Nekromanti [HT] Monsteregenskap stor och enorm, lite begränsande?

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Om jag har förstått det rätt så fungerar monsteregenskaperna: Stor, jättestor och enorm som så att man måste "låsa" fast monstret på något sätt? Tex gillra en fälla, välta något över den etc.
Detta känns som både en kul grej men också något underlig.
Jag förstår tanken, det blir som Walkers i Star Wars, men det borde nästan bara vara så för dem absolut största monstren (enorm).

Exempel, om två armeer slåss, ena har en jätte, så borde man väl kunna döda den genom att bara överväldiga den med pilar, ballistor etc, väldigt konstigt att man måste "fånga" den först.

Praktexempel från Sagan om Konungens återkomst: https://youtu.be/Jl8TiA3RwIY?t=223


Just nu skriver jag ner en massa egna monster för min spelvärld. Och även om flera borde ha egenskapen stor så vill jag ogärna ge dem det, då strider skulle bli väldigt skumma mot den.
Borde således Stor vara någonting annat? Tex:
"Monster som är stora är svåra att attackera med närstridsvapen. För att lyckas ens ta dig nära måste du lyckas med ett svårt manöverslag"
eller
"Monster som är stora är svåra att attackera med närstridsvapen. Alla närstridsattacker är stängda 5 snäpp"

Och sen lämnade den här låsa fast grejen som en annan separat egenskap, som kanske symboliserar att deras rustning är så stark eller liknande?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
I ett fältslag känns inte regeln riktigt kompatibel, eller så kan du skicka fram en pluton med avsikt att låsa jätten medan kanon siktar in sig.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
What Måns says. Men på en nivå tycker jag att det stämmer. Om RP får tag på en ballista eller en sexpundare bör de kunna göra skada direkt på jätten. Fats frågan är om man ens behöver en regel för det...
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Fast vad jag menar är:
Det borde finnas stora monster som man kan besegra på "vanligt sätt". Skjuta pilar i dem, kasta spjut, magi, hugga dem i benen.
Tex ett grotttroll, jättebjörn etc.

Sen borde det finnas andra stora monster som man måste låsa fast. Tex en enorm drake, stenjätte tex.

Det borde helt enkelt inte vara så att alla stora monster slåss man mot på samma sätt.

Egentligen är det ett icke problem, det är bara nu när jag gör egna monster så känns det rimligt att ge dem egenskapen stor, men det känns inte rimligt att man måste slåss mot dem genom att låsa fast dem.
Det är kanske just att egenskapen heter stor som jag hänger upp mig på...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Jag tror att du får tänka så här:

Kan jag genom manpower, firepower eller på annat sätt bemöta monstret på sin egen skala så är det bara att köra på som vanligt, om inte använd reglerna.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Det finns ju en vapenegenskap som heter "jättedräpare". Vapen med den egenskapen kan skada icke fastlåsta stora monster. Förmodligen har en ballista den egenskapen.
Sen kanske vapenanfall kan vara en del av utmaningen för att låsa monstret, fast anfallen gör ingen skada. Ett par rollfigurer beskjuter monstret för att distrahera det medan en annan springer runt det med ett rep.

Men jag har själv funderat över vad det är i praktiken som gör att stora och enorma anfall inte tar skada av avståndsattacker förrän de är fastlåsta. Den bästa förklaringen jag kommit på är att de pga sin storlek har tjock hud över nästan hela kroppen, en avståndsattack måste sikta noga på en punkt där huden är tunnare, och så länge monstret rör sig frittt är det omöjligt att skjuta in sig på en sådan punkt.

Side-topic...
Annars är min fråga (jag lånar tråden lite) hur många slag utmaningen för att låsa monstret ska ha. I Järn är det tre slag för Stora monster, fyra för Jättestora och fem för Enorma. I Hjältarnas tid är skillnaden i stället att slagen i utmaningen spärras mer för de större monstren, men jag har inte hittat någonstans där det står hur många slag utmaningen ska innehålla.
I väntan på klargörande från spelmakarna kör jag med husregeln att spelarna själva får välja 3-5 färdighetsslag, och ju fler färdighetsslag desto längre kan monstret bli fastlåst.
0 lyckade – ej fastlåst
1 lyckad – fastlåst 1 runda
2 lyckade – fastlåst 1 T6 rundor
3 lyckade – fastlåst 2 T6 rundor
4-5 lyckade – fastlåst 3 T6 rundor
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Jo det känns väl önskvärt för spelarna att slå fler. Så det är väl om de kan motivera det.
Jag skulle nog göra så här:
Hur vill ni låsa fast monstret?
Motivera sen vilka färdigheter som används (vissa kommer ju vara uppenbara och måste användas)
Så kan dem motivera 5 så får dem slå 5, då har dem ju större chans att få fler lyckade och således kan låsa fast den längre.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Svar till Mannen I skogen: Det står inte hur många färdigheter man ska välja i utmaningen, men det finns ingen anledning att välja 5 istället för 4 . Väljer du 5 färdigheter måste du lyckas med en till jämfört med om du slår 5 för samma resultat. Däremot kan du välja att slå för 3 och på så sätt öka chansen för att hålla det längre tid. Men spelledaren kan ju bestämma vad som gäller för ett visst monster. Skillnaden mot Järn är att slagen spärras för större monster, inte att utmaningen blir mer omfattande.

Svar till Anchorman: Nu gräver jag lit i gamla trådar, så jag ber om ursäkt för det. Men om du har monster som fysiskt sett är stort men inte så stor att du anser att det behöver låsas fast, t.ex. en rese ur DoD, så ger du det inte egenskapen Stor. För ett etablerat monster som har egenskapen kan du ju även ta bort den om du tycker det passar.

/j
 
Top