Nekromanti [HT] Mörktroll

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Detta inlägg innehåller en del spoilers för material från Helmgasts hemsida, som jag inte har dolt.

Jag har insett att jag saknar information om mörktroll.
De är varelser som inte nämns i grundboken, och så vitt jag minns inte heller i något av de utgivna äventyren.
Jag har stött på ordet i "Spökhusets hemlighet", artikeln om stadsvakten i Vredhamn och bland stretchgoals för kickstartern till Hjältarnas väg.
Om jag har läst rätt mellan raderna så är de som något mellanting mellan ljustroll och de andra trollen som nämns i grundboken. De går att ha i möblerade rum men människor och alver blir lite ängsliga om de släpps in i finsalongerna. De har horn och mer grovhuggna drag än ljustrollen och kanske mer våldsamma och ljusskygga tendenser.
Jag associerar till halvorcherna i DnD.

Har jag missat något? Eller gissat fel?
Och jag inser att svaret på frågan kan vara "du får backa Hjältarnas väg och vänta till i september".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om du backar Hjältarnas väg så behöver du förmodligen inte vänta mer än till i mitten på juli, då betan kommer ut.

Mörktrollen är de rika underjordiska mer intrigerande, mer tekniskt och kunskapsmässigt lagda kusinerna till ljustrollen. Det finns ett ordspråk i Nordfjalla som går »människor styr, misslor gör uppror, dvärgar säljer vapen och mörktroll tjänar på det«.
 
Top