Nekromanti hum

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Både ja och nej.
Nej: för att Forumet inte behöver flera olika underforum. Det är bara jobbigt.
Ja: för att jag skulle uppskatta att sluta se alla WoD inlägg /images/icons/laugh.gif.

//kalcidis - tycker inte att vampire suger balle, men däremot gillar han inte konceptet.

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: en pik

Från att WWspelen, de flesta iaf, innehåller kända skräckvarelser och behandlar det inre odjuret med andra otrevligheter? Eller ska vi öppna ett nytt forum för rollspel för folk som skulle spela teater om de hade fler roller för svartklädda vitsminkade personer? :)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: en pik

innehåller kända skräckvarelser

Det är få rollspel som inte gör det... D&D3 är fullt av dem t.ex...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: en pik

Så D&D skulle vara ett skräckspel om man tog bort alla de varelser som _inte_ är traditionella skräckvarelser?

Hmm... nej... inte ens om man gjorde monstren till spelarkaraktärer och gav dem högar av nollte levelns människor att mumsa på och litet politik och revirmarkerande att fördriva tiden med /images/icons/wink.gif
 

Ben

Veteran
Joined
16 Mar 2001
Messages
12
Location
Malmö
Re: en pik

Det hela handlar ju om stämning och inlevelse.

D&D är ju fantasy där praktiskt taget vad som helst kan hända, från stora politiska intriger till skattjakt i underjorden, men det innebär ju inte att man inte kan få någon form av skräckspänning. Bara för att du spelar den där magikern eller den där sprätthöken så innebär inte det att din karaktär aldrig blir rädd eller överraskad. Släng ihop en övergiven by, insvept i en mystisk dimma, tillsammans med en nekromantiker och ett gäng zombies, lite stämningsfull musik och tända ljus, så ska det inte vara några problem. Ingen karaktär är orädd, finns bara dem som är mer rädda och mindre rädda.

Vampire fördjupar sig sen på en psykologisk nivå där man tvingas jaga, skada och ibland döda för sin egen överlevnad. Du kan ju tänka dig själv hur det skulle vara med att behöva gömma sig för solljuset och jaga blood för att överleva. Och inte heller kan man svälta för då kommer Odjuret ut och ställer till med mer otrevligheter.



-------

Snipp, snapp, snut! Nu var sagan slut!
 

Poohnkarn

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
17
Location
Göteborg, Sverige
Mera pikar

Om man ändrade temat i Vampire från fallet ifrån mänskligheten till prylsamlande och monsterslakt som DoD eller bara monsterslakt som Cthulu så skulle vi ha ett Fantasy spel.

"Egendom är stöld"
 

Antonio

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
4
Location
Sthlm
Re: en pik

WWW-spelen som diskuteras här har onekligen ett skräcktema. Rollspel är helt och hållet en psykologisk sysselsättning, så psykologisk skräck borde vara det enda vi pratar om. Däremot är ju WOD en ganska specifik spelvärld, en som ganska många inlägg handlar om. Det finns gott om forum för den på nätet. Kanske ska man göra det här till en generell diskussionsplats för skräckrollspel, men då försvinner 80% av inläggen, vilka handlar om specifika spelvärldar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om detta forum

"Kanske ska man göra det här till en generell diskussionsplats för skräckrollspel, men då försvinner 80% av inläggen, vilka handlar om specifika spelvärldar."

Det här är en generell diskussionsplats för skräckrollspel, men de specifika inläggen lyser ändå inte med sin frånvaro.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skräckens natur

"Vampire fördjupar sig sen på en psykologisk nivå där man tvingas jaga, skada och ibland döda för sin egen överlevnad. Du kan ju tänka dig själv hur det skulle vara med att behöva gömma sig för solljuset och jaga blood för att överleva. Och inte heller kan man svälta för då kommer Odjuret ut och ställer till med mer otrevligheter."

Åkej, man rollspelar ångest och kval. Är det detsamma som skräck?

Jag tycker inte det. Skräck är inte att må dåligt över att man uppför sig på ett visst sätt. Skräck är att vara livrädd, med adrenalin sprutande genom öronen, hjärtat redo att hoppa ut genom bröstkorgen och andning som är snudd på hyperventilation. Skräck är att vara beredd på att göra vad som krävs för att överleva. Skräck är en i högsta grad primal instinkt, snudd på panikreaktion och alltid skapad av externa stimuli.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
CoC

"...eller bara monsterslakt som Cthulu"

Hmmm... det där är väl ändå att ta i (OK det var ju vad jag själv gjorde tidigare på tråden men lite dubbelmoral har alrdrig skadat nå'n). De få gånger man verkligen stöter på feta monster i CoC (typ i slutet på en längre kampanj och då ofta bara en enda) så är min erfarenhet att spelarna blir betydligt mer slaktade än monstret.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
oh the horror, the horror

Håller med dig i att vilket spel som helst har potential att bli ett skräckspel.

Å andra sidan har vilket skräckspel som helst potential att bli stentist och intetsägande. Det sistnämnda är min (egen, personliga, högst bestämda och alldeles för omfattande) erfarenhet om WoD.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
skrämmande, skrymmande, skränande

"Åkej, man rollspelar ångest och kval. Är det detsamma som skräck?"

Du tycker alltså inte att detta låter särskilt skrämmande?

