotmässigt är det dock viktigt att det finns få eller inga alphor före ett visst datum 1967, då hela första vågen kom samtidigt. Det kommer att finnas en... Händelse som drog igång alltsammans då. Den är inte färdigpåhittad, men den finns där.

//Krank, funderar på om det är The American som var Alphasubjektet från början...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Jag har funderat lite...

Jag funderar på att påbörja spelvärldskapitlet med utdrag ur en bok om Alphorna, skriven straxt innan 1987 då allt brakar loss igen. Där kan jag lite snyggt berätta till exempel vad de kallas i andra länder (Gestalter i Tyskland... Novor i England...).

När The American först dök upp blev han rätt snabbt forskad på av den amerikanska militären. Tidningarna hade svårt att komma på någon bra term för de nya människorna; man ville rapportera om dem utan att det kändes som att man plockat nåt ur "the funny pages". Så de bråkade en del under de första månaderna, men ett par månader efter Incident Noll (då the American dök upp) intervjuades en av forskarna som undersökt the American. Han nämner i förbifarten att deras forskningsobjekt kallades Alpha i rapporterna, "passande, på något sätt", refererar till acceleration och till morgondagens ledare/framtidens människor, och vips så fastnar uttrycket...
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
krank said:
//Krank, funderar på om det är The American som var Alphasubjektet från början...
Jag skulle låta det vara osagt, och låta den läckta informationen vara medvetet vag. Det är ju häftigt om Subject Alpha's identitet skiljer sig från spelgrupp till spelgrupp.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Alpha låter fint (för mig bär kopplingarna iväg till Aldous Huxleys "Brave New World" där dessa alfas är de främsta människorna).

Andra termer att laborera med: uplifted, transcendent (vilket skulle ge dem smeknamnet transor - vilket stjäl den termen från hbtq och ju faktiskt även passar in där då dessa är personer utanför normalitetsnormen), upphöjda, översinnliga ...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Johoohno said:
Alpha låter fint (för mig bär kopplingarna iväg till Aldous Huxleys "Brave New World" där dessa alfas är de främsta människorna).
Oj! Kolla, den referensen hade jag alldeles glömt bort. Tack =)
 

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
Fusion? samma på engelska och svenska.

Har inte orkat läsa allt så om någon redan lämnat förslaget ber jag om ursäkt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
Det är ganska svårt att komma på termer som är relativt pk och värdeneutrala.

Öknamn är lättare och roligare, även om inte alla alternativ man kommerr på är så bra. "Latte" (pejorativ form av "superlativ", och även referens till mesig kaffedryck som brukade vara trendig) skulle väl ha varit bra om det inte hade legat så nära ett visst annat öknamn. Även om man inte vill göra en poöng av det så kommer andra att tro det.


Transcendent kanske skulle fungera som seriöst namn, om man då inte har något emot att folk börjar läsa in transhumanistiska värderingar, men samma gäller ju för diverse H+ termer.

Elohim fungerar om man inte har något emot de hebreiska/bibliska konnotationerna.

Alphas är dock ganska kul som term för att det spelar på de diverse Omega konspirationer som finns inom transhuman fiktion (mest känd är väl Omega squadron från B5).
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Kanske

Optimerade, Specs, Exeptionella, Ghast, N.O.E (non human entity).
Börjar med dom då.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle kört nåt pseudomytologiskt och icke-europeiskt; Asura, Deva, Yaksha/Yakshini, Jina, Daitya, Avatar...

'cuz sanskrit-konceptord is the shit.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Ymir said:
Jag skulle kört nåt pseudomytologiskt och icke-europeiskt; Asura, Deva, Yaksha/Yakshini, Jina, Daitya, Avatar...

'cuz sanskrit-konceptord is the shit.
Jag arkiverar den där listan for future use; grejen är ju att spelets kampanj (yup, det finns en "defaultkampanj", det här är ett oneshotspel där man spelar en kampanj och sen är klar) utspelar sig i Chicago 1987. Därmed känns det som att sanskritinfluenserna är lite svaga just där... Men nämnas i förbigående, appropå vad andra länder kallar sina Alphas? Absolut.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Cybot said:
"Latte" (pejorativ form av "superlativ", och även referens till mesig kaffedryck som brukade vara trendig) skulle väl ha varit bra om det inte hade legat så nära ett visst annat öknamn.
*Fniss!*

Bra tankar i övrigt också! Elohim låter som ett bra namn på Israels motsvarighet till The American, kankse? :gremsmile:
 

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite
Intressant frågeställning, har nästan alltid hamnat på "Talanger" när vi spelat superrpgs.

Lite namn jag stött på som kanske inte funkar beroende på sättning.

Godlike - Talants (Talanger)
Unknown Armies - Avatarer (Gudar i mänsklig skepnad)
Engel - Änglar
Paragon - Paragons (Förebild, rawmodel)
Paranormals - Paranormala, Paras
Extranormals - Extras
Powers
Gifted
Hyper
Ultra
Mega
Ärke
Proto
Förmåga
Tecken
ID
Ioi
Inkarnation
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Hakanlo said:
Efter att ha funderat ett tag så kommer här mitt förslag: Superoid.

- Det funkar på svenska och engelska.
- Det går att böja på svenska (superoider, superoidens, etc)
- Det fungerar som båda substantiv och adjektiv (en superoid person, två superoida monster, a superoid human, etc)
- Det är såvitt jag vet (inget att lita på, iofs) nytt.
- Det kan förses med någon sorts fejk-etymologi av typen "super android"
- Det är inte fullt så "super" som en "superhjälte", man är bara "super-liknande", typ, eller... något... eh.
Det här tycker jag var fint och tänker komma ihåg! Kanske i varianten "hyperoid", så att man har både för- och efterledet från grekiskan...

Funkar rätt bra att forma vardagligare varianter av också.
"They have several hypes on the front line."
"Är han hyper? Jag har hört att han är hyper."
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
krank said:
Gurgeh said:
Jag föreslår POMD.
Såhär, alltså? Jag gillar People/Persons of Mass Destruction; tänker mig helt klart att det är en term som används i spelvärlden, kanske framför allt för att beskriva Alphas som har lite mer destruktiv potential. Ett kvällstidningsord, helt enkelt =) Skitbra, hursomhelst.

På svenska - massförstörelseperson? Vi har ju inte riktigt samma akronymofili som amerikanerna har...
Massförstörelseperson tycker jag är en skitfin term också.
 
Top