Re: en pik
Så fort en vampyr börjar rationalisera bort den smärta han åsamkar så vinner Besten mark genom hans likgiltighet.
Huh? Den behöver ju inte åsamka smärta. Att bli biten beskrivs ju som något trevligt och det behöver ju inte vara skadligare än att donera blod.
Att bara gå omkring och småsnutta kräver stor självkontroll - jag brukar jämnföra det för mina spelare med en heroinmissbrukare som tvingas dra ut efter halva silen.
Så man får väl äta ofta och litet (så att man inte är så hungrig) eller varför inte infiltrera en blodbank (som i blade)?
Det är 52 tillfällen per år, och vampyrer kan potentiellt leva tusentals år... tillslut brister självkontrollen garanterat, och Besten vinner ytterligare mark. Däri ligger skräcken... eller "obehaget", som du säger.
Du menar att man skulle gå runt och vara akut rädd för att man kanske utvecklas till någon man inte vill utvecklas till, någon gång inom några tusen år? Hmm... Nej, jag ser inte hur det skulle fungera. I mänskliga termer vore det ekvivalent med att gå runt och vara rädd för att bli senil om femtio år... knappast något att basera ett skräckspel på.
Att man skulle bli ett monster (att "besten" skulle "ta över") när man verkligen anstränger sig för att inte skada folk verkar dessutom ytterst orimligt. Så, någon gång vart hundrade år kanske man råkar dricka litet för mycket... Det kanske är deppigt just då, men jag ser inte att det skulle vara så skrämmande. Mera "oops" än "aarghh"
Så fort en vampyr börjar rationalisera bort den smärta han åsamkar så vinner Besten mark genom hans likgiltighet.
Huh? Den behöver ju inte åsamka smärta. Att bli biten beskrivs ju som något trevligt och det behöver ju inte vara skadligare än att donera blod.
Att bara gå omkring och småsnutta kräver stor självkontroll - jag brukar jämnföra det för mina spelare med en heroinmissbrukare som tvingas dra ut efter halva silen.
Så man får väl äta ofta och litet (så att man inte är så hungrig) eller varför inte infiltrera en blodbank (som i blade)?
Det är 52 tillfällen per år, och vampyrer kan potentiellt leva tusentals år... tillslut brister självkontrollen garanterat, och Besten vinner ytterligare mark. Däri ligger skräcken... eller "obehaget", som du säger.
Du menar att man skulle gå runt och vara akut rädd för att man kanske utvecklas till någon man inte vill utvecklas till, någon gång inom några tusen år? Hmm... Nej, jag ser inte hur det skulle fungera. I mänskliga termer vore det ekvivalent med att gå runt och vara rädd för att bli senil om femtio år... knappast något att basera ett skräckspel på.
Att man skulle bli ett monster (att "besten" skulle "ta över") när man verkligen anstränger sig för att inte skada folk verkar dessutom ytterst orimligt. Så, någon gång vart hundrade år kanske man råkar dricka litet för mycket... Det kanske är deppigt just då, men jag ser inte att det skulle vara så skrämmande. Mera "oops" än "aarghh"
