Nekromanti [HT] Datoriserad spelledarhjälp

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag använder nästan alltid min dator när jag spelleder. Dels för att jag ofta har massa material på den som jag vill komma åt utan att behöva skriva ut allt, dels för att jag tenderar att tappa bort mina anteckningar om jag har dem på papper och dels för att jag ofta använder en någon forma av datorstöd för tärningsslag med mera. Jag tänkte egentligen inte göra det när jag spelade Hjältarnas tid men insåg att det finns en massa stödfunktioner jag skulle vilja ha även om reglerna är så pass enkla som de är.

Jag har därför börjat utveckla en lite spelledarapp som jag testade första gången när vi spelade senast och den fungerade riktigt bra och gjorde att man slapp avbrottet i början av striden när ordningsslagen ska slås och att det gick snabbare för mig att bokföra skador.

Jag vet att det är många som tycker att datorer vid spelbordet är en styggelse, men ni som inte gör det får gärna komma med förslag på vad ni skulle vilja se i ett stödprogram för spelledare till hjältarnas tid. Tänk dock på att jag inte kan lägga in en massa text från reglerna eftersom den är upphovsrättsskyddad, däremot kan jag göra så att man själv kan skapa mallar med data från spelboken eller sådant som man hittat på själv så att det blir lätt åtkomligt vid spelbordet utan bläddrande i reglerna. Det är av den anledningen jag valt att att ha med just vättar och en storvätte på den bifogade skärmbilden eftersom de båda finns beskrivna i demopaketet.

 

Attachments

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Skulle vara trevligt att ha en tärningsrullare kopplad till färdigheterna. Tryck på Vätte #3a Yxa och 1T100 slås mot färdighetsvärdet och presenterar resultatet.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Guran89;n219332 said:
Skulle vara trevligt att ha en tärningsrullare kopplad till färdigheterna. Tryck på Vätte #3a Yxa och 1T100 slås mot färdighetsvärdet och presenterar resultatet.
Bra ide, jag tänkte ha en generell tärningsrullare i högerkanten men ett tryck på vapnet skulle faktiskt kunna få slå både träffchans och skada med en knapptryckning, så har man skadan slagen ifall man skulle träffa.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
En funktion som genererar fiender kanske också hade varit intressant? Välj typ av fiende (Vätte, Storvätte, mfl), och hur tuff den ska vara. Stats genereras automagiskt.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Dagens uppdatering. Nu har jag lagt till en HT-anpassad tärningsrullare och lagt in funktionen som Guran89 föreslog (att man kan trycka på en attack så att tärningarna slås). Nästa planerade steg är att få in motståndarnas egenskaper, skydd och färdigheter samt att lägga till en funktion där man kan göra egna tabeller i stil med skattabellerna i Grundboken.

Jag vill dock passa på att påpeka att även om appen i nuläget kan verka redo för något slags beta-testning så är det inte så. Det går inte att mata in egna mallar än utan jag måste hårdkoda all sådan data och att göra så att det går kommer att ta minst lika lång tid som att fixa det jag gjort hittills, dessutom sparas går det inte i nuläget att spara en strid så det är mycket arbete kvar innan jag kan ge några den för testning eller lägga ut den så att man kan ladda hem den.

Jag tar däremot gärna emot fler förslag på funktioner som borde finnas i den. När det gäller genererade stats funderar jag på att införa en - och en + knapp som automatiskt sänker eller höjer värdena lite om man vill ha en svagare eller tuffare version av varelsen.

 

Attachments

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag har fått tillstånd från Helmgast att använda text från grundboken så länge jag inte gör grundboken överflödig, vilket gör att jag kan lägga in en massa trevliga funktioner. Dels kommer jag att kunna leverera appen med en mallar för alla slags varelser och dessutom kan jag göra olika former av egenskaper klickbara så att man kan få information om hur de fungerar direkt utan att behöva titta i böckerna. Nu har odjuren deras attacker fått egenskaper och trycker man på dem för man upp beskrivningen av dem.
 

Attachments

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Det är nästan en månad sedan jag postade några framsteg i den här tråden så det är väl hög tid för det. Jag har inte hunnit lägga så mycket tid på projektet och den tid jag har lagt har varit för att fixa den grundläggande arkitekturen i appen för att den ska bli mer än bara en stridshanterare. Det finns nu en form av menysystem där man befinner sig i ett av tre lägen, "Förberedelse", "Spel" eller "Inställningar". Man kan också också styra layouten så att man kan ha ett eller två verktyg framme samtidigt om om man väljer två finns det två val för fördelningen av skärmen mellan dem. I exemplet här är man i spelläget, har valt att ha 2/3 strid och 1/3 regler.
 

Attachments

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
Hur går det med appen? Köpte nyligen Hjältarnas tid så jag har inte hunnit kolla in allt än, men det här verkar ju vara en toppengrej! Bra förslag i tråden dessutom. Använder själv datorn när jag spelleder, den fungerar ju både som skärm och verktyg. Slipper dessutom släpa med mig tonvis med material som jag annars måste göra!
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
shugal;n238492 said:
Hur går det med appen? Köpte nyligen Hjältarnas tid så jag har inte hunnit kolla in allt än, men det här verkar ju vara en toppengrej! Bra förslag i tråden dessutom. Använder själv datorn när jag spelleder, den fungerar ju både som skärm och verktyg. Slipper dessutom släpa med mig tonvis med material som jag annars måste göra!
Den ligger lite i dvala just nu. Jag flyttar till Malta om en månad så jag har sjukt mycket att stå i men så fort jag tar tag i den igen ska se om jag inte kan fixa en alfaversion av den som du kan testa.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Precis som den här tråden så dog spelledarappen någon gång i Maj. Och precis som den här tråden gör nu så har den återuppstått igen fast i ett annat utförande. Jag har börjat om med ett nytt HT-program som ser väldigt annorlunda ut men som så småningom kommer att ha all funktionallitet som den gamla HT-appen hade och hade tänkt att få.

I den nya appen började jag i stället med en rollpersonsgenerator, och ett digitalt rollformulär som man kan använda när man spelar. Rollpersoner kan sparas som Xml-filer och man kan läsa in flera rollpersoner samtidigt. Sedan jag flyttade till Malta kan jag bara spela via Skype och eftersom alla måste sitta vid datorn då kan man lika gärna ha rollpersonen på den. Tanken är att mina spelare skapar sina rollpersoner med appen och sedan skickar filen till mig så att jag har tillgång till alla rollpersonerna.

All grunddata till programmet ligger i Xml-filer som är lätta att ändra i om man vill lägga till eller ändra exempelvis, folkslag, värv, traditioner eller besvärjelser.

I nuläget är rollpersonsgenereringen helt klar och hanterar alla regler för rollpersonsskapande som publicerats fram till nu med undantag för yrket Lärd som fanns med i artikeln om Silverorden i senast numret av Fenix. Rollformuläret är klart men det går inte att ändra allt man behöver kunna ändra än så det är inte helt färdigt att användas då man spelar (om man inte går in i xml-filen och lägger till språk, besvärjelser och utrustning då rollpersonen får dem).

Dessutom finns det listor med besvärjelser, egenskaper och besvärjelser som kan vara bra att ha snabbt tillgängliga.

Här är exempel på hur rollpersonsgeneratorn och rollformuläret ser ut just nu
http://miralon.se/ht/HTRP1.jpg
http://miralon.se/ht/HTRP2.jpg

Är det någon som är sugen på att testa den som den är nu så är det bara att höra av sig.
 
Top