Nekromanti hulken *spoilers kan förekomma*

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
såg hulken igår, detta inlägg skulle kommit upp igår om jag inte hade spelat biljard till halv två :gremcrazy:

nåja, hulken var en trevlig film, ang lee har gjort ett bra jobb, denna film var bättre än CTHD...
har inte läst hulken så brutalt mycket i serietidnings form eller sett teveserien, men det jag läst så känns det som om filmen följde ståryn väl
en bra sak är att det kanske dog max 5 pers(vad jag såg iaf), en annan sak som kanske är mer troligt än vad hollywood vill att det skall vara, var att det bara var en explosion när när the-big-green-man slogs mot allehanda fordon... rätt udda att se...

en annan kul sak är att man kan se snubben så spelade hulken i teveserien i filmen, han är med i början av filmen när banner jr. går in i labbet första gången, vakten

just det ja, storyn, den var okej.

//Netfeed, som ger filmen en 3.5 av 5
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag tyckte också att Hulken var en bra superhjälte-film. Den var mycket bättre än spindelmannen, det är helt klart. Det var mindre action än vad jag väntat mig och mycket utrymme för känslor och annat mysigt, storyn ycker jag fick mycket mer plats än väntat. Men jag störde mig på bildspråket. Ang Lee delade upp bilden alldeles för mycket, man blev nästan yr. Ibland passade det in och fungerade men han gjorde det alldeles för ofta och på många onödiga ställen.

en bra sak är att det kanske dog max 5 pers(vad jag såg iaf), en annan sak som kanske är mer troligt än vad hollywood vill att det skall vara, var att det bara var en explosion när när the-big-green-man slogs mot allehanda fordon... rätt udda att se...
Jo, det tänkte jag också på. Riktigt bra, särskilt det där med explosionerna.

Nick Nolte var också mycket bra i rollen som hans far. Slutscenen var fantastisk. Rollen var som klippt och skuren för honom faktiskt. Det var kul att se en lite mer okänd skådis, Eric Bana, i rollen som hulken. Till skillnad från spindelmannen och Dare Devil t ex där stora stjärnor fått rollerna. Han gjorde också ett mycket bra jobb. Över hela taget så var skådespelarprestationerna bättre än förväntat. Och Jennifer Connoly :gremgrin:

Men så kan man ju alltid ställa sig frågan, varför spricker inte hans lila kalsoonger? :gremsmile:
Förresten, blir han så där mycket större i serien också? Har hört ryktas om att de överdrivit lite...

Jag gillade filmen och skulle nog kanske kunnat ge den en fyra om han inte delat upp bilden så mycket. Nu får den nöja sig med en 3a (jag kör inte med några decimaler jag inte). Fast på en tiogradig skala skulle den nog få en 7/10.

/Balderk
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
jag tyckte filmen sög rejält. fast jag kanske inte skall uttala mig eftersom jag såg filmen för en månad sedan och det var då en arbetskopia av filmen och inte den slutgiltliga versionen. Storyn sög, Eric Bana sög, suputen Nick Nolte sög.. tja det mesta sög.

det bästa var väl att Hulken inte var så "liten" och mesig som Ferrigno i tv-serien utan att dom hade biffat till honom lite för att mer likna hulken i serietidningen.
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Den stora frågan

Men så kan man ju alltid ställa sig frågan, varför spricker inte hans lila kalsoonger?
Jaa...
Varför spricker inte hans lila kalsoonger?
Varför är himlen blå?
Varför heter häst häst?

Nä, ärligt talat. Det är ett bevis på dålig hygien, även om de flesta är för imponerade av hans muskler för att tänka på det.
Dom där kalsongerna har han helt enkelt haft på sig så länge att dom dryper av superkrafter (plus lite andra oidentifierade ämnen).
Det har faktiskt spekulerats i om skaparna av serien ska låta kalsongerna muteras och bli den nya superfienden nr. 1.
Det blir i så fall den definitiva slutstriden för Hulkens del, eftersom han sedan kommer få sparken på grund av kostnaderna för svarta censurrutor.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag såg också filmen i går... Det jag såg var inte imponerande. Dialogen var urtrist och borde ha skippats helt. Hulken själv såg ut som en stor muterad snorbuse. Och varför har han förvandlats till en grön känguru? Nick Nolte borde sluta skådespela för idem här rollen åt han bajs. När jag såg Daredevil så trodde jag inte det gick att skapa sämre superhjältefilmer... Jag hade uppenbarligen fel. Hulken är mycket sämre. Jag vill inte ens ge spektaklet något betyg.

