Nekromanti [HT] Hur var det med fasthållning, snärjning och fångning

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
En nyfiken fråga om Hjältarnas tid, mitt nuvarande favoritrollspel.
Det har varit några olika bud om regler för att sitta fast i en motståndare. Jag är nyfiken på vad som är den officiella linjen gällande vilka regler som gäller för en rollfigur eller spelledarperson medan denne är fasthållen/fångad/snärjd. (Hur man blir fångad eller kommer loss fattar jag.)
Exempel:
Grundboken s. 45 – Fasthållning. Inga särskilda nackdelar av att vara fasthållen nämns i texten, men det är väl rimligt att man inte kan förflytta sig.
Grundboken s. 70 – Fångande. Den som är fångad och träffas av ett anfall får skada direkt på Hälsa.
Grundboken s. 70 – Snärjande. Den som är snärjd kan inte förflytta sig och anfall och försvar är 2 snäpp svårare.
Tillståndskorten – Fasthållen/Snärjd slås ihop till samma sak. Det enda som nämns är att man inte kan förflytta sig.

Så, vi har 3-4 olika saker som kan ha som extra nackdelar av att sitta fast.
Om jag förstod tillståndskortens status rätt så trumfar de det som står i regelböckerna.
Skulle det varit med fler nackdelar på tillståndskortet eller är man fri att agera som vanligt i samma zon, även med en ulv hängande i armen? Är det tryckfel eller ska jag aktivera lite husregler? :)
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Det känns lite som att man får hantera detta efter den situation som gäller för stunden. Dessa är mina tolkningar och inget som jag vet är beskrivet i regelboken.

Snärjd: Personen sitter fast i något, kanske någon form av snara eller liknande mindre objekt (som förhindrar förflyttning av t.ex. en fot, men inte hela kroppen). Så länge snaran inte börjar dra i personen kan man tänka sig att denne kan strida (stationärt), eventuellt med spärrade slag.

Fasthållen: Detta tolkar jag som att en varelse (eller kanske ett stort spindelnät som påverkar större delen av kroppen) aktivt håller fast karaktären. Det enda man rimligen kan göra i detta läge är att försöka komma loss. Detta bör ses som en aktiv kamp och avståndsattacker kan träffa båda parter om man vill göra det lite intressantare.

Fångad: Personen sitter fast, t.ex. i bojor, en bur eller hålls av något extremt starkt och behöver hjälp att komma loss. I detta läge är alla former av fysiskt försvar omöjliga.

Som sagt, detta är mina tolkningar - det kan vara svårt att kommunicera regeltekniskt då det lätt blir rörigt för spelarna - men som SL kan man lösa det genom att säga "Du har fastnat med foten i ett kaninhål. Du kan använda din båge för att anfalla vätten som slungar stenar mot dig, men du kan inte förflytta dig utan att lyckas med [färdighet]".
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Hm, bra tankar.
Jag upptäckte också en husregelsanteckning som jag gjort – att alla fysiska handlingar man vill göra medan man är fasthållen också sker som motsatt slag mot den som håller fast. Dvs för att försvara mig medan jag är fasthållen måste jag slå försvarsslag både mot anfallarens anfallsslag och ett slag för Styrkeprov från fasthållaren. Endast om jag vinner båda dessa kan jag försvara mig.
Det gör att fasthållning från små, klena varelser inte är så farligt. En tillräckligt biffig krigare kan fortsätta slåss med en vätte hängande i varje ben.
 
Top