"Skräck är att vara livrädd, med adrenalin sprutande genom öronen, hjärtat redo att hoppa ut genom bröstkorgen och andning som är snudd på hyperventilation. Skräck är att vara beredd på att göra vad som krävs för att överleva. Skräck är en i högsta grad primal instinkt, snudd på panikreaktion och alltid skapad av externa stimuli."

Men nu är vi inne på definition av skräck... Jag håller inte alls med om din, men det är en annan femma. Tänkte bara påpeka att om din definition av skräck stämde så skulle inga av de två bästa spelen nå'nsin (snl mig) KULT & CoC, aldrig kunna klassas som skräckspel.

Dessa bygger på personlig krypande skräck. Om man hela tiden skulle spela på "livrädd & adrenalin" prylen skulle detta dels generera ett helt omöjligt tempo, dels vara ganska avtrubbande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: skrämmande, skrymmande, skränande

"Du tycker alltså inte att detta låter särskilt skrämmande?"

Nej. Utom möjligen ur synvinkeln att folk frivilligt låtsas att ha ångest.

"Tänkte bara påpeka att om din definition av skräck stämde så skulle inga av de två bästa spelen nå'nsin (snl mig) KULT & CoC, aldrig kunna klassas som skräckspel."

Personligen säger jag tvärtom. CoC är det enda rollspel som lyckats skrämma skiten ur mig. Kult har varit nära, men har nästan alltid urartat i splatter. Vampire har aldrig varit i närheten. Allt enligt min högst personliga erfarenhet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ben

Veteran
Joined
16 Mar 2001
Messages
12
Location
Malmö
Re: Skräckens natur

<em>Åkej, man rollspelar ångest och kval. Är det detsamma som skräck?</em>

Nej och nej! Man rollspelar den rädslan över att behöva göra något som man absolut inte vill... annars dör man eller så blir det bara värre. Man är kallt som ett lik, man känner andras närvaro och man hör deras hjärtslag. Och för varje natt som går förbi så blir det bara värre, hjärtslagen blir högre och andras värme känns skönare.

Ångesten kommer inte förrän efteråt, när man sitter ihopkrupen i hörnet och stirrar på den avlidne prostituerande som man mötte på någon gata.

-------

Snipp, snapp, snut! Nu var sagan slut!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: en pik

Släng ihop en övergiven by, insvept i en mystisk dimma, tillsammans med en nekromantiker och ett gäng zombies, lite stämningsfull musik och tända ljus, så ska det inte vara några problem.

Jo, de flesta är ju rätt lugna i förvissningen att de har 70 hp kvar och att zombisarna splattas av den första 8T6 eldbollen...
Det är svårt att ställa om sig från "jag mäktig hjälte"-känslan till "jag förskräckt villebråd". Spel som CoC t.ex har fördelen att de startar folk rätt nära målet.

Vampire fördjupar sig sen på en psykologisk nivå där man tvingas jaga, skada och ibland döda för sin egen överlevnad.

Hur skiljer det sig från människornas situation i vår värld? Det är en vanesak. Dagens urbana människor kanske blir upprörda över att dagens bacon var gårdagesn lilla gulliga nasse men jag tror inte att den känslan är lika vanlig hos t.ex bönder. Likaså tror jag jakten är något en vampyr vänjer sig vid och rationaliserar. Lägg därtill att de inte _behöver_ döda människor utan kan nöja sig med litet mer eller mindre ofrivilligt småsnuttande så tappar det hela varje rest av obehag.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: en pik

"Likaså tror jag jakten är något en vampyr vänjer sig vid och rationaliserar. Lägg därtill att de inte _behöver_ döda människor utan kan nöja sig med litet mer eller mindre ofrivilligt småsnuttande så tappar det hela varje rest av obehag."

Det gäller säkert vampyrer i allmänhet, men knappast Kainiter, som tyvärr måste dras med Besten i skallen. Så fort en vampyr börjar rationalisera bort den smärta han åsamkar så vinner Besten mark genom hans likgiltighet.

Att bara gå omkring och småsnutta kräver stor självkontroll - jag brukar jämnföra det för mina spelare med en heroinmissbrukare som tvingas dra ut efter halva silen. En vampyr äter kanske en gång i veckan, ibland ännu oftare. Det är 52 tillfällen per år, och vampyrer kan potentiellt leva tusentals år... tillslut brister självkontrollen garanterat, och Besten vinner ytterligare mark. Däri ligger skräcken... eller "obehaget", som du säger.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Skräckens natur

"Åkej, man rollspelar ångest och kval."

Varför skulle ångest och kval vara de enda reaktionerna på att ha blivit ett monster?

Det här stöds inte av Vampire-reglerna egentligen och jag har ingen aning om hur andra Vampire-spelare ser på det, men jag anser att en god Vampire-spelledare inte lämnar Besten fullständigt till spelarens egna analys utan ständigt påminner honom via visioner, drömmar och att ibland (men ganska sällan) ta över rollpersonens handlingar.

"Skräck är en i högsta grad primal instinkt, snudd på panikreaktion och alltid skapad av externa stimuli."

Jag håller inte med dig, men vill du ha externa stimuli finns det gott om dem i Vampire, i form av de andra blodsugarna i det dolda samhälle man har blivit del av.
 
Top