Tzimisce som endast tycker X-men filmerna hittils hållit klass av superhjältefilmerna.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Jag tyckte den var helt okej, faktiskt.

Fördelarna med den var:

# Hulk var inte lika fjuttigt liten som i TVserien.
# Filmen fick med mycket känslor och inte bara action.
# Relationerna med Ross och Betty fick mycket utrymme.
# Innovativ filmining med uppdelningarna.

Nackdelarna var:

# Hulk såg alldeles för mjuk och plöfsig ut när han blev skjuten.
# Ansiktet var lite fult.
# Dom fångade inte riktigt barnmentaliteten hos Hulk.
# Striden mellan far och son flippade lite väl mycket över till FXkåterier på slutet.
# Ang Lee delade upp skärmen för mycket.
# Hulk var för klen.

På det stora hela en stark 3a.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

hulken studsar ju runt i serietidningen med...
Det är möjligt... Jag har faktiskt inte läst Hulken serier på många år så jag är inte helt uppdaterad gällande ämnet. Men min åsikt kvarstår gällande hoppningen. Jag tycker den ser överdrivet löjlig ut. Det tycks också som om filmen är förlöjligad av skaparna. Hulken ska väl inte kunna behärska sig så bra som han faktiskt gör? Han borde ha gått lite hårdare åt de som pepprade honom med kulor. Nåväl... Superherofilmer kanske inte är något för mig.

Tzimisce
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Hela tiden när jag tänker på dom här nya superhjältefilmerna så inleds allt ihop med ett enastående "FY FAN VA FJANTIGT!!!" (med motiverade trippla utropstecken), men sen tänker jag tillbaka på nåt klipp jag såg från en gammal Spidermanfilm och då svalnar genast mina överhettade känslor och mina tankar blir till små söta rosa ulltussar som sjunger "det kuuuunde vaaaaarit värreeeee..."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
min åsikt kvarstår gällande hoppningen. Jag tycker den ser överdrivet löjlig ut.

"Hulks benmuskler är så starka att de stöter iväg honom flera mil."
Gammal 70-talstidning

Sjumilasprången är hans traditionella 'preferred mode of transport', precis som Spiddes nätsvingande. De får se ut hur de vill, det hade inte varit Hulk utan dem, tycker jag.

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Mitt perspektiv är iofs det hos en seriefanboy/nörd, men jag gillade inte filmen riktigt. Ang Lee har tydligen försökt göra en film om barndomstrauman och om föräldra/barnkonflikter - men om man går och ser en film som heter "THE HULK" så är det inte sånt man är ute efter.

Några saker jag störde mig på:
  1. Det tog alldeles för lång tid innan filmen kom igång. Början var jätteseg.
  2. I serien är Bruce Banner till stor del själv ansvarig för sitt öde, i och med att han är ett offer för sin egen gammabomb. I filmen är det förvisso hans nanomaskin som utlöser det hela, men grunden lades av pappsen och det är därför pappa som är ansvarig för hans hulkighet.
  3. Hulkhundarna var rätt fåniga.
  4. Alldeles för många actionscener som utspelade sig i mörkret så man knappt såg vad som hände (både hulkhundarna och slutfighten).

Notera att jag inser att en del saker behöver uppdateras sen det glada 60-talet, men dessa uppdateringar bör hållas kring samma teman. Att ersätta dåtidens skrämselteknologi (radioaktivitet) med dagens (genmanipulation) är inget jag har något egentligt emot - det funkade utmärkt i Sam Raimis Spindelmanversion till exempel.

Nåja, filmen var inte helt bortkastad. Hulk vs. armén i öknen var alldeles lysande, liksom själva Hulkanimationen (även om den var i mörkret alldeles för ofta så man inte såg den). Och studseriet är som det ska vara - när Hulk ska ta sig någonstans så hoppar han. Jag gillade även Hulkens stridsteknik - rå och kraftfull. Inget martial arts-joxande där inte. En schysst detalj var att Hulken inte bara var svår att skada, utan även läkte de skador han fick nästan omedelbart.

