Nekromanti [>Human] - Logotypjävel

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,553
Location
Rissne
Jag sitter och försöker göra en enkel logotyp till More than Human. Eller, jag tror "logotyp" är för starkt - jag tänkte mest skriva namnet med lämpligt typsnitt.

När jag gjorde framsidan använde jag Arial. Det förstår ju jag också, att Arial inte är något bra val. Åtminstone inte om jag vill få någon form av respekt från typograferna häromkring =)

Nå; här följer tre varianter jag gjort av logotypen. Jag vill jättegärna att ni tycker saker. Vilken av dem tycker ni funkar bäst?

1. Arial


2. OpenSans


3. Maven pro


Och ja, jag vet att bilderna blev olika stora. Inte mitt fel! De olika typsnitten var olika store även vid samma grad...

Men, vilken föredrar ni?
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,553
Location
Rissne
OK då; alla lika stora:



(Ordning: Maven, Arial, OpenSans)

Och om nån har nåt annat förslag på passande sans seriftypsnitt, speak up =)
 

Attachments

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Neeej! God, förihelskotta! Opensans! Du tycker fel och är konstig i huvudet!

Nevermind. Nu när alla är lika stora visar det sig att du har rätt. Fan dig.

Maven är bäst.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Laowai said:
Neeej! God, förihelskotta! Opensans! Du tycker fel och är konstig i huvudet!

Nevermind. Nu när alla är lika stora visar det sig att du har rätt. Fan dig.

Maven är bäst.
Jag har alltid rätt :gremlaugh:

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Yupp, medhåll. Nu ser man skillnaderna lite tydligare. Helt klart Maven för min del. Tycker den ser elegantast ut.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Maven är snyggast, dock att det känns mindre 80-tal än OpenSans och Arial, i det att vinkeln i mitten på M inte går hela vägen ner. Tycker jag, dårå.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Tridentinus said:
Maven är snyggast, dock att det känns mindre 80-tal än OpenSans och Arial, i det att vinkeln i mitten på M inte går hela vägen ner. Tycker jag, dårå.
Jag är av samma åsikt. Men jag skulle nog kört på Maven ändå. :gremsmile:
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Vill du köra 80-tal, så är Helvetica ett bra alternativ. Det är ju ett standardtypsnitt, men numera inte så vanligt i loggor som på 70- och 80-talen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Har du funderat på Comic Sans? :gremsmile:

Skämt åsido, med risk för att vara tråkig, Arial är snyggast av dem.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: MAVEN [NT]

Cassius said:
Arial, klart som korvspad
Tycker det inte spelar någon roll hur Arial passar som logga, det är ett webbsidetypsnitt som man inte kan associera med något annat. Det går bort av bara den anledningen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Inget av typsnitten känns 80-tal, de är antingen tidlösa eller känns sent 90-tal eller 00-tal.

Men bortsätt från det är nog Maven snyggast, och Ariel skittråkigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,553
Location
Rissne
Arfert said:
Inget av typsnitten känns 80-tal, de är antingen tidlösa eller känns sent 90-tal eller 00-tal.

Men bortsätt från det är nog Maven snyggast, och Ariel skittråkigt.
Tyvärr hittade jag inget sans serifstypsnitt som kändes ungefär som jag ville att det skulle kännas, och som kom från 80-talet, och som var fritt licensmässigt.

Så jag valde bort 80-taligheten. De enda fria typsnitt jag hittade med 80-talskänsla var... Ja, de allra fulaste, såklart. Och det kanske är väldigt 80-tal, men jag kände mig inte beredd att offra snyggheten.


EDIT: Just nu lutar det åt Maven, ja.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Bifaller majoriteten i det här fallet. Maven känns snyggast. Du kan behöva kerna på några platser, men minst i just mavenexemplet :gremsmile:
 
Top