Nekromanti HTPC - operativsystem för snabb boot?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Jo, hallå.

Jag har i min garderob en 1.5ghz:are som mest står och dammar. Den har väl en trekvarts gig ram eller så, och ett grafikkort från motsvarande tid.

Denna inte-längre-monsterdator tänkte jag ju försöka göra om till en mean, lean HTPC machine. Projektet har stått stilla ett tag nu, av olika anledningar, men jag tänkte försöka återuppliva projektet snart.

Det finns just nu inte riktigt på kartan att köpa in nyare eller bättre datordelar, så jag får ta det jag har. Prylarna är tysta åtminstone, helt sjukt tysta.

Men vad håken kan man köra för operativsystem? Jag kommer antagligen att ha åtminstone en Windowspartition som kan bootas på, eftersom jag har en del windowsprogram jag ibland kan vilja köra, men Windows bootar ju inte direkt snabbt. Det gör inte heller Ubuntu, åtminstone inte som standard.

Jag är ju van vid att använda min X-box som htpc. Den kan nog hålla en stund till, men den känns inte så optimal alla gånger. Framförallt fixar den inte mkv något vidare.

Jag kräver absolut inte HDTV, för jag har inte, och har inga direkta planer på att skaffa, en dylik.


Men: Min kravlista är som följer.

1. Snabbootat. Efter min xbox är jag helt sjukt kinkig på den punkten. Den startar, och så är man inne, typ. Över säg 20-30 sekunder från att man trycker på on-knappen är oacceptabelt, och då ska vi observera att BIOS på den här datorn tar nästan 10.

2. Stöd för att stoppa in och få USB-enheter automountade.

3. Stöd för nätverk.

4. Helst ska XBMC finnas till operativsystemet, eller en motsvarighet.


Jag har inget emot att meka själv, kompilera från källkod, etc.

Får jag inga bättre förslag så kommer jag att köra Ubuntu fast nerbantat utan helvete så att typ bara x-windows och nåtslags HAL funkar (om jag nu kan lyckas få automountgrejer att funka utan Gnome eller KDE...).

Nån som har erfarenhet av snabba operativsystem?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Gardener said:
Måste väl finnas färdiga MythTV-distros, eller för xbmc? Annars kanske FreeNAS kan funka.
Har inte hittat några för xbmc som riktigt fixar mina hastighetskrav, är jag rädd.

FreeNAS, har den verskligen X-windows?
 

DeepThoughts

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
49
Location
Norra delen av Sverige (Piteå)
Testa Ubuntu 8.10. Bootar gastronomiskt mycket snabbare på min burk än vad 8.04 gjorde. (Nästa version så lägger dom fokus på just boottid för övrigt.)

Det borde finnas daemons för automounting som inte DE-bundet. Ivman kommer ju upp spontant men det verkar inte så uppdaterad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
DeepThoughts said:
Testa Ubuntu 8.10. Bootar gastronomiskt mycket snabbare på min burk än vad 8.04 gjorde. (Nästa version så lägger dom fokus på just boottid för övrigt.)
Jag kör 8.10 sedan ganska länge på min primära dator, och visst är det snabbare... men inte tillräckligt. Skulle behöva rensa bort en jäkla massa.

Och vad är det för jäkla sätt att autodetecta allting till xorg.conf:en? Det gör ju att det tar extra tid bara... Måste ju gå att overrida så man slipper att udevd tar hundra år på sig... Det är den som tar överlägset mest tid för mig iaf.


Jag kommer ner till typ 30 sekunder från Grub till OS-start, men jag vill få ner det till omkring 20 innan jag är nöjd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Kanske ska nämna att jag egentligen BARA behöver automounta vanliga USB-enheter, inte en massa minneskort, Ipods eller annat bös. Det viktiga är USB-hårddiskar och vanliga USB-stickor.
 
Top