Ja just det, filmen hade behövt mer Hulkprat. "Why do puny humans try and hurt Hulk with bad tanks" och sånt. Framför allt mer "Puny human" och "HULK SMASH!"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tja, om du läst Hulk från de senaste åren skulle du förstås veta att Hulk handlar om barndomstrauman. Det är Banners den äldres misshandel av Bruce som leder till att Bruce har sitt Hulk alter ego.

Så Ang är på rätt väg, och du har några år av Hulkutbildning kvar att gå.
 

Kheldar

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
13
Tyvärr är Hulken i särklass dën sämsta Marvel-hero-filmen jag sett hittills, den slår (enligt mig) t.o.m. Daredevil :gremtongue:

Förutom att Nick Nolte gör sin sämsta skådespelarinsats någonsin är det främst tempot i filmen som jag stör mig sönder och samman på. Den puttrar lätt igång i 30 km/h och röjer totalt när han börjar Hulka loss (bli en grön boll) och kommer upp i ett bra tempo. För att besvika publiken drar Ang Lee ner tempot till dryga -50 km/h och låter filmen typ stanna där till den sista kvarten. Slutet sög. Snyggast av allt: När Nick Nolte blev en stor fet bubbla.

Däremot kan man faktiskt inte klaga mycket på filmens effekter. Oerhört välgjorda, för att inte tala om när hulken krymper från grön jätte till Eric Bana på ett oerhört snyggt sätt. Stiden med stridsvagnarna var också något sällsynt bra. I det stora hela var effekterna (exkludera hundarna, tack) det enda positiva med denna filmen. Mest synd av allt är kanske att även om hulken ser väldigt grymt supervälgjord ut, så ser han DATA ut med tanke på att - just det - han är ju grönare än grönast.


- Kheldar, som verkligen INTE gillade Hulk. (2/10)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tja, om du läst Hulk från de senaste åren skulle du förstås veta att Hulk handlar om barndomstrauman. Det är Banners den äldres misshandel av Bruce som leder till att Bruce har sitt Hulk alter ego.
Jupp. Hindrar inte att jag gillar de versioner som framhåller Banners egen 'skuld' i sammanhanget - inte att han har en uppfuckad personlighet, ingen kan rå för att han har en vidrig barndom - men att han använder sina kunskaper till de saker han gör.

Gick inte och såg filmen igår, den enda dagen man kunde se den i Arvidsjaur. Det är dock varken Ang Lees eller Hulkens fel - jag har utvecklat en skrämmande allergi mot tonåriga filmtittare! :gremblush:

Erik, tycker filmen verkar vara en höjdare
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om jag minns serien rätt så är det de psykologiska trauman som Banner Sr. ger sin son som (i alla fall till viss del) leder till de aggressiva tendenser som Banner Jr. får utlopp för i gröna sammanhang - så långt är jag på. Däremot har väl aldrig Bruces far varit inne och mecklat med Bruces arvsmassa och sånt, som han ju gjorde i filmen.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Å andra sidan, i ursprungsserien uppfinner visserligen Banner ett nytt WMD åt USA, men han utsätter sig för gammastrålning genom att rädda livet på någon, så där helt olyckligtvis. Och med tanke på när serien skrevs, så kan det ju ses som patriotiskt och bra att bygga WMD...

Så då blir han ju oskyldig i alla fall, sas. Fast jag förstår din punkt.

Erik
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Blandade känslor

Tyvärr är Hulken i särklass dën sämsta Marvel-hero-filmen jag sett hittills, den slår (enligt mig) t.o.m. Daredevil :gremtongue:

Förutom att Nick Nolte gör sin sämsta skådespelarinsats någonsin är det främst tempot i filmen som jag stör mig sönder och samman på.
För det första måste jag bara säga att jag inte kan hålla med dig öht. Nick Nolte passade skitbra i rollen som Banner sr. och denna filmen var mycket bättre än spindelmannen (och därmed också Daredevil). Du klagar på att den var för seg, jag tycker att det var just det som gjorde den bra, att det inte var 2h konstant action utan att relationerna också fick plats.

Men det som är intressant är att många verkar gilla den ganska mycket medan vissa verkligen verkar avsky den. Sådan står variation är det sällan man ser, särskilt här (där vi alla är nördar och därför vanligen gillar sådana häa filmer). Men som jag ser det har alla som ogillat filmen klagat på att den varit för långsam, alltså vill ni ha mer action och mindra känslor och relationer. Jag å andra sidan (och säkert de flesta andra som gillade filmen) tyckte att det var bra att känslor och relationer också fick plats. Nick Noltes prestation verkar också vara offer för diskussioner vilket jag ser som konstigt. Det där var en perfekt roll för honom. Som slutsats kan man nog säga att allt har att göra med förväntningar. Jag trodde den skulle vara dålig för att det skulle vara alldeles för mycket action och blev således possitivt överraskad. Du (Kheldar) och andra med dig förväntade er också mycket action och tyckte att den skulle vara bra oh häftig för det och blev således besvikna. Det är intressant det där med förväntningar...

/Balderk, som står fast med sitt 7/10 betyg
 

White trash

Veteran
Joined
28 Dec 2002
Messages
1
Location
Umeå
Hej.

Du, det verkar som om du inte riktigt fick vad du förväntade dig. Det lät i din sågning som om du hade förväntat dig en fartig action med tuffa actionsekvenser á la crouching tiger...och blev av någon förunderlig anledning besviken när du istället möttes av en riktigt bra psykologisk actionthriller med Nick Nolte i högform som en skådespelarmässig galleonsfigur.

Personligen anser jag att effekterna var riktigt fula. Jyckarna såg ut som skräp, scenen där kostymnissen sprängs och fryser i en av de lustigaste poserna jag någonsin sett, fick mig att tänka så mycket på sexti/sjutti-talet att jag nästan sjönk igenom min stol i biografen och en del av effekterna man använde sig av i bytena mellan scenerna var rent ut sagt anskrämliga.

Bortsett från de fula klippningarna uppskattade jag filmningstekniken mycket. Att man hade valt att använda ett grönt ljus i många av dialogerna mellan sonen Banner och pappan Banner var, i mina ögon, ett mästerdrag som bidrog med en härlig stämning.

Jag antar att det är synd om dig om du verkligen inte kunde förmå dig att se filmen för vad den verkligen var. Jag råder dig att se filmen igen så snart som den kommer ut på film och sitta och verkligen överväga alla filmens kvaliteér, inte bara effekterna och actionscenerna.

Mitt betyg på filmen blir en sjua av tio. En av de bästa marvelhjälte filmerna som någonsin gjorts.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Blandade känslor

Men det som är intressant är att många verkar gilla den ganska mycket medan vissa verkligen verkar avsky den.
Jag skulle inte vilja säga att jag avskydde den. Den var rätt OK, men kunde varit bättre. Jag känner mig inte som om jag hellre hade spenderat de senaste timmarna med att testa mina ögonglobers hållfasthet gentemot vässade träpinnar, som jag gjorde efter Ace Ventura II.

När jag ser en film som baserar sig på en annan källa (en bra annan källa i alla fall) så är det rätt viktigt för mig hur filmen förvaltar arvet från den andra källan. Peter Jacksons Lord of the Rings lyckas utmärkt med detta - den ändrar en del, men behåller de viktiga sakerna. Sam Raimis Spiderman lyckas över förväntan - den har allt väsentligt från serien. De ende egengliga förändringarna är att Spiddes nät är naturligt i stället för konstgjort och att spindeln som biter honom är genmanipulerad i stället för radioaktiv. Hulken gör avsevärt större förändringar i källmaterialet (genom David Banners stora roll), vilket minskar den njutning jag skulle kunna fått av filmen.

Dessutom sög det att Hulken var i mörker nästan hela tiden. Slagsmålet mot hulkhundarna var nästan omöjligt att hänga med i.
 

Kheldar

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
13
Nepps, det ligger helt klart något i vad du säger. Förväntar man sig en sak, och får en annan sak blir man antingen sur eller glad.

Däremot tyckte iaf jag att den var seg, för att vara en drama/thriller också. Men som de skrev i aftonbladet, tar man filmen på riktigt allvar blir den en bättre upplevelse. :gremblush:

- Kheldar
 
Top